Label 10

Home » » TAZKIRAH GITAR KARAN !! ROSAK UGAMA BUKAN KERANA SI JAHIL TAPI YANG MENGAKU ALIM.."ALIM SUU' " ?!!

TAZKIRAH GITAR KARAN !! ROSAK UGAMA BUKAN KERANA SI JAHIL TAPI YANG MENGAKU ALIM.."ALIM SUU' " ?!!

Written By AAKJ on Friday, January 6, 2012 | 4:51 PM


"Akan berlaku tenggelam/gempa/kemusnahan, penukaran rupa (penjelmaan) dan lontaran batu dalam umat ini. Seorang lelaki dari kaum muslimin berkata: Bilakah yang demikian itu akan berlaku wahai Rasulullah s.a.w.? Beliau bersabda: "Apabila lahir biduanita-biduanita, alat-alat muzik dan di minum khamar (arak)."
-(H/R Tirmizi dan Ibn Abid Dunya. Lafaz hadis ini menurut riwayat Tirmizi. Lihat Sahih Sunan At-Tirmizi 180-2323, Sahih Al-Jaami' As-Shaghir 4273 dan Silsilatul Ahadis As Sahihah - Syeikh Muhammad Nasiruddin Al-Albani)


Pendapat Ibn Hazm lahir kerana kelemahannya dalam ilmu hadis seperti yang telah dinyatakan sebelum ini. 

Apakah gerangan yang mendorong mereka mengikuti pendapat Ibn Hazm dengan meninggalkan pendapat imam-imam yang empat (malik, Abu Hanifah, Syafie, dan Ahmad) pada hal mereka lebih faqih dari Ibn Hazm, lebih alim, lebih ramai bilangannya dan lebih kuat hujahnya? 

Jika yang mendorong mereka bertaqlid kepada Ibn Hazm kerana semata-mata pentahqiqan ilmi, maka tidak siapa yang akan mengkritik mereka. Pengertian pentahqiqan ilmi seperti yang diketahui ialah mereka hendaklah mengikuti semua hadis yang warid dalam bab ini, mempelajari jalan-jalan dan perawi-perawinya dan kemudian menghukum hadis-hadis itu mengikut yang patut, sama ada sahih, mereka hendaklah mempelajarinya dari sudut dilalahnya, fiqhnya, umumnya dan khususnya berdasarkan kaedah-kaedah ilmu usul hadis dan usul fiqh.


Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam bersabda : “Dua suara terlaknat di dunia dan di akhirat: “Seruling-seruling (muzik-muzik atau nyanyian) ketika mendapat kesenangan dan rintihan (ratapan) ketika mendapat musibah.” (Dikeluarkan oleh Al-Bazzar dalam Musnad-nya, juga Abu Bakar Asy Syafi’i, Dhiya’ Al-Maqdisy, lihat Tahrim ‘alath Tharb oleh Syaikh Al Albani halaman 51-52). 


Ibnu Abbas r.a., beliau berkata:


“Rebana itu haram, alat-alat muzik haram, gendang itu haram, dan seruling itu haram.” (Dikeluarkan oleh Baihaqi dan Hadis ini hasan menurut Syaikh al-Albani, Tahriimu Aalati Ath Tharb halaman 92)



Diriwayatkan dari Jabir r.a. ia berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Sesungguhnya aku tidaklah melarang mengeluarkan air mata (menangis), akan tetapi aku melarang dari dua suara yang bodoh lagi fajir. Suara ketika mendapat nikmat, iaitu gurauan, permainan, dan senandung syaitan. Dan suara ketika mendapat musibah, iaitu tamparan wajah, koyakan baju dan jeritan syaitan.” (Diriwayatkan oleh at-Timidzi dalam Sunan-nya, dan ia menyatakan bahawa hadis ini hasan. Juga diriwayatkan oleh al-Hakim dalam al-Mustadrak, al-Baihaqi dalam Sunan al-Kubra, dan juga ath-Thahawi dalam Syarh al-Ma’aani. Hadis ini turut dihasankan oleh Syaikh al-Albani di dalam Sahihul Jami’)

BAB ULAMA SUU' TU KENA TANYA GURU AKU..AKU PUN BERTALLAQI DENGANNYA..MASUK INBOX DIA DAN TANYA :

      Rujhan Abdul Rahman PENGERUSI BIRO AGAMA NADI RAKYAT MALAYSIA


Aakj ; aku pun masih tak jemu berdoa agar Allah kekalkan hidayah pada diri sendiri, beri hidayah pada anak isteri, mak ayah, adik beradik,orang kampung, ahli umno , pemimpin umno dan seluruh ummat Nabi saw !!

Kita dok kutuk isteri PM..ada kita doakan yang terbaik untuk beliau ?!!

wallahualam... 

see u 

Share this article :

+ comments + 4 comments

January 6, 2012 at 7:15 PM

topik yg berjaya menaikkan rating hari tu.... tinggal aku sorang je yg dok layan... boddooo aku nie... ahaks...

January 6, 2012 at 8:01 PM

tak jadilah nak pm tuan guru Rujhan... sbb dia ada post satu youtube ada background MUZIK...makrifat 165 tajuknyer... tak jadilah....cancel!!!

January 6, 2012 at 10:41 PM

bodoh penakut nak tunjuk muka

January 9, 2012 at 12:49 AM

Pergi dalami agama lagi yeaaaa...!!!! cetek sangat hujah tuuu...

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger