Label 10

Home » , , » Antara Langkah Perlu Dilakukan MELAYU Untuk BOIKOT & Ranapkan PENIAGA CINA !

Antara Langkah Perlu Dilakukan MELAYU Untuk BOIKOT & Ranapkan PENIAGA CINA !

Written By AAKJ on Wednesday, May 22, 2013 | 10:53 AM



Sejak kempen selamba ini dijalankan minggu lepas, kenampakan ianya sedikit berjaya mengocak kan apa yang perlu..


bila ACCIM iaitu dewan perniagaan cina malaysia sendiri mengeluarkan kenyataan ketidakwajaran pemboikotan oleh kumpulan blogers pro BN, nun jauh di sudut hati ianya sudah menampakkan sedikit hasil..


mahu tumbangkan empayar perniagaan cina bukan kerja mudah dan bukan ianya akan berhasil dalam sekelip mata.


ianya tak perlukan demonstrasi, cukup sekadar kita memulakan langkahnya dari rumah, dari diri sendiri,keluarga, saudara mara dan rakan...


dari mana kita perlu gerakkan pemboikotan ini..


LANGKAH PERTAMA..


memboikot barang keluaran syarikat cina secara makro. maknanya kita boikot barangan mereka yang berada di pasaran terbuka..


boikot barang-barang dan jenama yang selalu dan senantiasa ada dalam pasaran.. contoh roti massimo dll..


barang-barang ini berlegar luas dalam sistem pasaran . GANTIKAN ia dengan kita membeli jenama muslim.


LANGKAH KEDUA...


memboikot barangan dan servis dalam kawasan dan kelompok tempat tinggal kita..


sebagai contoh, jika anda tinggal di shah alam . anda mengalami kerosakan PC. cari lah kedai PC melayu yang berlambak di seksyen 7 shah alam.. hentikan menghantar servis ke kedai di alam sentral yang majoritinya merupakan lingkaran peniaga cina..


LANGKAH KE TIGA..


pemboikotan akan lebih galak dan nampak cepat meranapkan ekonomi cina BILA KITA SABOTAJ BARANGAN KEPENGGUNAAN HARIAN YANG DIJUAL OLEH PENIAGA CINA..SEPERTI CONTOH, ROTI ,MINYAK MASAK,SAYUR DLL ..


barang kepenggunaan harian inilah yang selama ini mengkayakan peniaga cina.


kerana apa ? kerana pusingan modal yang berpusing berpuluh kali di kedai cina sebenarnya laju dek kerana pembelian harian pembeli melayu berpuluh kali dibeli di kedai mereka..


jika kita berjaya mengurangkan pusingan modal mereka, secara tidak langsung margin keuntungan peniaga cina akan merosot..


LANGKAH KE EMPAT..


kes barang harian, barang hardware dan barang musim perayaan.


peniaga cina akan mendapat keuntungan luar biasa bila tiba musim perayaan contohnya hari raya. HENTIKAN PEMBELIAN BARANGAN BARU DI KEDAI CINA.


orang melayu kalau bab beraya nak taknak salah satu barang dalam rumah pasti akan ditukar..


barangan elektrik daripada sen heng,sen q dll perlu dielakkan di beli dari kedai mereka.


barangan hardware secara total memang dikuasai oleh peniaga cina. takpe ini bukan masalah kerana bukan setiap hari orang melayu nak bertukang.. apapun cuba lah kedai melayu terlebih dahulu..


LANGKAH KE LIMA..


boikot barangan telah disebutkan di atas.


selain memboikot barangan, melayu juga boleh menghancurkan pendapatan orang cina bila kita memboikot servis perkhidmatan mereka..


hari raya nak dekat.. kalau nak tukar kereta baru, carilah salesman melayu atau india..


ini sedikit sebanyak akan mendatangkan komisen berganda kepada bangsa kita sendiri..


wahai melayu belacan, kempen boikot ini perlu disebarkan kepada seluruh umat islam..


tiap hari korang wajib sebarkan propaganda boikot peniaga cina ni.


memang benar ianya akan mengambil masa, tapi takpe ..kita mulakan dengan kayuhan perlahan tapi penuh konsisten...


kalau dulu kita beli barang kedai cina sebanyak 10 kuantitinya, kini kita hanya beli 2..


bila langkah di atas dijalankan secara teratur,sistematik dan konsisten percayalah untung kasar bulanan pendapatan peniaga cina akan teruk terjejas.


bila untuk kasar menurun mendadak, ianya sekaligus akan mengurangkan untung bersih mereka.


INI YANG KITA MAHUKAN.. bila untung bersih mereka kurang, maka ramai peniaga cina akan bankrap lantas akan meminjam ah long..


kemudian bila tak mampu membayar ah long, mereka akan membunuh diri..

Share this article :

+ comments + 6 comments

Anonymous
May 22, 2013 at 3:18 PM

...Go and see Mydin Supermarket we could see only a few Chinese in this mall whether shopping or just looking around...

Anonymous
May 22, 2013 at 3:19 PM

Pecahkan monopoli pembahagian duit
Pecahkan monopoli keuntungan

Dari kecil akan menjadi besar.....

JGN PERCAYA KATA KATA MANIS CINA
SUDAH PUAS MEREKA MENGHINA MENGUTUK MELAYU ISLAM

Anonymous
May 22, 2013 at 6:00 PM

Sepatutnya dari dulu kita kena buat...sebab diorang awal2 dah buat. Harap2 melayu tak jadi "kacang lupakan kulit" bila dah maju.

Anonymous
May 22, 2013 at 8:44 PM

Suka perenggan terakhir!

May 23, 2013 at 12:06 AM

cerita dr sahabat.. bapak mertuanya cina muslim.. (dah sebijik macam melayu) bapak mertua p kdai emas..tetapi.. tokey kedai emas cakap kat pekerja.." ini melayu jgn kasi discount" apa lg bapak mertua kawan saya paham apa yg di arahkan
. terus dia keluar.. hati hati merekA kurang jujur dgn kita..(mereka selalunya ada agenda).. cina yg baik ada 2,3 orang je... salam

Anonymous
May 29, 2013 at 9:48 PM

Boikot jakel shah alam coz menghalau penjaja melayu berniaga...tolong sebarkan untuk keeadilan bangsa melayu

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger