Label 10

Home » » Perniagaan Haram Siapa Bermaharajalela Di Selangor ?!

Perniagaan Haram Siapa Bermaharajalela Di Selangor ?!

Written By AAKJ on Friday, May 31, 2013 | 9:00 AM


Kolam itu   terletak  berhampiran   penempatan  Orang Asli,  Desa Temuan.  Berkibar  megah bendera   PAS  dan  PKR  di struktur  diperbuat  daripada  kayu  terpakai itu.


Kolam   ikan  dikorek  di bawah  talian  bervoltan  tinggi TNB.  Banyak  gambar  saya rakamkan  sewaktu  berkunjung  ke lokasi  sama  pada 17 Mac lalu,  klik  di sini.


Dua  hari  lalu  saya  memaklumkan  kes ini   kepada  Ketua  Meja  Jenayah/Mahkamah  akhbar   Sinar Harian,  Izwan  Rozlin

Saya  kemudian  membawa   Izwan  ke  kolam  memancing  berkedudukan  tersorok  itu dan dia  memperolehi  beberapa informasi penting.

Semalam sewaktu bersama Sivaraj dan  Farid,   saya merekodkan gambar   dua paip  PVC  dalam   keadaan   mencurigakan  di dalam  kawasan  berpagar  kolam memancing  ikan itu.


"Saya  syaki,   satu paip  untuk  menyalurkan  bekalan  elektrik dan satu  lagi untuk bekalan air," bisik   Sivaraj.

Kami  dapati,  jalan  tar di luar premis  seperti  telah  dipecahkan dan  kemudian ditampal semula.


Gambar  sambungan  paip di bawah  saya rekodkan  di longkang  di tepi  sebuah  daripada rumah  Orang  Asli  terletak kira-kira  50  meter dari  kaunter  bayaran  untuk  memancing.  


Saya perhatikan,  tiga bendera PAS dan PKR  dikibarkan  semalam sudah  diturunkan.

Barangkali  pemimpin  Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat  sudi  mencungkil maklumat sekaligus  mengenal  pasti  siapakah  pemilik kolam  itu?

"Taukeh ada empat orang, tiga Cina, satu Melayu," kata pekerja Bangladesh saya temu bual tadi.


Sebagai   bekas   wartawan  membuat  liputan kes jenayah,  tentunya  pelbagai soalan bermain  di minda saya  tatkala  itu.

1. Adakah  kolam   terbabit   dilesenkan  oleh  Majlis  Bandaraya  Petaling  Jaya,  MBPJ? 

2. Adalah  bekalan  air  dan  elektrik  diperolehi secara sah?

3. Apakah status  dokumen  pekerja warga  Bangladesh  bertugas lebih 4 tahun di kolam memancing  ikan itu?

4. Adakah  TNB  membenarkan  struktur  dibina dan  pengusaha  kolam  memancing dibenar  menjalankan perniagaan  di bawah  kabel   bervoltan  tinggi?


"Berapa  lamakah  kolan memancing  ikan ini sudah dibuka?," soal saya kepada pekerja Bangladesh berusia 38 tahun.

"Saya  sini  kerja   sudah   empat  tahun. Ini  tempat  sudah  buka  lapan tahun," balasnya sambil  diperhatikan  oleh  Farid.


Pesakit  kencing  manis itu  mendakwa,  dia memiliki  permit  kerja  sah. 

Selanjutnya baca d SINI
Share this article :

+ comments + 1 comments

Anonymous
May 31, 2013 at 5:35 PM

Ni kalau kawasan BN dah ribut..penuh peguam pakatan..berguling guling mahasiswa menjerit jerit..heboh satu malaya..dah penuh jln berdemo dah penuh stadium kelana jaya..

Dah penat pasang lilin...

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger