Label 10

Home » , » #PRKKualaBesut : Hak Penduduk Pulau Perhentian Perlu Di Pelihara

#PRKKualaBesut : Hak Penduduk Pulau Perhentian Perlu Di Pelihara

Written By AAKJ on Wednesday, July 17, 2013 | 11:00 AM

IMG-20130713-WA0034


CALON cari makan PAS, Endut@Azlan BinYusof yang bangga mengumum untuk menggaji orang lainuntuk menjalankan tugas sebagai ADUN Kuala Besut (sementara dia sendiri menumpu lebih perhatiankepada perniagaan), hari ini meluangkan satu hari suntuk di Pulau Perhentian walaupun jadual asalmenyatakan dia ada program di tempat lain.

Aktivitinya dilaporkan penuh dari pagi ke malam, dengan sesi beramah mesradengan penduduk, berbuka, bertarawikh dan sebagainya.

Sememangnya Pulau Perhentian menjadi sasaran utama PAS untuk mendapatkan undi selepas Kampung Nail, apatah lagi PAS kalah di kedua-dua kawasan tersebut dalam PRU13 yang lalu.

Walaupun terkenal sebagai destinasi percutian popular, Pulau Perhentian tidak terlepas dari masalahnya yang tersendiri. Antara lain ialah peluang pekerjaan penduduk setempat yang kini diisi oleh warga asing, terutama dari Mynmar dan Bangladesh.

Ini bukan salah kerajaan sangat, tapi kerana sikap pengusaha calet tempatan yang lebih gemar mengambil warga asing kerana perbezaan gaji antara RM 100-RM 200 lebih rendah berbanding dengan pekerja tempatan. Asalnya dulu kelonggaran diberi kerana jumlah tenaga kerja kampung-kampung sekitar Pulau Perhentian Kecil, tidak mampu menampung permintaan pengusaha calet yang semakin meningkat.

Tapi sekarang, kelonggaran itu sudah disalah gunakan dan pengambilan warga asing diambil secara berleluasa sehingga menutup peluang warga tempatan disitu untuk mendapat peluang yang sama.

Disinilah PAS cuba mengambil peluang untuk menonjolkan diri sebagai juara penduduk Pulau Perhentian. Walhal mereka tidak ada keupayaan langsung untuk berbuat apa-apa bagi mengubah keadaan tersebut walaupun ditakdirkan puak itu menang nanti (minta dijauhkan).

Yang mereka ada hanyalah janji kosong untuk mengubah keadaan sedangkan hakikatnyamereka tidak berkeupayaan walau sebesar zarah pun untuk melakukan perkara-perkara tersebut - modus operandi sama yang Anwar Ibrahim guna melata sehingga dapat 89 kerusi parlimen terlepas ke tangan mereka.

Walaupun begitu, bakal ADUN Kuala Besut, Tengku Zaihan perlu mengambil berat masalahpenduduk di Pulau Perhentian ini. Khabarnya Allahyarham Datuk Dr A Rahman dulu baru sempat berbincang dengan seorang dua pengusaha calet Pulau Perhentian sebelum takdir menentukan beliau pergi dahulu.

Usaha itu perlu diteruskan Tengku Zaihan bagi membela nasib penduduk Pulau Perhentian, seterusnya menjadikan pulau tersebut sebagai benteng kukuh UMNO di DUN berkenaan.

sumber
Share this article :

+ comments + 1 comments

Anonymous
July 17, 2013 at 11:25 AM

Betul tu! Tengoklah Pulau Tioman, yang mana penduduk kampung BUMIPUTERA Melayu ramai dihalau oleh BERJAYA resort yang mengambil kawasan amat luas - sampai pantai yang panjang pun dia bolot untuk hotel dia; untung dia berbillion; berpa agaknya dia bayar penduduk kampung! Sedangkan pantai dan laut kepunyaan orang awam termasuk penduduk kampung/nelayan tersebut!

Maka BUMIPUTERA Melayu ini telah jadi PENUMPANG di bumi tercinta kita ini, warisan dan korban berzaman (dari sebelum dijajah British lagi) nenek moyang BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain! Jadi harapnya janganlah kampung-kampung nelayan di Pulau Perhentian yang amat bernilai seperti permata, mengalami nasib yang sama. Bayangkanlah ketamakan CINABIAWAK DAP/Singapura - lihatlah bagaimana tanah pusaka berzaman Melayu/Islam, samada kampung nelayan dan sawah padi yang amat indah, di seluruh P. Pinang makin TERGADAI kepada bangsa dua beradik ini!

Lihat di http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130710/po_02/Kor-Ming-persoal-mengapa-tanah-rizab-Melayu-tidak-diliberalisasikan, Kor Ming persoal mengapa tanah rizab Melayu tidak diliberalisasikan, ARKIB : 10/07/2013:

KUALA LUMPUR 9 Julai - Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming melontarkan persoalan mengapa kerajaan tidak melaksanakan liberalisasi ke atas tanah rizab Melayu walaupun dibenarkan Majlis Tanah Tenaga bagi tujuan pembangunan….

Dan di http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130711/po_04/Ismail-Sabri-kecewa-sikap-Guan-Eng, Ismail Sabri kecewa sikap Guan Eng, Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA

KUALA LUMPUR 10 Julai - Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani mendesak Kerajaan DAP Pulau Pinang agar lebih sensitif dan menangani segera isu pengaliran najis babi ke kawasan tanaman padi di Kampung Selamat, Tasek Gelugor.

……Baru-baru ini, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) melahirkan kekesalan dengan kegagalan kerajaan DAP Pulau Pinang menyelesaikan kes pencemaran najis babi di Kampung Selamat sehingga menyebabkan 500 pesawah terpaksa menanggung kerugian.

Selain Kampung Selamat, Kampung Pantai Acheh di Balik Pulau juga menerima nasib sama apabila najis babi mencemarkan laut di kawasan berdekatan sehingga memberikan kesan kepada ekosistem hidupan di kawasan berkenaan dan hal serupa menimpa Kampung Jawi…..

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

(PERHATIAN TERBARU: ada PENYAMUN penakut disyaki dari PENGGANAS/SAMSENG DAP/PKR/Red beans militia durjana yang sekarang meniru gelaran saya sebagai “Pakcik/MAKCIK Tempurung/Temporung” untuk mengelirukan pembaca – mereka juga telah menyamar dengan identiti dan tulisan saya kononnya saya benci dan nak menggulingkan PM kita, dan juga saya seolah bersikap lucah, dan saya telah repot terus ke KDN dan Wanita UMNO!)


Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger