Label 10

Home » » Selangor : Rumah Urut Dapat Perlindungan Gengster Cina Dap ?!

Selangor : Rumah Urut Dapat Perlindungan Gengster Cina Dap ?!

Written By AAKJ on Thursday, July 4, 2013 | 12:39 PM


SELAYANG - Terdapat beberapa lokasi tumpuan terutama di kawasan komersial dijadikan pusat aktiviti pusat kecantikan dan kesihatan.

Persoalan timbul berkenaan lambakan pusat tersebut sama ada dilindungi atau disokong oleh pihak tertentu sehingga terdapat diantaranya yang beroperasi tanpa permit malah tidak kurang juga yang menjalankan aktiviti sampingan untuk mendapatkan pendapatan berganda.

Kebanyakan pekerja pusat kesihatan dan kecantikan terutama rumah urut menggunakan khidmat warga asing seperti dari negara Thailand, Indonesia dan China yang beroperasi sehingga lewat malam juga meragukan.

Tinjauan Sinar Harian mendapati kebanyakkan premis mempunyai kamera litar tertutup (CCTV) dan ianya turut dikawal oleh tonto yang berada disekeliling kawasan bangunan premis lengkap dengan walkie talkie.

Ini kerana jika ada kehadiran pihak berkuasa, kumpulan ini akan memberi amaran terlebih dahulu kepada premis rumah urut untuk menutup perniagaan mereka bagi mengelak dari dikenakan tindakan.

Bagi penduduk kawasan Selayang Baru, Norseha Siman,37, berkata kebanyakkan premis rumah urut beroperasi secara terbuka di mana-mana lokasi.

“Papan iklan yang dipamerkan memaklumkan urutan dilakukan oleh pekerja lelaki tetapi apabila masuk ke premis, staf memaklumkan rawatan akan dilakukan oleh wanita sedangkan saudara yang datang adalah lelaki.

“Tiada sebarang laporan dibuat namun berharap supaya pihak berkaitan bersikap lebih agresif dalam menangani permasalahan itu dan tidak bergantung kepada aduan semata,”katanya.

Bagi, Pengerusi Kawasan Rukun Tetangga Medan Batu Caves dan Wisma Keringat, S Paneer Selvam berkata, pihaknya mencadangkan supaya lebih banyak operasi dilakukan untuk mengatasi peyalahgunaan permit dan lesen yang diberikan.

“Sekiranya banyak pemantauan dan penguatkuasaan dibuat sekurang-kurangnya dapat menyekat dan mencegah aktiviti disebalik pusat kesihatan dan kecantikan daripada berleluasa.

“Orang awam juga digalakkan lebih aktif dan memberikan kerjasama melalui penyaluran maklumat terus kepada pihak berkaitan untuk membantu pihak berkuasa menjalankan tugas,”katanya.

Pengerusi Persatuan Penduduk Rumah Teres Taman Tun Teja, Mohamed Saufi Shafie berkata, orang awam dan persatuan penduduk juga perlu menjalankan peranan dalam membanteras aktiviti tidak sihat itu melalui melapor dan memantau.

“Tubuhkan jawatankuasa pemantau untuk kawasan perumahan dan rumah kedai kerana aktiviti tersebut juga turut menawarkan perkhidmatan dari rumah ke rumah tidak kurang yang menyewa rumah untuk menjalankan aktiviti itu.

“Kesedaran orang awam penting kerana tugas penguatkuasa pelbagai dan tidak dapat menumpukan kepada sesuatu kes sahaja kerana banyak komitmen lain yang perlu dilaksanakan,”katanya.
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger