Label 10

Home » , » #PRKKualaBesut: Guru Sekolah Pulau Perhentian Agen PAS?

#PRKKualaBesut: Guru Sekolah Pulau Perhentian Agen PAS?

Written By AAKJ on Sunday, July 14, 2013 | 8:30 PM



PULAU Perhentian seperti yang kita semua tahu adalah destinasi popular perlancungan dalam negara kita. Kalau tidak salah, pulau tersebut dinamakan antara 10 pulau tercantik di dunia kerana keindahan pantainya yang menjadi tarikan pelancung untuk datang


Selain dari itu, Pulau Perhentian juga adalah salah satu dari 9 pusat mengundi yang terdapat dalam DUN Kuala Besut. Dengan jumlah pengundi seramai 733 orang, pulau tersebut pasti menjadi sasaran utama kedua-dua parti bertanding dalam pilihanraya kecil akan datang untuk meraih undi.


Malangnya, tidak ramai tahu bahawa keindahan Pulau Perhentian ini, langsung tidak setanding dengan kualiti pendidikan anak-anak muda pulau tersebut yang rata-rata berada di tahap rendah.


Semua ini dikatakan ada hubung kait dengan sikap guru-guru di satu-satunya sekolah dalam pulau tersebut yang tidak serius dan mengambil mudah dengan tugas yang telah diamanahkan kepada mereka.


Dari rungutan penduduk yang laman ini dengar, kebanyakkan guru-guru di Sekolah Kebangsaan Pulau Perhentian ini lebih banyak menghabiskan masa di tanah besar dari menumpukan sepenuh perhatian kepada pembelajaran anak murid.


Tindakan mereka ini telah menjejaskan kualiti pengajaran kerana anak-anak murid tidak mendapat jumlah masa yang cukup untuk sukatan matapelajaran yang telah ditetapkan. Dikatakan bahawa, proses pengajaran di sekolah terbabit dilakukan dengan pantas oleh guru-guru terbabit, demi untuk mengejar masa untuk berulang alik ke tanah besar.


Terutama pada hari Khamis.


Dakwaan ini disokong oleh keputusan UPSR tahun 2012 Sekolah Kebangsaan Pulau Perhentian yang begitu merosot, malah gagal menyamai pencapaian pada tahun sebelumnya pun (2011) dalam semua matapelajaran.



sumber: http://skpulauperhentian.edublogs.org/page/3/


Walaupun laman ini difahamkan kerajaan telah membelanjakan berjuta-juta ringgit untuk membina kuarters guru di sekolah terbabit, guru-guru di sekolah tersebut enggan menggunakan kemudahan tersebut dan lebih senang menetap di tanah besar, iaitu di Kuala Besut.


Ada dakwaan yang mengatakan bahawa majoriti dari guru-guru di sekolah Pulau Perhentian ini adalah terdiri dari penyokong parti pembangkang, PAS dan dengan itu menganggap bantuan kerajaan sebagai perkara yang hanya menyusahkan mereka.


Sikap macam ini bukanlah ganjil kerana umum tahu penyokong PAS memang diajar untuk tidak bersyukur dengan kemudahan yang disediakan kerajaan.


Perkara ini sudah banyak dirungutkan masyarakat setempat, tapi kerana hampir semua guru berkenaan di dakwa terlibat dengan 'penyakit' yang sama (termasuk guru besar), aduan ini tidak sampai ke mana.


Justeru, Kementerian Pendidikan perlu memandang serius dan menyiasat keadaan sebenar di Pulau Perhentian ini bagi mengelakkan masa depan anak muda di kawasan ini terabai kerana kurangnya pendidikan formal.


Kalau disahkan berlaku, peluang dalam pilihanraya kecil yang akan datang pada 24 Julai nanti perlulah digunakan kerajaan memerintah untuk memperbaiki kualiti guru di pulau terbabt bagi memastikan BN sentiasa mendapat sokongan rakyat di sana.
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger