Label 10

Home » » Denda Jika Menjerit Waktu Bersalin

Denda Jika Menjerit Waktu Bersalin

Written By AAKJ on Saturday, July 13, 2013 | 8:00 PM

Washington Post menuliskan laporan tentang rasuah di Zimbabwe dengan menyoroti mulai dari saat seorang bayi lahir. Menurut media itu, amalan rasuah begitu sistemik di salah satu negara termiskin di Afrika, hingga ke bilik-bilik rumah sakit. Seorang ibu yang berteriak ketika melahirkan misalnya, akan dikenakan denda US $ 5 sebagai "kos untuk" memberikan penggera palsu ".

Akauntabiliti "wang-wang denda" itu dan denda lain, tak pernah jelas.

Produk domestik kasar per kapita di Zimbabwe hanya US $ 500, dengan pendapatan tahunan rata-rata setiap orang adalah sekitar $ 150. Rumah sakit Zimbabwe juga mengenakan bayaran persalinan yang tak murah, US $ 50. Ini bermakna bahawa, di negara di mana kadar pengangguran sangat tinggi dan kemiskinan berleluasa, seorang ibu yang berteriak beberapa kali selama persalinan mungkin berhutang separuh pendapatan tahunan setelah melahirkan.

Transparency International mendapati bahawa sekitar satu perempat daripada penduduk global membayar beberapa jenis rasuah dalam satu tahun terakhir. Laporan tahunan lembaga itu yang meninjau lebih daripada 100,000 orang di sekitar 100 negara menunjukkan bahawa polis dan sistem mahkamah yang paling terdedah kepada rasuah. Secara keseluruhan, hampir satu pertiga mengatakan interaksi mereka dengan polis adalah dengan membayar rasuah.

Namun dalam soal rasuah, bukan Zimbabwe juaranya. Di Sierra Leone, 84 peratus penduduknya dilaporkan membayar rasuah. Bandingkan dengan Australia, Denmark, Finland, dan Jepun yang 'kadar' rasuah warganya hanya sebesar 1 peratus.

* Sumber tempo.co
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger