Label 10

Home » » Solat Kiblat Berbeza Di Tempat Yang Sama Boleh !!?

Solat Kiblat Berbeza Di Tempat Yang Sama Boleh !!?

Written By AAKJ on Monday, January 14, 2013 | 6:30 PM




Gambar di atas sudah tersebar ke merata media maya. Mat Sabu tak mampu nak jawab dan NIk Aziz terpaksa balik ke rumah mencari kitab untuk mencari kalau-kalau ada hadis atau wahyu yang membenarkan solat cara begini.

Menurut sumber dalaman, mereka diarahkan solat dalam jumlah yang ramai, kononnya nak tunjukkan pada rakyat negara ini bahawa mereka bersolat juga walaupun di Stadium Merdeka. Walaupun ada surau disediakan dalam kawasan Stadium Merdeka dan adanya Masjid yang berdekatan. Pasukan Media pakatan haram mulanya seronok mengambil gambar pelbagai posisi untuk menunjukkan dalam medium masing-masing. Akhirnya mereka terjerat dalam usaha mengencing dan membohongi rakyat Malaysia.

Baca cerita lanjut d SINI


Aakj bekalkan sikit bingkisan hadis dari sahabat FB ;

Menentukan arah Kiblat ketika Mendirikan Solat Di Dalam Kenderaan

Sayyidina ‘Abdullah bin ‘Umar r.a meriwayatkan, “Rasulullah saw ditanya tentang solat di atas perahu (as-safinah). Baginda saw menjawab, ‘Lakukanlah solat sambil berdiri, kecuali jika takut tenggelam.’ Anas bin Sirin berkata, “Aku pernah pergi bersama Anas bin Malik. Ketika kami sampai di Dajlah, tibalah waktu solat Zohor. Ia mengimami kami sambil duduk di atas permaidani di dalam perahu. Ketika itu perahu sedang bergerak laju membawa kami.”

Imam an-Nawawi berkata, “Jika seseorang itu melaksanakan solat fardu di atas perahu, ia tidak boleh meninggalkan kewajipan berdiri jika ia berkemampuan untuk berdiri sebagaimana ketika ia berada di daratan.


Akan tetapi, jika ia uzur (ada halangan) seperti pening kepala dan sebagainya, maka boleh melakukan solat fardu sambil duduk kerana ia dianggap lemah. 

Jika angin bertiup dengan kencang sampai mengubah arah perahu, sehingga wajahnya tidak menghadap kiblat, maka ia hendaklah kembali menghadap kiblat sambil tetap dalam solatnya – iaitu menyempurnakannya dan tidak perlu mengulanginya lagi. Perkara itu berbeza dengan seseorang yang sedang mendirikan solat di darat. 

Jika ia mengubah dengan sengaja wajah atau dadanya dari arah kiblat secara paksa, maka batallah solatnya.” 


aakj ; stadium merdeka bukan kenderaan hehehe

tq


Share this article :

+ comments + 13 comments

Anonymous
January 14, 2013 at 6:36 PM

Adakah KIBLAT mereka telah diterbalikkan ?

Anonymous
January 14, 2013 at 6:46 PM

sesungguhnya mereka telah sesat mencari arah kebenaran....

Anonymous
January 14, 2013 at 6:51 PM

TAK KAN NONE OF THEM BAWA COMPASS .
700,000 MIND YOU.
AKU YANG TAK ALIM MANA PUN SENANTIASA ADA COMPASS UNTUK DI RUJUK.
MEMALUKAN DAN MENAIBKAN SUNGGUH.
AMBIL WUDUK DI MANA YEK ?

Anonymous
January 14, 2013 at 6:54 PM

GURU KENCING BERDIRI,
MURID KENCING BERLARI....................FAHAM TAK......

Anonymous
January 14, 2013 at 6:58 PM

INI SALAH UMNO

January 14, 2013 at 7:20 PM

Sembahyang bercampur aduk lelaki pompuan... itu ajaran pak syeh serban besoooo ... halal haram tolak tepi, yg penting org UMNO tak pernah buat.... hahahhahaha

Anonymous
January 14, 2013 at 7:42 PM

tu la..lau kat Mekah tu lain citer lahh...

Anonymous
January 14, 2013 at 7:49 PM

SETUJUUUUUUU BEBENO.

Anonymous
January 14, 2013 at 7:53 PM

APA YG MEREKA BUAT SEMUA BETUL...ORANG LAIN SEMUA SALAH...ORANG LAIN SEMUA MASUK NERAKA..DIA AJE YG MASUK SYURGA...SEBAB MEREKA PAS..SIAPA TAK MASUK PAS AKAN MASUK NERAKA...NABI MHAMMAD AHLI PAS KE?..NABI ADAM PRESIDEN PAS KE?

January 14, 2013 at 10:07 PM

Hangfong laa ni ada kompass Solat...ini petanda Aallah ta'aala dh terbalekkan doa dan solat hajat mereka membuat kan mereka dh jadi bingung dlm byk perkara

January 14, 2013 at 10:09 PM

Mmg la Bro sbb depa ada PAS masuk sorga...

Anonymous
January 16, 2013 at 12:36 PM

Yer la.... Salah umno.... Hehehdhe....

January 17, 2013 at 1:33 PM

apa lah korang ni.. think positif. bukan depa solat 1 jemaah tu ngadap ke belakang.. cuma serong sedikit. mungkin jemaah pertama iktikad kiblat arah tu. dgn tengok matahari. yang lain solat selepas tu arah lain sikit sebab qiblat mereka betul dari jemaah tadi.. tak batal aqidah la.. sokong Thaghut tu yang rosak aqidah.

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger