Label 10

Home » » GUNA GAMBAR ID ORANG LAIN DALAM FACEBOOK !! SKMM MINTA LAPOR POLIS !! (jawapan kes fake id)

GUNA GAMBAR ID ORANG LAIN DALAM FACEBOOK !! SKMM MINTA LAPOR POLIS !! (jawapan kes fake id)

Written By AAKJ on Tuesday, October 11, 2011 | 6:32 PM

Respon : Gambar Peribadi FB Jadi Promosi

KUALA LUMPUR: “Mangsa yang terbabit dalam jenayah siber khususnya pengedaran video atau gambar lucah sehingga membabitkan ugutan kepada mangsa boleh mengemukakan laporan kepada polis atau Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM).

“Tindakan penguatkuasaan undang-undang akan diambil melalui kerjasama dengan polis kerana jenayah ini dilihat tidak mengenal mangsa dan orang ramai dinasihatkan supaya lebih berhati-hati,” Kata Ketua Pengawal Kawal Selia dan Pengawasan SKMM, Datuk Jailani Johari, ketika dihubungi Harian Metro, semalam.

Beliau berkata, SKMM sentiasa memantau keadaan ini termasuk pendekatan penguatkuasaan undang-undang bagi menangkap dalang jenayah ini namun sikap orang ramai juga amat penting supaya mereka lebih berhati-hati ketika menyimpan gambar atau video peribadi.

Sehubungan itu, orang ramai mungkin boleh mengambil pengajaran daripada filem Klip 3GP terbitan Grand Brilliance yang akan ditayangkan pada 13 Oktober ini yang mengisahkan eksploitasi teknologi seperti rakaman bahan lucah bagi tujuan memeras ugut mangsa untuk kepentingan peribadi.

Difahamkan filem itu di inspirasi daripada kisah benar yang berlaku dalam masyarakat moden termasuk penggunaan format video dalam telefon bimbit membolehkan apa saja perlakuan dirakam pada bila-bila masa mengakibatkan segelintir pihak cuba untuk memanipulasi teknologi berkenaan ke arah keburukan. Jailani berkata, jika orang ramai hanya mengharap pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap masalah itu, ia tidak akan selesai kerana kerjasama daripada masyarakat umum dan pihak berkuasa amat diperlukan.

“Penyebaran video lucah atau gambar sehingga mangsa diugut selalunya dilakukan orang terdekat dan yang sering bersama dengan mangsa, namun ada kes apabila video atau gambar berkenaan diambil secara ‘spy shot,” katanya.

Beliau berkata, selepas mendapat bahan peribadi mangsa itu, biasanya mereka akan mengugut mangsa sama ada memberi mereka wang atau sebaliknya dan dalam keadaan itu, mangsa akan tertekan.

Beliau berkata, orang ramai yang mungkin terpaksa berdepan dengan situasi itu boleh mengemukakan laporan atau aduan kepada polis dan SKMM untuk siasatan lanjut sekali gus dapat membanteras jenayah alaf baru ini.

Selain daripada pendekatan undang-undang, Jailani berkata, SKMM turut mengadakan langkah kesedaran melalui pendidikan yang dianjurkan seperti seminar, bengkel, edaran risalah atau kerjasama dengan media massa.

Beliau berkata, langkah pendidikan itu perlu untuk memberi pendedahan kepada orang ramai dan menggunakan teknologi dengan lebih positif tanpa ada sebarang niat penganiayaan kepada pihak lain.

Menurutnya, jenayah siber ini adalah meluas yang disifatkan sebagai jenayah alaf baru dan ia boleh terjadi kepada sesiapa saja tambahan pula dengan perkembangan teknologi yang semakin pesat.

HM
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger