Label 10

Home » , » Tutup Universiti Teknologi MARA !! Anda Sebagai Melayu & Bumiputera..OK Ke ?

Tutup Universiti Teknologi MARA !! Anda Sebagai Melayu & Bumiputera..OK Ke ?

Written By AAKJ on Monday, June 10, 2013 | 9:30 PM



Universiti Teknologi Mara (UiTM) bakal dihapus sekiranya Pakatan Rakyat berjaya menakluk Putrajaya. Itulah pendedahan yang dilakukan sebuah blog pro Pakatan Rakyat iaitu suarapakatanrakyat.com.

Ikuti pendedahan yang dilakukan blog tersebut;

KENYATAAN Pengarah Eksekutif SUARAM. Dr. Kua Kia Soong berhubung penubuhan Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang dikatakan bercanggah dengan piagam PBB, memang bertepatan pada maksud dan keadaannya. 
Sesungguhnya UiTM memang sudah lama menjadi misteri besar kepada masyarakat Cina terutamanya kerana polisi universiti berkenaan yang hanya membuka ruang begitu kecil untuk masyarakat bukan Islam menyertainya berbanding dengan orang Melayu/bumiputra.  Dianggarkan kira-kira 5% sahaja dari keseluruhan pelajar UiTM yang terdiri dari orang bukan bumiputera. 
UiTM sekarang mempunyai hampir 200,000 orang pelajar (tidak termasuk pelajar luar negara). 
Tidak hairanlah kenapa ada yang berpandangan UiTM meluaskan lagi jurang perkauman yang wujud antara pelbagai bangsa di negara ini – terutamanya membabitkan hubungan antara Melayu dan Cina. 
Maka itulah cadangan SUARAM supaya UiTM ditutup atas sebab-sebab yang dinyatakan di atas, memang wajar. Pakatan Rakyat telah lama tidak berpuas hati dengan kewujudan UiTM dan dasar-dasarnya yang meminggirkan masyarakat bukan bumiputera di negara kita ini. 
Walaupun belum tertulis dalam mana-mana dokumen Pakatan Rakyat pernyataan untuk menutup UiTM, tapi laman ini menjangkakan perkara itu akan dimasukkan dalam manifesto Pakatan Rakyat untuk PRU14 yang akan datang. 
Kita yakin rakyat akan menyokong perkara tersebut kerana matlamat untuk menyaksikan perpaduan di negara ini menjadi kenyataan.  Selagi institusi pendidikan seperti UiTM ini masih wujud, selama itulah jurang perkauman antara masyarakat majmuk di negara ini masih berterusan.


Lagipun, apakah sangat pencapaian UiTM yang boleh dibanggakan?  Sudah berapa ramai cendiakawan-cendiakawan bertaraf dunia  yang telah dihasilkan Universiti tersebut?  Seingat laman ini, hampir tidak ada.  Malah kedudukan UiTM dalam ranking Universiti dunia  begitu teruk sekali – sekurang-kurangnya bukan pada kedudukan 10 teratas. 
Tambah menggelikan hati, sepengetahuan laman ini, UiTM hanya setakat mampu mengadakan kerjasama dalam bentuk MoU dengan pereka kasut terkenal antarabangsa, Datuk Jimmy Choo yang disifatkan ramai orang sebagai antara lawak jenaka abad ini.  Untuk apa sebuah Universiti yang kononnya ‘terkemuka’ mendalami soal pembuatan kasut? 
Elok tutup sajalah Universiti tu.  Pencapaian tak seberapa, heboh saja lebih. ~suarapakatanrakyat.com
Share this article :

+ comments + 4 comments

Anonymous
June 10, 2013 at 11:14 PM

tahniah la jika itu yg pakatan rakyat mau...lagi pun byk gak mahasewel yg lahir dr situ....aku nak tgk apa bdk mahasewel ckp....mesti d kata tektik bn nak lagakan pr...so biar je...lg pun ada la alasan kita lak nak tutup sjk....

Anonymous
June 10, 2013 at 11:23 PM

Menjadi-jadi orang cina mempersoalkan hak istimewa melayu dan bumiputra...

Anonymous
June 10, 2013 at 11:37 PM

Misteri dan jurang perkauman..apa yg misteri..sek cina byk misteri..mendidik anak cina memusihi Melayu...kecik lagi dah kurang ajar ke guru Melayu..
Jurang perkauman..selama merdeka yg mendidik rasis di semua lapisan org cina..jika ada jurang tak kan mereka kaya..tender besar diberi ke mereka...utk menghapus jurang sek cina wajib dihapus jadi mcm thai atau indo..anak kecil bergaul bersama dlm satu bahasa Malaysia..menuduh org tuding ke muka sendiri..

Buat lawak besar dlm 10besar..tak perlu 10 bongok..100besar univ swasta cina ada berapa??? Mereka ketakutan..Melayu telah berbisnes..selama ni cina jual kasut kayaraya.. Takut tokey kasut cina bankrup..kata suaram tapi bongok..ni wakil suara sape??? Suara org kaya ke??? Itm..Uitm..bukan hanya atas paper tapi melibatkan kemahiran..semua ada cth perhotelan..dr sijil..itu membuat kita membuka bisnes sendiri..itu yg cina takut. Cina tau Melayu mula sedar..

Hai anak Melayu...bisnes kasut untung berjuta juta..belajar..cina takut..ini waktu yg tepat utk kita bergerak..Melayu telah mencari kedai Melayu..BOIKOT BRG CINA KAFIR.

Aneh..ketika mereka melecehkan kan kita..ketika berbincang..org Melayu pakatan ada atau tidak???? Jika ada sape orgnya????!

Student Uitm...mana anda semua..cina biadap melecehkan anda.
Pas..mau digadaikan apa lagi. Dr dulu semua org tau org kelate byk disana. Teman sekutu anda melecehkan Uitm. Anda tak tau???? ¿¿¿¿¿¿¿

Anonymous
June 11, 2013 at 9:00 AM

Bagaimana jika diubah menjadi:
"KENYATAAN Pengarah Eksekutif SUARAM. Dr. Kua Kia Soong berhubung penubuhan SJK (C) yang dikatakan bercanggah dengan piagam PBB, memang bertepatan pada maksud dan keadaannya. "

Mahu tak terbakar semua orang cina kat malaysia nie....

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger