Label 10

Home » , , » Pengundi Cina Terdesak Tawan Negara

Pengundi Cina Terdesak Tawan Negara

Written By AAKJ on Friday, May 24, 2013 | 3:00 PM



Pertama sekali, kawasan-kawasan Parlimen yang dimenangi pembangkang telah menunjukkan tahap komitmen yang teramat tinggi untuk keluar mengundi.

Voter turnout

Pakatan telah menang 89 kerusi Parlimen. Di 76 kawasan dalam senarai tersebut,voter turnout melebihi 80 peratus. Malah di Gelang Patah, seramai 89.1 peratus pemilih telah keluar untuk membuang undi mereka. (Lihat jadual di bawah)
PRU13parlimen1PRU13parlimen2PRU13parlimen3PRU13parlimen4PRU13parlimen5PRU13parlimen6PRU13parlimen7
Tidak ada satu pun kawasan Parlimen pembangkang yang mana ‘voter turnout’nya kurang daripada 70 peratus. Penyebab utama voter turnout boleh begitu memberangsangkan ialah faktor pendesak “ini kali lah”, jom Ubah.
Mengikut tradisi, voter turnout kawasan luar bandar PAS memang selalunya tinggi dalam pilihanraya-pilihanraya yang lepas. Yang berbeza ini kali ialah di kawasan bandar di mana DAP menang kerusi baru yang tidak pernah atau kurang lazim dikebas parti tersebut.
Contohnya di Kulai, Johor voter turnout adalah setinggi 89.3 peratus dan di Serdang, Selangor, 88.9 peratus.

Share this article :

+ comments + 4 comments

May 24, 2013 at 3:17 PM

Aakj, kena kempen dari skrang orang Melayu daftar undi, keluarga saya sahaja BN kehilangan 3 undi kerana tidak mengundi. Ramai juga anak buah saya yg bekerja dlm sektor perkhidmatan seperti hotel yg tidak mengundi...kena kempen utk meningkatkan kesedaran...Tanah Melayu hampir tergadai..

Anonymous
May 24, 2013 at 7:00 PM

Sekiranya tempat itu kubu kuat cina...daftarlah undi di tempat yg kita yakin boleh menang. Pindahlah alamat anda dan gunakan alamat keluarga atau teman. Anda hanya ubah alamat utk kawasan mengundi bukan pindah rumah anda. Semoga faham.

Pastikan UMNO kuat dan boleh menang di tempat kita bertanding. Semoga dikabulkan Allah. AMINNNN

Anonymous
May 24, 2013 at 7:18 PM

Di mata cina hanya duit..jika tempat itu tak aman utk mereka dan tidak memberi duit byk mereka akan pindah ke tempat lain.

Mengapa mengatakan kerajaan zalim tapi tidak pindah ke negara lain bahkan dibelakang org cina merancang utk merampas kuasa. Org Melayu sampai terpedaya dan terikut ikut .

Org cina tidak berhijrah bahkan ribuan pendatang asing cina tidak keluar. Ini bermakna Malaysia aman..tidak zalim dan tempat yg bagus cari DUIT.

Sedarlah permainan politik cina menggunakan isu utk melaga dan menjatuhkan Melayu.

Anonymous
May 24, 2013 at 10:19 PM

Kaum cina tidak lah seramai kaum Melayu, kaum bumiputera Di Msia. Mcm mana pula mereka boleh monopoli undi? Sekarang siapa yang Cuba menuang minyak ke api kecil Cuba membatu api kaum cina Dan melayu? Tolonglah renung-renungkan...saya jarang baca berita tapi kawan2 yg baca berita Internet, org2 tua yg baca suratkhabar tak Kira bangsa pun menggeleng-gelengkan kepala membaca perdebatan mulut antara pemimpin. Rakyat Sekarang suda sedar siapa pemimpin yang wise Dan tidak wise...

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger