Label 10

Home » , » Pelajar Bukan Melayu Gagal Masuk "U", DAP Cuba Politikkan Isu

Pelajar Bukan Melayu Gagal Masuk "U", DAP Cuba Politikkan Isu

Written By AAKJ on Sunday, August 4, 2013 | 10:30 PM


Parti DAP meminta Kementerian Pendidikan menerbitkan senarai pelajar yang mendapat tawaran ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) beserta Purata Penilaian Gred Kumulatif (PNGK) mereka untuk tatapan umum.
Penolong Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP, Teo Nie Ching mendakwa, langkah itu perlu dilakukan segera bagi mengesahkan jawapan Kementerian Pendidikan mengenai nasib 39 pelajar bukan Melayu yang memperoleh PNGK  4.0 tetapi tidak mendapat tawaran ke IPTA.
“Jika benar 39 pelajar ini tidak dapat masuk IPTA kerana kursus yang mereka minta telah penuh maka kami meminta Kementerian Pendidikan menyiarkan PNGK pelajar yang diterima.
“Langkah ini supaya kita pasti bahawa semua pelajar yang diterima memasuki kursus itu mempunyai markah yang lebih baik dari 4.0 (selepas mengambil kira 10 peratus aktiviti ko-kurikulum mereka),” dakwanya melalui satu kenyataan media hari ini.
Kementerian Pendidikan semalam menafikan dakwaan Ketua Pemuda MCA, Datuk Dr. Wee Ka Siong bahawa hanya 19 peratus pelajar Cina yang mencatat PNGK 4.0 mendapat tawaran ke IPTA termasuk 39 pelajar bukan Melayu terbabit.
Nie Ching seterusnya mendakwa, langkah menyiarkan markah pelajar yang diterima ke IPTA bagi membuat 39 pelajar terbabit dan keluarga mereka berpuas hati bahawa terdapat ramai pelajar yang lebih layak daripada mereka memasuki IPTA.
Nie Ching dalam pada itu mendakwa berasa kesal kerana 39 pelajar terbabit telah belajar dengan bersungguh-sungguh untuk mendapat kejayaan cemerlang tetapi akhirnya mereka diketepikan peluang memasuki IPTA.
“Kita selalu meminta anak-anak supaya belajar dengan rajin tetapi keadaan ini yang terjadi pada zaman ini,” dakwanya lagi.

mynewshub
Share this article :

+ comments + 2 comments

Anonymous
August 4, 2013 at 11:24 PM

buat apa nak jawab.. peduli apa.. bila kena batang idung dia.. buat tak tau.. tak peduli tak pernah jawab.. lagi di spin lagi ada.. isu terbaru doktor cina.. tak peduli lagi diputar.. dah waktu menteri umno tak peduli kata dap... tak perlu dijawab.. di penang dlm dewan pun dia tak jawab isu.. dibiar aje.. buat apa lagi nak ikut telunjuk dap.. ros aje dia tak peduli.. yg bodoh sape???

Anonymous
August 5, 2013 at 8:52 AM

yg mca sibuk tu buat apa...kan dia kate dia tak mau dah nak tolong bgsa dia sbb bgsa dia tak mgundi dia....nampak sgt lidah bcabang...napa bkn DAP yg bgkit...bg aku...BO LAYAN JE....

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger