Label 10

Home » » Anwar Bakal Hadapi Tali Gantung Isu Lahad Datu ?

Anwar Bakal Hadapi Tali Gantung Isu Lahad Datu ?

Written By AAKJ on Wednesday, May 15, 2013 | 8:30 PM


Pilihan Raya Umum ke 13 sudah pun tamat lebih seminggu, poster-poster pun sudah mula tidak kelihatan di jalan-jalan raya dan tempat awam namun tinggal seorang lagi individu yang masih terus berkempen iaitu Anwar Ibrahim. 

Sementara kerajaan-kerajaan negeri Pulau Pinang dan Kelantan di bawah pemnbangkang sudah mula menjalankan tugas untuk tempoh lima tahun akan datang, lain pula irama politik yang didendangkan oleh Anwar seolah-seolah baginya PRU13 masih belum selesai. 

Tidak mahu menerima realiti bahawa Pilihan Raya Umum ke 13 telah memihak kepada Barisan Nasional, Anwar terus mengadakan jelajah politik atau 'roadshow' yang melemparkan pelbagai fitnah dan dakwaan terhadap keputusan PRU13. 

Sasarannya ialah Suruhanjaya Pilihan Raya yang didakwanya menipu di 27 kawasan parlimen yang sepatutnya dimenangi pembangkang. SPR mengumumkan keputusan pilihan raya yang baru selesai 5 Mei lalu akan diwartakan pada bulan ini. 

Setelah ini dilakukan sekiranya mana-mana pihak termasuk pembangkang yang tidak berpuas hati atas terhadap keputusan pilihan raya bolehlah membawa aduan mereka melalui proses petisyen pilihan raya yang difailkan di mahkamah. 

Ini adalah proses lumrah yang telah berjalan tanpa sebarang cacat celanya sejak pilihan raya umum pertama negara pada tahun 1959. Jika mana-mana calon mewakili mana-mana parti politik merasakan terdapat unsur penipuan berhubung mana-mana aspek perjalanan pilihan raya dan mempunyai bukti bahawa kekalahannya disumbang oleh sesuatu penyelewengan tersebut, maka ia mempunyai hak di bawah Perlembagaan untuk mengemukakan rayuan atau petisyen terhadap calon yang diisytiharkan menang. 

Mahkamahlah yang menentukan samada sesuatu petisyen itu mempunyai asas atau sebaliknya. Jika benar penyelewengan telah berlaku dan seseorang calon telah kalah disebabkan kepincangan tersebut, mahkamah boleh memutuskan spaya pilihan raya baru di adakan semula bagi kawasan terbabit. 

Jika sebaliknya berlaku, petisyen tersebut akan ditolak dan mahkamah akan mengekalkan keputusan kemenangan yang diperolehi calon berkenaan. Bagaimanapun amat pelik sekali apabila Anwar memilih untuk mempersoalkan keputusan SPR bilamana badan itu belum lagi menggazetkan keputusan pilihan raya seperti yang dikehendaki undang-undang. 

Seolah-olah Anwar mahu mendahului SPR dan pihak mahkamah apabila mendakwa PRU13 merupakan ibu kepada segala penipuan di dalam PRU negara ini. Oleh kerana beliau mendakwa demikian maka pada pandangannya seluruh rakyat Malaysia juga harus berdiri teguh menyokongnya.

Maka diheretnya ribuan penyokong pembangkang ke Stadium Kelana Jaya, Selangor dan kemudiannya Stadium Batu Kawan di Pulau Pinang. Sehingga kini Anwar melalak terlolong keseorangan diri untuk menegakkan satu perjuangan yang bersendikan agenda peribadi untuk menjadi Perdana Menteri. 

Mungkin juga taktik Anwar membuat bising di seluruh pelusuk negara dengan cerita dongeng dan hikayat palsunya sebagai satu helah untuk mengalihkan sesuatu isu yang lebih besar mendepaninya. 

Sepertinya yang diumumkan oleh Datuk Dr Ahmad Zahid Hamidi sebelum pilihan raya, kerajaan telah pun mengemukakan siasatan lengkap berhubung insiden pencerobohan Lahad Datu oleh pengganas Sulu pada Februari lalu kepada Peguam Negara. 

Katanya kerajaan telah mengenal pasti tiga individu yang dikaitkan dengan parti pembangkang yang terlibat secara langsung sebagai dalang dalam perancangan pencerobohan tersebut. 

Bagaimanapun Dr Ahmad Zahid tidak mendedahkan identiti ketiga-tiga pemimpin pembangkang tersebut. Identiti mereka sebaliknya telah didedahkan oleh penulis blog Raja Petra Kamarudin yang mendakwa bahawa Anwar beserta Tian Chua dan R. Sivarasa adalah tiga pemimpin PKR yang telah mengadakan beberapa pertemuan sulit dengan pemimpin pengganas Sulu dengan bertujuan mewujudkan keadaan darurat di Sabah menjelang PRU13. 

Anwar, Tian Chua dan Sivarasa yakin mereka akan didakwa bila-bila masa sahaja oleh pihak Peguam Negara. Oleh kerana itu bagi mengalih pandangan rakyat terhadap isu itu yang dikategorikan sebagai satu pengkhianatan kepada negara, Anwar menggunakan isu keputusan pilihan raya sebagai alasan atau 'decoy'. 

Menurut sumber, Anwar dan dua orang kuncunya kemungkinan besar akan dibawa ke muka pengadilan di bawah Seksyen 121 Kanun Keseksaan atas kesalahan menentang Perlembagaan dan mengisytiharkan perang terhadap Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong. 

Sabit kesalahan membawa hukuman mati sebagaimana hukuman yang sama telah dijatuhkan ke atas pemimpin kumpulan militan Al Maunah, Mohamed Amin Mohamed Razali yang digantung sampai mati pada 4 Ogos 2006 di Penjara Sungai Buloh atas kesalahan menyerang kem tentera di Kampung Jenalek, Grik, Perak.
Share this article :

+ comments + 9 comments

Anonymous
May 15, 2013 at 8:45 PM

Cepat bertindak..dakwa, dan hukum sekiranya bersalah..lagi lama lagi banyak dia raih simpati..

May 15, 2013 at 8:57 PM

Dakwa saja al-jubr..dah menang x mau buat keja utk rakyat...asyik nak demo saja... kita kekalkan saja YAB Al-Jubr Beruk Tiang Sri Anwar bin Pak Ibrahim sebagai Perdana Menteri "Menteri Demonstrasi, Stadium dan Jalanraya"..ok tak bro...????

May 15, 2013 at 9:13 PM

Anwar nak rampas putrajaya sebab dia tahun kalau tak tali gantung le hadian untuk di tahu ni.....

Baik dipercepatkan dakwaan ke atas pemimpin pembangkang yang menjadi pengkhianat negara ni......

Anonymous
May 15, 2013 at 9:19 PM

''asal bukan dap''

aku rasa,jika dap perintah negara ini, dorang akan bagi mat jubo jaga menteri rusuhan,jalanraya dan stadium...itu betul ...

dan kementrian tambahan yg.wajib dijaga mat jubo adalah kementrian wanita,lesbian dan gay.

gen2felda

Anonymous
May 15, 2013 at 10:23 PM

inikalilah rakyat mau tau siapa suruh setan kiram serang malaysia ,rakyat tak mau tanya sama pokok tapi mau tanya sama anu wa

Anonymous
May 15, 2013 at 11:36 PM

Insyallah cepat atau lambat Allah akan tunjukkan kebenarannya.. Pengkhianat negara akan terima balasannya...

Anonymous
May 15, 2013 at 11:52 PM

lepas chinadoll..cinadap pulak kena main dengan bang non..hebat mung..huhu

Anonymous
May 15, 2013 at 11:55 PM

lepas ni ajak anak muda dap merusuh...kena tangkap pulak.. habislah depa kena main dengan bang non.. tu laa kawan lagi dengan penipu..kita dah lama tahu perangai nuar ni..lepas ni ni nak kencing india pulak ke..hehehe..

antikacaubilau
May 17, 2013 at 2:19 PM

Inikalilah...inikalilah...beri hukuman sepatutnya pada pengkianat negara...
Kami sokong tindakan paling tegas....

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger