Label 10

Home » , » #AnalisisPRU13 : Kaji Semula Bantuan Kepada Sekolah Cina !! Banyak Lagi Sekolah Yang Wajib Di Bantu !

#AnalisisPRU13 : Kaji Semula Bantuan Kepada Sekolah Cina !! Banyak Lagi Sekolah Yang Wajib Di Bantu !

Written By AAKJ on Wednesday, May 8, 2013 | 6:00 PM

Sepertinya sudah menjadi hukum alam jika ada kemakmuran maka di situ juga terdapat kemiskinan. Terlepas dari masih tingginya tingkat kemiskinan di dalam negara, pengalaman yang lebih miris ternyata dialami oleh sebahagian penduduk di negara China.

Di sebalik kejayaan negara Tirai Buluh ini menyaingi hegemoni negara barat dalam bidang ekonomi dan perdagangan, namun potret suram kemiskinan masih sangat kental terlihat. Minimnya kesejahteraan penduduk di beberapa kawasan selaras dengan buruknya pendidikan yang ada.

Potret itu boleh dilihat dari Wang Ziqi, kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun di Shunhe, Provinsi Hubei. Di saat memasuki tahun ajaran baru di sekolah, Wang tidak hanya dituntut untuk menyiapkan pelbagai keperluan sekolah berupa pensil atau buku. Lebih dari itu, Wang juga terpaksa membawa meja dan kerusi sendiri ke sekolah.

Pemandangan miris ini terjadi setiap tahun ajaran baru. Untuk membawa meja dan bangku, Wang biasanya dibantu oleh kakak dan neneknya.

Walau demikian, Wang bukanlah satu-satunya pelajar yang terpaksa membawa meja dan kerusi dari rumah. Sekurang-kurangnya ada lebih dari 3 ribu pelajar lain di sekolah rendah dan sekolah menengah di Shunhe yang dipaksa membawa mejanya sendiri. Keadaan itu berlaku kerana keterbatasan kemudahan yang diberikan kerajaan. Mereka hanya menyediakan sekitar 2 ribu pasang kerusi dan meja. Padahal ada lebih dari 2 ribu pelajar yang bersekolah.




Di bandar miskin tersebut, para orang tua murid terpaksa menggunakan apa sahaja yang mereka boleh gunakan, termasuk membawa meja kopi ke sekolah agar anak-anak mereka dapat belajar.

Saat diminta komen, banyak orang tua yang mengeluh. Mereka menyalahkan sistem pemerintahan yang dianggap sangat korup.

"Kerajaan pusat memberikan dana untuk kemudahan sekolah," kata seorang wali murid kepada stesen berita NBC. "Tapi apabila sampai ke tempat kami, wang itu menghilang."

Meski kerajaan tempatan di sana sudah bertindak balas dengan memberikan tambahan meja dan komited akan memberikan bantuan lebih dari US $ 600.000 untuk menutup defisit anggaran, namun banyak dari penduduk yang tetap tidak percaya dengan janji-janji tersebut.

"Saya lebih suka percaya ada hantu di dunia ini daripada mempercayai janji-janji kerajaan," tulis salah satu kometar pada berita Changjiang Times

Berkaca dari kes ini, kita hanya boleh mengharapkan kerajaan Malaysia tidak melakukan hal yang sama kerana mewariskan kecerdasan dan ilmu bagi generasi muda lebih berharga daripada mewariskan harta semata.


SUMBER
Share this article :

+ comments + 6 comments

Anonymous
May 8, 2013 at 6:15 PM

Cina tolak bantuan najib. Mereka sombong sekarang konon ekonomi dah kuat.....

Anonymous
May 8, 2013 at 6:38 PM

Najib bodoh, orang tak terima dia, tapi terhegeh2 nak bantu. Banyak lagi orang Melayu yang memerlukan bantuan. Kera dihutan disusukan anak sendiri mati kelaparan.

Anonymous
May 8, 2013 at 7:37 PM

bila nak start potong bantuan kepada kaum cina?jihad tu....kahkahkah

Anonymous
May 8, 2013 at 10:08 PM

mohon ruang untuk share..

Bismillah Ar Rahman A r Rahim

1. Pilihanraya ke 13 sudah selesai. Tempoh berkempen pun telah selesai jam 12 tengah malam 5 Mei 2013. Keputusan telah diperolehi. Namun masih ada lagi yang demam tak kunjung kebah.
2. Kepada yang menang, tahniah diucapkan. Kepada yang kalah, tingkatkan usaha untuk Pilihanraya ke 14 nanti. Menang tak menang semua, kalah tak kalah semua. Kan cantik tu.
3. Sekarang masa untuk mengotakan janji. Rakyat sudah mengundi menentukan wakilnya (bukan Perdana Menterinya atau Presiden kalau di Amerika Syarikat). Ada yang faham sistem kita, Undi Elektoral, ada yang ungkit mereka lebih popular kerana jumlah pengundi diseluruh Negara (tidak ikut parlimen dan DUN) menyebelahi mereka. Itu undi populis. Malangnya di Malaysia tercinta ini kita guna sistem Undi Elektoral.
4. Pakatan DAP, PAS dan PKR (bila nak daftar?) menang di Selangor (menang besar), Kelantan (menang besar juga), Pulau Pinang (Besarrr) dan Kuala Lumpur. Barisan Nasional menang di negeri-negeri lain. Bersyukurlah kerana dalam iklim politik yang mencabar ini, masing-masing beroleh kemenangan dan kekalahan. Itulah demokrasi.

sambungan di:
http://tomok123.blogspot.com/2013/05/najibrazak-surat-terbuka-untuk-barisan.html

Anonymous
May 10, 2013 at 9:35 AM

Tambah lah bantuan kepada MRSM yang daif.Contohnya MRSM TGB Melaka dimana almari yang digunakan pelajar diasrama pun dah hampir roboh.Mujurlah carpet disurau berjaya ditukar baru pada tahun ini setelah mengutip derma dari bekas pelajar dan ibubapa.MRSM TGB adalah MRSM terbaik bagi seluruh Malaysia SPM 2012 yang bakal melahirkan pemimpin pemimpin dan memacu Malaysia kearah Negara Maju.

May 10, 2013 at 9:38 AM

Bantu utk dapat undi cina, sekolah agama yg ajar Islam,quran dibiar je...

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger