Label 10

Home » , » 7 Wasiat Raja Melayu Jangan Dilupakan

7 Wasiat Raja Melayu Jangan Dilupakan

Written By AAKJ on Friday, June 7, 2013 | 12:30 AM


Kerajaan diminta melaksana dan memperkasa tujuh wasiat Raja-Raja Melayu supaya kepentingan serta hak keistimewaan orang Melayu seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan terjamin.

Pengarah Pusat Kajian Institut Raja Malaysia, Prof. Datuk Dr. Ramlah Adam (gambar) berkata, langkah itu perlu diambil segera berikutan banyak kepentingan orang Melayu seperti tanah rizab Melayu, kedudukan bahasa Melayu dan agama Islam sebagai agama rasmi semakin terhakis.

Katanya, wasiat itu juga perlu diingatkan kembali kepada rakyat apatah lagi dengan perkembangan semasa yang turut memperlihat institusi diraja dipertikai pihak tertentu.

"Lihat bagaimana tanah rizab orang Melayu semakin mengecil dan kini tinggal kurang 30 peratus berbanding 50 peratus seperti yang terkandung dalam wasiat itu.

"Malah, kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan juga telah mula berani dipertikai kaum lain yang sepatutnya tidak berlaku kerana perkara itu jelas terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika merumuskan kertas kerjanya yang bertajuk '7 Wasiat Raja-raja Melayu: Satu analisis sejarah dan Perlembagaan Negara Malaysia' dalam Seminar Institusi Raja (SIRaj) di sini hari ini.

Beliau berkata, wasiat itu masih relevan dan akan terus diguna pakai kerana kesemua tujuh wasiat tersebut telah dimasukkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Menurutnya, sistem pentadbiran negara yang mengamalkan konsep raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen berjaya diadun dengan baik selama lebih 55 tahun.

"Perubahan perspektif mungkin berlaku kerana beberapa faktor seperti perubahan masa dan persekitaran. Namun, kedudukan pemerintahan beraja sebagai pengimbang kepada sistem pentadbiran dan pengurusan negara yang dipimpin rakyat akan terus kekal selagi Perlembagaan tidak diubah," katanya.

Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger