Label 10

Home » , » Persatuan Pengurus Sekolah Cina Nak Wajibkan Bahasa Mandarin ?!! tuuuiHHH !!

Persatuan Pengurus Sekolah Cina Nak Wajibkan Bahasa Mandarin ?!! tuuuiHHH !!

Written By AAKJ on Thursday, May 30, 2013 | 1:00 PM



Banyak cekadak !! tuuuiHHH !! Ini Malaysia Lahh !!

Persatuan bangkai..kononnya hebat sangat, dalam perlembagaan pun tak pernah sebut wajib tahu bahasa Cina..jauh sekali Mandarin..puok kera ni nak tunjuk depa kuat..nak tunjuk depa boleh kontrol kerajaan Barisan Nasional !

Aakj harap, Kerajaan Pusat kaji semula dan tutup semua sekolah aliran RASIS ini !

Utusan Malaysia :

Persekutuan Persatuan-persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) perlu menerima pelantikan dua menteri Kabinet daripada kaum Cina, Senator Datuk Paul Low Seng Kwan dan Datuk Mary Yap Kain Ching secara terbuka kerana pelantikan itu dibuat atas dasar kredibiliti.

Ketua Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa, Majlis Profesor Negara, Prof. Datuk Dr. Mohamed Mustafa Ishak berkata, pelantikan tersebut juga adalah ‘bayaran’ kepada persatuan ekstremis Cina itu kerana menolak calon-calon MCA dan Gerakan pada Pilihan Raya Umum Ke-13.

‘‘Kebanyakan kaum Cina menyokong DAP pada pilihan raya umum lalu dan menolak hampir sebahagian besar calon MCA dan Gerakan yang kebanyakannya berkaliber untuk diangkat sebagai menteri.

‘‘Jadi, kedua-dua calon itu adalah pilihan terbaik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak selepas wakil MCA dan Gerakan menolak untuk berada dalam Kabinet,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan akhbar Cina, Nanyang Siang Pau semalam berhubung kebimbangan Dong Zong dengan pelantikan dua menteri berketurunan Cina itu dalam Kabinet kerana mereka tidak fasih berbahasa Mandarin.

Menurut Dong Zong, kedua-dua pemimpin yang hanya menamatkan sekolah Cina separuh jalan tersebut, tidak mungkin dapat mewakili mereka secara efektif sekali gus tidak layak digelar wakil kaum itu.

Paul yang juga Presiden Transparency International Malaysia dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri manakala Mary (Ahli Parlimen Tawau daripada Parti Bersatu Sabah) diangkat sebagai Timbalan Menteri Pendidikan I.

Mengulas lanjut mengenai kebimbangan Dong Zong itu, Mohamed Mustafa berkata, fasih berbahasa Mandarin bukan syarat untuk melayakkan seseorang itu menjadi menteri.

Katanya, satu-satunya bahasa yang semua warga negara ini wajib fasih adalah bahasa Melayu yang merupakan bahasa kebangsaan.

‘‘Dong Zong tidak sepatutnya mempertikaikan keputusan Perdana Menteri itu. Mereka mendapat apa yang layak mereka dapat, jadi mereka harus terima.

‘‘Kerajaan pula tidak perlu lagi melayan kerenah mereka ini. Banyak bantuan telah disalurkan kepada sekolah Cina tetapi berapa banyak daripada mereka ini yang menyokong kerajaan,’’ soal beliau.
Share this article :

+ comments + 9 comments

Anonymous
May 30, 2013 at 1:05 PM

kjaaan x yah la buang masa buang duit dn mcm2 nk layan puaka2 ni..DGR BOLE PAKAI JGN SESEKALI!

Anonymous
May 30, 2013 at 1:07 PM

Ambil obat

Anonymous
May 30, 2013 at 1:29 PM

silapnya kerajaan dan Najib...suka ikut telunjuk cina konon nak jaga hati..........dah sampai masanya sekolah cina dibubarkan kita adalah tuan kepada negara ini....jadi jangan biar org luar diberi peluang memijaK kepala kita.

Anonymous
May 30, 2013 at 3:20 PM

Woaahhhh.... banyak cantik !

sifir mana depa pakai tuh... tak pandai cakap mandarin takleh wakil golongan depa.. alaah..bukan ke depa sendiri yg tak mau diwakili?

So... kenapa bising pulak sekarang?

Datuk Mary mewakili kaum pendidik dan pelajar sekolah kebangsaan.. Dong Zong pi jauh..jauh..

Anonymous
May 30, 2013 at 3:50 PM

Tuan nak tahu kenapa guru-guru ramai yg tak suka pada BN?

Sebabnya:
Setiap kali menteri BN datang untuk sesuatu acara, guru-gurulah yg akan dikerah utk meramaikan majlis. Kalau tak pergi, diugut
pulak dengan tindakan disiplin. Maka terpaksalah guru-guru pergi dan tinggalkan kelas dan para pelajar yg bersusah-payah datang ke sekolah untuk sesuap ilmu. Sehari-suntuk guru-guru ni terpaksa dengar ucapan demi ucapan yg selalunya tak relevan pun dgn mereka. Penjawat awam dari kementerian lain takde kena paksa begini. Kita takkan pernah dengar kerani pos terpaksa tinggalkan kaunter pos utk hadir ke majlis kerajaan, atau kerani hospital atau pegawai-pegawai dari sektor lain. Gurulah yg selalu jd mangsa. Macamlah produk guru yakni insan-insan tu tak penting.

Masalahnya, bila seorang guru tinggalkan tugas dia, orang lain tak boleh gantikan tugas tu. Tukang sapu sekolah tak boleh masuk ke dalam
kelas utk mengajar. Pekerja kantin tak boleh tolong menyemak kertas jawapan peperiksaan pelajar. Inilah yg buat guru-guru makin meluat dgn BN.

Bunyinya memang remeh tp bila benda remeh sering berlaku, ia jadi benda besar. Guru2 takkan marah kalau kerahan tenaga ni hanya berlaku sekali atau dua kali dalam setahun. Tapi cuba tuan faham, dalam setahun berapa kali majlis yg kerajaan anjurkan di sesuatu tempat? Banyak tuan!
Nak bagi baja subsidi... buat majlis
Nak umum sesuatu polisi baru... buat majlis
Nak resmikan projek pecah tanah...pun buat majlis!
Cuba Tuan bayangkan kalau anak tuan tak belajar
dari pukul 8 pagi hingga habis sessi pukul 2 ptg sebab guru kena hadir majlis perasmian jambatan. Apa kaitan jambatan tu dgn bidang pelajaran? Tak boleh ke kerah pekerja JAS atau JPS?

Inilah hakikatnya Tuan. BN/UMNO tidak faham tugas guru tapi suka mengambil kesempatan terhadap guru.
Abih tu nak guru suka?

Ini cuma satu daripada banyak lagi benda yg buat guru-guru meluat dgn BN. Fahamilah isi hati guru-guru.

Saya gembira Datuk Mary- seorang Tokoh Guru Kebangsaan dipilih jadi Timbalan Menteri Pendidikan. Harap dia dapat buat TS Muhyiddin faham kerja seorang guru.

Anonymous
May 30, 2013 at 3:57 PM

Agaknya Kerajaan tidak perlu lagi beri bantuan kpd sekolah Cina sebab mereka ada Board of Govenors yang mentadbir SJKC. Kerajaan hanya bantu SJKC yang setuju Sekolah wawasan untuk menyatu padukan rakyat sejak bangku sekolah lagi.

Anonymous
May 30, 2013 at 4:55 PM

Jgn peduli salakan mrk, dh byk mengalah. Bubar semua sklah cina ni. Tpi di sarawak kerajaan BN nak bagi 2000 hektar tanah (bodoh). Nanti tanah kaum b/putera jadi mangsa.

Anonymous
May 30, 2013 at 7:43 PM

Bunyi agak aneh..kalau benar awak seorg guru yg tak suka.membuang waktu...bermakna awak guru hebat.. Kenyataan kebykan guru tidak seperti anda.

Anda hanya menyalahkan kerajaan. Seperti anda memang pro pembangkang. Berapa byk majlis dlm setahun yg membuat anda benar benar terganggu. Berapa kali pecah tanah. Puak pembangkang asyik pecah tanah tidak pula pakatan ribut.

Saya juga pelajar. Semua kita mengalami menjadi pelajar. Semua org tau perbezaan guru dulu dan sekarang. Ada guru memang guru tetapi byk hanya makan gaji. Acara apa yg sekolah anda lalukan sampai anda begitu benci ke kerajaan.

Anda letih. Abis sekolah mlm ikut acara politik. Bandingkan acara sekolah dgn guru guru.yg penuh alasan ketika waktu mengajar. Sebab tu tak boleh ganti kerana selalu beri alasan...suruh org lain ganti. Syok lain dpt gaji org lain yg mengajar.

Saya memandang hormat guru benar benar seorg guru. Saya juga benci guru yg hanya memberi alasan dan menyalahkan org lain. Bab mengajar byk guru malas. Jgn hipokrit.

Byk guru berkualiti tapi byk juga guru tak berkualiti.

Anonymous
May 30, 2013 at 7:58 PM

Jenis tak tau malu tak sedor diri..dah puas rasis dlm akhbar cina..dah puas mendidik anak cina rasis..menghina bangsa Melayu..dia yg lebih lebih bercakap..

Oooii makhluk...lu undi dah kalah..lu tanya diri lu dlm dap mana ada wakil org Melayu...kata parti semua kaum tapi cakap.cina dan wakil cina...lu rakyat mana...singapore... Ini MALAYSIA
BAHASA PERANTARAAN BAHASA MALAYSIA BAHASA MELAYU.

Kata tidak rasis. TERBUKTI RASIS SUPER RASIS

Cukup dgr cakap cina. Belakang tikam. Cina tak pernah peduli dgn Melayu. Najib sudah waktunya org Melayu tegas ke cina. Org Melayu menanti ketegasan.

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger