Label 10

Home » » FOTO !! ANAK AZHAR IDRUS JANTAN LAYU ? EH BIAR BETUL..

FOTO !! ANAK AZHAR IDRUS JANTAN LAYU ? EH BIAR BETUL..

Written By AAKJ on Friday, November 23, 2012 | 9:00 AM


Dari Penggempurmutiara :

Sejak semalam, PM lihat cybertroopers upahan Pakatan Rakyat menyeringai sakan apabila ada sesetengah individu mempertikaikan anak kecil Ustaz Azhar Idrus yang disangka perempuan dan tidak memakai tudung ketika menjamu selera di sebuah restoran makanan segera.
Sememangnya jika dinilai semula, anak Ustaz Azhar Idrus masih belum baligh untuk mengenakan tudung. Namun tidaklah pula menjadi kesalahan sekiranya ingin dipraktikkan sejak dari kecil.

Sebaik sahaja dipertikai berhubung isu pemakaian tudung ke atas anak kecil itu, cybertroopers Pakatan Rakyat mula memainkan peranan untuk membetulkan keadaan;


Namun disebaliknya, tindakan mulia cybertroopers itu yang pada awalnya mahu mempertahankan Ustaz Azhar Idrus, timbul pula satu isu lain yang secara tidak sengaja diciptakan mereka.

Bolehkah anak kepada seorang Ustaz terkenal yang secara zahirnya adalah lelaki kelihatan seakan- akan seperti perempuan pada penampilannya yang berambut panjang?

Bukannya apa, selaku seorang yang bergelar Ustaz yang mempunyai pengikut ribuan orang, rasanya Ustaz Azhar Idrus seharusnya mendidik anaknya sebaik mungkin dan membetulkan apa yang difikirkan perlu.

PM bukan mahu mempertikaikan cara Ustaz Azhar mendidik anak, cuma terpanggil untuk menegur diri PM sendiri dan menegur sesama saudara seagama. 

Dalam menyatakan isu berkaitan wanita menyerupai lelaki, majoroti ulama" bersepakat bahawa Islam melarang perbuatan tersebut sama seperti lelaki dilarang menyerupai wanita. Merujuk kepada kitab Fiqh al-Islami wa Adillatuh, Dr. Wahbah al-Zuhaili menegaskan bahawa haram ke atas lelaki menyerupai wanita dan begitu juga sebaliknya, haram wanita menyerupai lelaki. Sabda Rasulullah SAW : 

 عن ابن عباس رضي الله عنهما قال : لعن النبي صلى الله عليه وسلم المخنثين من الرجال ، المترجلات من النساء  

Maksudnya : Daripada Ibn Anas r.a berkata Rasulullah SAW melaknat mereka yang menyerupai wanita daripada kalangan lelaki dan mereka yang menyerupai lelaki daripada kalangan wanita (HR al Bukhari) Maksud menyerupai dalam konteks hadith di atas termasuklah daripada aspek gaya rambut, perhiasan, penampilan, cara bercakap, cara berpakaian dan sebagainya.  


Al-Syeikh Muhammad bin Soleh al-"Uthaimin menerusi bukunya Fatawa wa Rasai"il Lil Nisa" menegaskan bahawa haram ke atas lelaki menyerupai kaum wanita samada dari aspek tingkah laku, percakapan, perhiasan, cara berpakaian dan sebagainya dalam perkara yang dikhususkan untuk wanita. Begitu juga sebaliknya, haram ke atas wanita menyerupai kaum lelaki. Sabda Rasulullah SAW 

 عن أبي هريرة رضي الله عته قال : لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم الرجل يلبس لبسة المرأة ، والمرأة تلبس لبسة الرجل 

Maksud : Daripada Abi Hurairah r.a berkata :Rasulullah SAW telah melaknat orang lelaki yang memakai pakaian perempuan dan perempuan yang memakai pakaian lelaki. (HR Abu Daud)  


Sekiranya masih ada yang mahu dan berhajat untuk mendalami ilmu agama berkaitan hukum hakam apabila lelaki atau perempuan menyerupai kaum yang bukan sejenisnya, KLIK SINI.

Malahan, UAI sendiri pernah menyuarakan pendapat berhubung perkara yang hampir sama suatu waktu dahulu apabila ditanya salah seorang pengikut di laman facebooknya.




Sungguhpun anak itu masih kecil, tak salah rasanya kalau nak melentur buluh sejak dari rebung kan?
Share this article :

+ comments + 5 comments

Anonymous
November 23, 2012 at 9:18 AM

Yang korang dengki kat ustaz ni kenapa?
Sampai budak yang belum baligh pun kau pertikai! Ukur baju badan sendiri , pertikaikan tuan korang spt anak nazri , anak najib dah banyak lagi tak tersebut. Mana perginya imbangan akal kamu dalam membawa sesuatu isu.

Anonymous
November 23, 2012 at 9:26 AM

Ha nanti klau ada org kata kenapa anak lelaki ustard berambut panjang menyerupai perempuan, for sure mamat ni akan belit balik dulu2 pun org lelaki ramai berambut panjang.

Xpecaya tgkla..

Anonymous
November 23, 2012 at 2:30 PM

Mesti anak korang semua dan korang "Baik sangat".

Anonymous
May 28, 2013 at 2:56 AM

Apa salahnya dia tak betudung..blom lagi akil baligh..tu yg dh nak masuk kubor tu tanak pulak korg tegur tanak pakai tudung..bila hati dh kotor maka pandangan tentang kebaikan pun kita anggap kotor...bersih kan minda hati kita dulu

Anonymous
July 21, 2013 at 3:16 AM

Abistu rosmah x nak tegur umur dah tua rumah kata pergi kubur kat mari dia tu isteri najib pemimpin kita lebih kau tegur daripada budak yang belum bligh lgi

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger