Label 10

Home » » #PRU13 : Pengundi Balik Pulau Protes ! Calon Mereka Gugur !

#PRU13 : Pengundi Balik Pulau Protes ! Calon Mereka Gugur !

Written By AAKJ on Tuesday, April 16, 2013 | 5:00 PM



Tindakan Anwar Ibrahim meletakkan calon bukan orang tempatan di Balik Pulau untuk menggantikan penyandang Ahli Parlimen Yusmadi Yusoff terus mendapat tentangan dari pengundi-pengundi Balik Pulau sendiri. Terbaru, kira-kira 70 orang penduduk Balik Pulau mengadakan protes secara terbuka terhadap pimpinan tertinggi PKR yang dikatakan membelakangkan kehendak dan keperluan masyarakat di kawasan parlimen tersebut.
 
Tindakan Anwar tidak mengendahkan ketidakpuasan hati penduduk Balik Pulau juga dilihat sebagai satu penghinaan kepada pengundi-pengundi yang merasakan Anwar Ibrahim hanya mementingkan diri sendiri dan rakan-rakan rapat beliau semata-mata. Anwar dalam ceramahnya minggu lepas mengumumkan calon bidan terjun yang tidak dikenali di Balik Pulau, Muhammad Bakhtiar Wan Chik sebagai calon PKR bagi parlimen tersebut.
 
Sejak beberapa bulan lalu, sudah terdengar beberapa spekulasi Yusmadi tidak akan dicalonkan di Parlimen Balik Pulau. Malah Yusmadi sendiri, sudah memberikan peringatan kepada kepimpinan tertinggi PKR bahawasanya penduduk tempatan hanya mahukan anak tempatan menjadi wakil rakyat di sana.
 
Jadi, pengumuman itu membenarkan spekulasi mengenai calon Balik Pulau yang terbang beberapa bulan lepas.
 
Jelas di sini, tidak ada tempat di dalam PKR untuk mereka yang mempunyai gaya kepimpinan yang bersih dan tidak banyak masalah seperti Yusmadi. Gaya kepimpinan yang bersih, pandai cakap tapi tak pandai buat kerja pun masalah juga. Yusmadi ni jarang balik kawasan. Almaklumlah, takde lesen kereta.

Itu pasallah semua rungutan dan permohonan daripada penduduk tidak dipedulikan oleh beliau. Tapi orang macam ni pun masih ade yang nak protes menyokong. Parti PKR ni memang parti kelakarlah. Dari akar umbi sampi ke ketua umum, semuanya tak boleh pakai.

Tapi ada juga desas-desus penyingkiran Yusmadi ini disebabkan desakan daripada DAP Penang. Tapi itu setakat cerita kedai kopi laa.
 
Berita yang lebih meyakinkan, Anwar mencalonkan Bakhtiar kerana beliau seorang tokoh korporat yang mampu memberikan sumbangan kewangan kepada parti dan menolak calon pokai si Yusmadi.
 
Dalam ceramah anjuran pakatan pembangkang di pasar awam di sini yang dihadiri 300 orang, Bakhtiar yang juga seorang aktivis reformasi sejak 1998, berkata: “Esok selepas kita menang, anda semua tukar kereta Camry daripada Proton Wira yang digunakan sekarang.”

Kekayaan Bakhtiar telah membuatkan Anwar senyum lebar kerana calon bebal ini mempunyai duit sendiri tanpa perlu bergantung kepada duit poket Anwar.
 
Apa dah jadi dengan PKR ni, hari-hari gaduh. Kalau bukan gaduh dengan Pas, gaduh dengan Dap, kalau bukan dengan parti lain, mereka gaduh sesama sendiri. PKR ni memang parti untuk protes saja ka? Hari-hari mesti gaduh pasal calon.. 
Share this article :

+ comments + 1 comments

Anonymous
April 16, 2013 at 6:21 PM

orang balik pulau, yusmadi atau calon kayu sekali pon jika korang pilih serupa mengizinkan lim guan eng meneruskan projek menghalau melayu dari pulau pinang.

adakah berbaloi menang sorak ,kampung tergadai?

gen2felda

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger