Label 10

Home » » NAUZUBILLAH !! PELITA NASI KANDAR BUKAN RESTORAN MUSLIM ?!!

NAUZUBILLAH !! PELITA NASI KANDAR BUKAN RESTORAN MUSLIM ?!!

Written By AAKJ on Saturday, October 20, 2012 | 9:00 PM




Ini bukan pasal kami anti orang Hindu atau anti MIC tapi mengenai makanan halal haram orang Islam.

Gambar di atas adalah gambar pecah tanah untuk bina sebuah kuil Hindu. Kelihatan adalah Presiden MIC, Dato Palanivel. Namun begitu The Star bertarikh 24 september di mukasurat 22 menyiarkan laporan majlis ini dengan sebuah gambar:

Tertulis dalam caption adalah nama Datuk Ramesh sebagai Datuk Pelita Nasi Kandar.

Adakah Pelita bukan kedia makanan kelolaan orang Islam? Kalau dilihat dari papantanda mereka, mereka telah mengelirukan orang Islam.

Ya tidak ya juga, pelita tu apa?

Tak cekap kita orang Islam dan Melayu. Lagi tak cekap adalah seorang mantan pemimpin yang mempromosikan.

Baiklah, bak kata FLying Kick di sini:


... pemilik PELITA NASI KANDAR, DATUK D.RAMESH melakukan pecah tanah untuk pembinaan sebuah kuil...

Dengan kata lain, pemilik PELITA NASI KANDAR adalah seorang HINDU....

Hasil jualan daripada PELITA NASI KANDAR telah digunakan untuk pembinaan KUIL HINDU.

BERSUBAHAT maknanya bagi orang Islam yang selama ini makan dan minum di PELITA NASI KANDAR....

Memandangkan pemilik dan tujuannya telah diketahui, mulai saat ini, tidak perlulah lagi kita pekena atau menjamu selera di mana-mana premis PELITA NASI KANDAR LAGI...

Yang mana sudah terlanjur dan menjadikan makanan serta minuman di PELITA NASI KANDAR sebagai darah daging, mohonlah taubat kepada Allah Taala kerana kejahilan dan kelekaan kita berusul periksa...

Masih banyak restoran milik umat Islam yang kita boleh pergi berbanding ke restoran-restoran sebegini.

Moga-moga kita diampunkan oleh Allah Taala yang Maha Pengasih lagi Maha Pengampun....


SUMBER
Share this article :

+ comments + 21 comments

Anonymous
October 20, 2012 at 9:51 PM

Sembelihan orang kafir haram.UMNO ok dulu lain la PAS kata haram sembelihan UMNO haram di makan la ini dah ok pasal DAP kata ok.

October 20, 2012 at 10:49 PM

Dah muntah kedarah punya syok balun paha ayam goreng di Pelita... rupaya2nya aku dah baham bangkai ayam ( mungkin yang dah kena langgar lori )... wekkkk. aku nak termuntah...

Hampa semua bertaubat la....

Anonymous
October 21, 2012 at 9:34 AM

KISAH BENAR.
Ada satu cerita...
ada sepasang laki bini yg sangat suka makan nasi kandaq. laki tu keturunan mamak, bini dia melayu ori laaa. oleh kerana bini ni memang peminat nasi kandaq, dia pun kawen la ngan mamak.
Suatu hari, silaki ajak bininya pi beli lauk kat Nasi Kandaq Pelita dekat bandar. Si bini rasa nak kebilik air. dia suruh laki dia beratoq beli lauk. semasa di tandas, dia ter pandang dapur tempat memasak. terkejutnya bini org ni apabila dia nampak tukang masak Nasi Kandaq pelita ni, adalah sarjan keling (ada 3 calit atas dahi. dia pun x jadi masuk tandas dan terus pegi kat laki dia dan ajak balik. laki dia dah dekat nak sendokkan lauk2 dah kemain meradang ngan bini dia. bini bagi alasan yg dia sakit perut sangat. dalam keta, bini dia pun stori la apa yg dia nampak tadi. sebaik ja dengar, laki dia pun berenti keta, bini dia mula saspen. tapi dia turun keta dan muntah... itulah cerita saya. saya dapat tahu yg depa calit atas dahi tu, abu dari tahi lembu yg sudah dikeringkan dan dibakar sampai jadi abu putih. ada juga yg kata itu adalah abu mayat saudara mara mereka, Huallahuaqlam.

October 21, 2012 at 10:23 AM

Puaka punya Pelita Nasi Kandar. Hindu menipu Islam. Dah berapa banyak bangkai ayam dan biawak akau dah telan agaknya. Patutlah pekerjanya semacamje?. Ingatkan Muslim, rupa-rupanya hindu. Mereka ini tidak tahu perbezaan antara ayam disembelih dengan bangkai ayam. Biawak memang kegemaran mereka. Yang mereka tak makan hanya lembu. Lain semua bedal. Pejabat agama buat pemantauan kah?.

Anonymous
October 21, 2012 at 9:00 PM

Husband sy lht sdri staff pelita nasi kandar bg anjing mkn di blkg kedai nya dgn mggunakan tgn.anjing tu jilat tgn pekerja itu tetapi tgnnya tdk dibasuh! !! Kemudian meneruskan kerja memasak di dapur....sejak itu husband sy tdk pernah ke pelita lg...sanggupkah anda semua memakan cmprn aor liur anjing???...pikir kan lah....

October 22, 2012 at 8:58 AM

KENYATAAN AKHBAR OLEH ANSARCOMP (M) SDN BHD
Posted by AnsarComp M Sdn Bhd on Sunday, 14 October 2012 in JAKIM Halal
• Adalah wajib bagi setiap individu Muslim untuk makan makanan yang baik dan sihat bagi mengelakkan semua yang dilarang seperti yang diperintah oleh Allah dalam kitab Al-Quran dalam surah Al-Maidah ayat 88.

• Pengalaman bekerjasama dengan Pelita Samudra Pertama (M) Sdn.Bhd. (Nasi Kandar Pelita Sdn. Bhd.) selama lebih kurang 2 bulan : Pihak Pelita telah memberikan sepenuh komitmen dan kerjasama yang baik untuk memastikan permohonan Sijil Halal ini mematuhi keperluan seperti yang dikehendaki oleh Agama Islam.

• Kami berurusan dengan pihak Pelita dari peringkat pengarah syarikat sehinggalah kepada pekerja seperti Dato’ Shamsuri Ahmad (ahli lembaga pengarah yang juga pengerusi eksekutif syarikat) En. Azeem Qusyairi (ahli lembaga pengarah) dan En. Uswath Khan (ahli lembaga pengarah) dan juga Eksekutif Halal bagi rangkaian restoran-restoran Pelita seperti En. Nazreen, En. Rafikul dan En. Anuar.



Ringkasan lanjut mengenai isu Halal Restoran Pelita Nasi Kandar :



• Pelita Samudra Pertama (M) Sdn Bhd. (Restoran Nasi Kandar Pelita) telah melantik pihak AnsarComp sebagai konsultan bagi mendapatkan sijil Halal JAKIM di mana projek telah bermula pada 1 Mac 2012.

• Pra-Audit dari pihak AnsarComp telah diadakan sebelum audit dari pihak JAKIM sehinggalah Restoran Pelita Nasi Kandar telah sah mendapat sijil halal pada 1 Mei 2012.

• Sebagai pihak konsultan yang bertauliah, AnsarComp sangat mementingkan kualiti dalam kerja termasuk ketika proses audit dijalankan di Restoran Nasi Kandar Pelita berdasarkan senarai semak yang telah ditetapkan.

• Dalam prosedur pensijilan Halal, AnsarComp membantu semua pelanggan kami termasuk Restoran Nasi Kandar Pelita dengan mengamalkan polisi ‘Tiada jalan singkat’ untuk mendapat sijil Halal.

• Sepanjang dua bulan AnsarComp bekerjasama dengan Restoran Nasi Kandar Pelita, segala prosedur dalam pensijilan Halal JAKIM telah mereka patuhi sehingga membolehkan mereka mendapat sijil Halal JAKIM. Kesungguhan pihak mereka untuk mendapatkan sijil Halal wajar dicontohi dan dipuji bukan untuk dipersoalkan tanpa mendapatkan penjelasan daripada pihak yang berkaitan.

• Perkara-perkara yang selalu menjadi isu dan digembar-gemburkan di laman sesawang adalah bersifat fitnah dan tuduhan melulu serta bertujuan jahat. Bahkan pihak kami sebagai konsultan yang bertauliah menafikan sekeras-kerasnya semua tuduhan yang tidak berasas itu.

• Selain Nasi Kandar Pelita, pihak Pelita Samudra Pertama (M) Sdn Bhd juga telah mendapatkan sijil halal bagi beberapa buah anak syarikat yang lain iaitu Ayam Pelita Sdn. Bhd., Hotel Palm Inn (M) Sdn Bhd. serta Pelita Hotel Catering Sdn. Bhd.

• Bahkan kami ingin menegaskan bahawa kriteria-kriteria di bawah termasuk di dalam audit pihak AnsarComp serta menepati kriteria Halal JAKIM:

- Kebersihan

- Sekurang-kurangnya 2 orang tukang masak Muslim yang bertugas di setiap restoran pada satu-satu masa.

- Kesemua sumber bahan mentah dalam penyediaan makanan dan minuman wajib diperolehi atau diambil daripada pembekal yang mempunyai sijil Halal JAKIM atau Badan Islam Antarabangsa yang diiktiraf oleh JAKIM.

• Untuk makluman, berdasarkan Profil Pengurusan yang pihak Restoran Pelita Nasi Kandar telah serahkan kepada kami bagi tujuan maklumat syarikat, mereka mempunyai 7 orang pemegang saham dalam syarikat ini iaitu Dato’ Shamsuri bin Ahmad, Dato’ Murugan Doraisamy @ Ramesh, Uswath khan bin Kirudu Mohamed, K. K. Sihabutheen bin Kirudu Mohamed, Syed Abbas Ali bin Abdul Rahman, S. Prebagaran Subramaniam dan Azeem Qusairy bin Bardril. Berdasarkan Profil Pengurusan ini, jelas menjawab isu yang mengatakan Restoran Nasi Kandar Pelita dipunyai oleh orang yang bukan beragama Islam. Ini kerana 5 orang pemegang sahamnya yang lain adalah beragama Islam. Ingin ditegaskan di sini, bahawa pihak JAKIM tidak meletakkan syarat pemilik syarikat mestilah beragama Islam sebagai syarat untuk mendapatkan sijil Halal JAKIM. Oleh itu, isu ini sememangnya tidak wajar diperbesarkan sama sekali.

October 22, 2012 at 8:58 AM

Penutup

• AnsarComp (M) Sdn Bhd merupakan konsultan dan penasihat yang bertauliah dalam mendapatkan sijil Halal. Kami akan melakukan yang terbaik dalam memberikan khidmat nasihat, urusan dokumentasi dan pra-audit bagi memastikan ia mematuhi kelulusan.

• Pihak Ansarcomp (M) Sdn Bhd telah dilantik untuk memantau perjalanan serta operasi Pelita Samudra Pertama (M) Sdn. Bhd. (Nasi Kandar Pelita) dan membuat audit sebanyak dua kali setahun secara ‘spot check’.

• Kehadiran kami sebagai konsultan adalah:-

o Untuk menunaikan tanggungjawab fardhu kifayah sebagai seorang muslim.

o Untuk memudahkan pengusaha makanan mematuhi keperluan dan kehendak seperti yang di gariskan oleh agama islam itu sendiri

o Untuk memastikan pengguna juga merasa selamat apabila makan di sesebuah restoran, setelah mendapat kelulusan Halal daripada JAKIM ini.

• Jika terdapat mana-mana pihak yang masih mahu mendapatkan kepastian mengenai isu ini, sila hubungi pihak kami di talian: 03-519-22185/ 86



Sebarang pertanyaan sila hubungi kami atau layari www.ansarcomp.com.my

Anonymous
October 22, 2012 at 9:50 AM

Dah tgk ke sapa lagi director pelita nasi kandar ni rasanye ada 4 melayu umno dlm syarikat pelita ni

Anonymous
October 22, 2012 at 10:38 AM

Ini cerita mcm dari gambar hindustan lah..

Anonymous
October 22, 2012 at 8:05 PM

Org yg duk sembahyang dlm gambar itu bkn Datuk Ramesh lah.. itu Datuk R.A... Saya pernah nampak itu Datuk R.A bersama dgn CM Penang masa rumah terbuka kat Penang.. Pelita ini Barisan kah atau Pakatan?

Anonymous
October 22, 2012 at 10:09 PM

bukan 4 orang melayu umno tapi ada 2 orang pas, 2 Pkr, 1 orang Dap....hahahahahaha
tak habis habis fitnah puak puak nie..daripada cerita bab kuil..bab halal..ayam lani masuk bab umno pulak...memang tak ada kerja betui..tapi paling lawak part buat cerita mesti kata kisah benar...kawan saya kepada kawan kepada bapa kawan..kepada sepupu yang cerita ini...kata kisah benar..hahaha..tapi cerita lebih daripada tengok drama banyak sangat..

Anonymous
October 23, 2012 at 12:00 AM

Bagi saya Pelita Nasi Kandaq Is The Best dari makanannya, kebersihan & servisnya. Saya kenal Chairman Pelita, Dato' Hj. Ust. Shamsuri Hj. Ahmad, penceramah & pendakwah yg tk pernah harap sumbangan bg ceramahnya. Seorang yg arif dalam bidang hukum hakam & syariat. Ustad telah berusaha sehingga semua rangkaian Pelita mendapat sijil halal dr JAKIM. Saya makan dgn keluarga saya tanpa was2. Alhamdulillah. Pesaing2 Pelita, cubalah dapat sijil halal ini daripada menaburkan FITNAH yg bkn2. Allah SWT Maha Melihat & Maha Mengetahui apa yg kita lakukan...

Anonymous
October 24, 2012 at 2:06 PM

Orang yang dok cakap pasai halal haram ni semua memang
Orang2 yang sakit hati dengan kemajuan pelita
Ni dok makan kfc,mekdonal sanpai jilat tangan apa
Asai usul makanan orang islam ka;buka peti sejuk kat
Rumah brapa banyak produk orang islam ?pikiaq
La pakai otak yang allah bagi,tok sah dok sakit hati la..

Anonymous
November 21, 2012 at 7:49 PM

Ansarcorp dan 2 orang yang komen sebelum saya ni nampak sangat anjing suruhan pemilik pelita nasi najis hahaha.....

Anonymous
November 22, 2012 at 5:19 PM

Anjing suruhan pelita tak payah laa nak tipu kami lagi. Dengar kata pelita dah nak buat hotel 22 tingkat pulak. Duit pekerja tak bayar! Ko orang ingat hotel tu boleh tahan lama ka? Mesti runtuh kerana hasil wang tipu rakyat. Hindu mengaku Islam. Tak malu ker jual agama sendiri kerana duit?

Anonymous
November 23, 2012 at 11:03 PM

haha..tokey pelita makin kaya,website sendiri derrr...takde mcm kau pakai blog ciplak mcm ni,dia pun tak peduli ape kau nak cakap,dia makin maju,hang apa yang ada?lebih baik kau diam dan cuba usaha menjadi agar lebih maju..habit segelintir manusia ni suka buruk kn org lain terutama berlainan bangsa,rezeki Allah sangat luas,usaha tangga kejayaan dr pd buang masa buruk2kan org lain..

Anonymous
December 3, 2012 at 9:35 AM

Nak buat website sendiri kena modal berjuta juta ringgit ker? Bodoh betul laa pukimak nie hehehe

September 9, 2013 at 11:50 PM

adalah menjadi 1 kewajiban pd sesetiap muslim untuk mengambil berat terhadap sesuatu yg menjadikan darah dagingnya..,dan fitnah itu juga berat bgnya...

Anonymous
September 10, 2013 at 10:37 AM

Korang dah buat fitnah...
Baik makan babi... Kurang sikit dosa...

Anonymous
September 11, 2013 at 1:46 AM

Ni la melayu melompat tak tentu pasal... Pada admin pon... Dah periksa la sebelum pos... Tak pasal tanggung dosa org yang lain bawak fitnah tu...

kelate jati
December 22, 2014 at 2:39 AM

Isu nya bukan lah sama ada premis itu halal atau tidak.. Isunya bukan sama ada orang islam boleh berniaga dgn org bukan islam..

Isu sebenarnya adalah salah seorang pemilik nya yang ber agama hindu dan menggunakan sebahagian keuntungan restoran untuk kegunaan keagamaan hindu..

jika anda redha sebahagian keuntungan hasil wang anda digunakan ke arah itu.. teruskan makan di pelita nasi kandar.. kalau anda tidak redha.. hentikan.. itu saja.. tepuk dada tanya selera..

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger