Label 10

Home » » SHOCK - 12 MELAYU ISLAM MURTAD !! MISI GEREJA METHODIST PJ AMAT JELAS !!

SHOCK - 12 MELAYU ISLAM MURTAD !! MISI GEREJA METHODIST PJ AMAT JELAS !!

Written By AAKJ on Saturday, August 27, 2011 | 10:56 AM

1.0       PENGENALAN


DUMC adalah sebuah Gereja Sel. Gereja Sel adalah satu bentuk gerakan baru atau di luar tradisional kehidupan gereja. Kumpulan –kumpulan Kristian yang kecil (Sel) bertemu cara yang khusus di rumah masing-masing untuk membina ikatan kesatuan gerak kerja Kristianisasi dan Penginjilan. Ia adalah sebuah gereja yang mentakrifkan Sel sebagai blok binaan asas kehidupan gereja.

Gereja Sel yang dibina di atas prinsip bahawa semua orang Kristian adalah menteri-menteri dan kerja-kerja kementerian harus dilakukan oleh setiap Kristian. Menurut Efesus 4:11-16, Tuhan telah menyediakan rasul, nadi, penginjil, pastor dan guru-guru untuk penyediakan umat Tuhan untuk kerja-kerja perkhidmatan. Gerakan gereja seperti itu tidak dibina di sekitar pemasangan semua ahli-ahlinya, tetapi kelompok orang-orang yang beriman dalam “komuniti Asas Kristian” atau “Kumpulan Sel”.

Tiap-tiap orang yang beriman dilengkapi untuk melakukan kerja-kerja kementerian melalui Sel. Sel-sel ini mungkin kelompok untuk kawasan aktiviti-aktiviti “Jemaah”, juga pemasangan serantau untuk “Perayaan”. Kehidupan gereja berada di dalam Sel tersebut, bukan di dalam bangunan. Walaupun mempunyai acara-acara ibadah mingguan, tumpuan utama adalah sentiasa pada Sel.

KENYATAAN FALSAFAH KEMENTERIAN

Sel-sel (CG) menjadi blok binaan asas (atau komuniti) bagi semua kementerian Gereja. Jemaah gereja terbentuk daripada sel-sel dan jumlah keseluruhan sel tersebut. CGs tidak pernah berkembang lebih besar daripada 15 orang dan berganda apabila mencapai angka itu. Tiada aktiviti lain yang wujud bersaing dengan sel. Semua dalam jemaah gereja adalah lanjutan daripada mereka dan mengalir dari gabungan kekuatan mereka. Falsafah kami mengenai kementerian adalah mengikut Efesus 4:11-16, yang pada dasarnya memerlukan bahawa semua ahli-ahli atau hamba dalam kementerian kemajuan rohani (ke dalam) dan penginjilan (keluar), iaitu kerja-kerja kementerian.

1.1       VISI, MISI DAN STRATEGI

VISI: “Membina Masyarakat Tuhan dan Membuat Dikenali Kemuliaan-Nya”

MISI:
(a)          Untuk menginjilkan Lembah Klang dan menghantar pendakwah kepada kumpulan orang yang tidak dicapai ke seluruh dunia.
(b)          Menjadikan setiap murid beriman menjadi matang dalam Kristus dan berkesan dalam perkhidmatan Tuhan.
(c)          Untuk menubuhkan khidmat masyarakat di negara kita (Malaysia) serta membawa kasih sayang dan keadilan Tuhan kepada masyarakat miskin.


STRATEGI:

(1)          Komitmen untuk mengajar firman Tuhan dan ibadah korporat yang dinamik.
(2)          Komitmen untuk doa dan syafaat yang setia dan berkesan.
(3)          Komitmen untuk gereja sel dan membantu dan/atau menanam gereja-gereja sel yang lain.
(4)          Komitmen kepada gaya hidup, tahap sel dan penginjilan gereja-luas.
(5)          Membangunkan orang untuk kepimpinan dan kementerian melalui program lengkap berkesan.
(6)          Membangunkan projek khidmat  masyarakat yang menyeluruh.
(7)          Melengkapkan dan menyokong pasukan misi dan mubaligh untuk bidang misi.
(8)          Memberi pengorbanan ke arah kerja-kerja Tuhan.


1.2 NILAI TERAS

(1)          Melaksanakan ibadah dalam kegembiraan dan kesyukuran.
(2)          Masyakarat yang disambungkan rahmat dan kesolehan.
(3)          Menyemarak kesucian melalui firman dan doa.
(4)          Keluarga yang padu melalui kebenaran dan kesetiaan.
(5)          Penginjilan berangkai melalui kasih sayang dan kebaikan hati.
(6)          Perkhidmatan penyayang harapan dan penyembuhan.
(7)          Misi dunia yang berani dengan memperkasakan roh.


1.3 MATLAMAT 2011
           
            1.3.1 Syafaat & Sembahyang Kementerian

·                    Untuk meningkatkan 200 orang syafaat dalam memberi pertolongan untuk memberi sokongan doa syafaat dan perkongsian kepada semua kementerian, misi, gereja di seluruh acara dan perayaan hujung minggu.
·                     Mempunyai 50 graduan baru untuk DUMC Prayer Track.
·                     Mempunyai 25 pasukan doa baru dalam senarai sembahyang 24/7.



1.3.2  Pengijilan

·                     1215 orang mengetahui Kristus dan ini akan diserapkan ke dalam sel.
·                     Untuk melengkapkan semua anggota sel dalam pengijilan peribadi.


1.3.3:  Sekolah Kepimpinan (School of Leadership – SOL)

·                     Mempunyai 1000 graduan baru untuk SOL Lecel 1.
·                     Mempunyai 200 graduan baru untuk SOL Level 2.
·                     Mempunyai 50 graduan baru untuk SOL Level 3.


1.3.4  Perkhidmatan Komuniti Cemerlang (Community Excel Services – CES)

·                     Untuk merangka pelan strategic 3 tahun untuk CES kerana ia disepadukan ke dalam pelan gereja untuk perubahan masyarakat.
·                     Untuk memanjangkan khidmat masyarakat semasa yang ditawarkan kepada kanak-kanak dan remaja berisiko untuk menyediakan perkhidmatan alternative yang akan membangkitkan mereka semula untuk menyumbangkan kepada masyarakat.
·                     Untuk memberi sumber dan dating bersama-sama dengan kumpulan sel dan zon untuk menyediakan saluran bagi kementerian, perkhidmatan dan jangkauan.
·                     Untuk menyambung dan menghubungkan dengan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGOs), masyarakat dan gereja lain untuk berkhidmat kepada orang-orang miskin dan terpinggir.

1.3.5  Misi

·                     Untuk melatih 100 calon MCPP-1 dan 20 calon MCPP-2.
·                     Untuk menghantar 4 graduan MCPP-2 untuk Misi Latihan Intensif (Mission Intensive Training – MIT).
·                     Untuk menaikkan 2 calon MCPP-3.
·                     Untuk menghantar pasukan misi tetap jangka pendek bagi Kemboja, China, Myanmar, Nepal, Sarawak dan Orang Asli Malaysia Barat. 
·                     Untuk menghantar mubaligh silang budaya merangkumi 2 kerjaya dan 6 pembuat khemah.
·                     Untuk menganjurkan 2 misi pada hujung minggu.
 
1.3.6  Komitmen Peribadi

·                     Menggunakan kelebihan rohani di dalam sel untuk membina kumpulan menyampaikan kepada orang lain.
·                     Penglibatan diri dalam doa dan syafaat serius, secara individual mahupun kelompok.
·                     Memberi sedekah/pengorbanan kewangan.
·                     Luangkan masa untuk perkhidmatan sepenuh masa (jangka pendek atau panjang)


1.4 STRATEGI PERUBAHAN
           

Apa yang kami kongsikan di sini adalah serba sedikit mengenai DUMC. Kepada pembaca MyMassa, kami berharap agar anda melihat perkara ini dari sudut positif iaitu bagaimana komitednya gereja sampai ada pelan strategik. Malangnya, perkara seperti ini tidak kita temui pada masjid-masjid kita.

Masjid-masjid kita paling canggih pun khutbah pakai power point. Dulu PAS kata UMNO kawal masjid sampai menyekat aktitiviti masjid. Tapi bila mereka pegang sekarang ni pun sama sahaja. Duit masjid punya la banyak dalam bank tak digunakan pun untuk bantu orang-orang yang memerlukan.Yang ada hanya ceramah-ceramah politik menggantikan kelas fardhu ain.

Jadi MyMassa harap sempena menjelang Syawal dan berakhirnya Ramadhan, masjid juga perlu membuka mata tentang apa yang berlaku di DUMC. Cuba perkukuhkan kembali institusi masjid terlebih dahalu sebelum menyalahkan 100% kepada pihak lawan. Daripada dok rebut jawatan buat pilihan raya Masjid, baik buat pelan strategik untuk masjid.

Sedikit informasi lain mengenai gerakan Kristianisasi, kebanyakan gerakan ini dibuat oleh gereja-gereja evangelis. Dahulu, gereja-gereja ini aktif menyebarkan ajaran Kristian kepada rakyat bukan Melayu, kini ada di antara gereja tersebut mula melanggar batas dalam Perlembagaan dengan menyebarkannya kepada orang Melayu (ingat! bukan semua gereja ada aktiviti ini. Hanya yang aggresif sahaja). Golongan yang didekati gereja ini digelar MALAYS BECOMES BELIEVERS (MBB). Kebanyakan gereja yang melakukan aktiviti ini bergerak dari rumah atau rumah kedai. Gereja untuk MBB ini diurus dan digerakkan oleh Pastor Cina yang evangelis. Ada 3 sektor dalam operasi mereka salah satunya adalah Shepherd Heart.

Shepherd Heart adalah tempat selamat serta sektor yang dibentuk dan dipertanggungjawabkan untuk menjaga MBB dan menyediakan kemudahan asas harian mereka. Mereka akan diberi 'makanan rohani' dan kelas Bible untuk mereka memahami agama baharu mereka.Dalam tempat selamat dan gereja 'underground', Shepherd Heart akan membina rangkaian MBB dan kemudiannya MBB akan diminta menguruskan 'home fellowship' mereka. Ianya seperti satu Multi Level Marketing (MLM).

Sebagai penutup, gerakan Kristianisasi kepada Orang Melayu sememangnya wujud. Namun, apa yang berlaku di DUMC adalah satu aktiviti yang disyaki sebagai program untuk menyebarkan dakyah kepada orang Islam. MyMassa rasa, PAS lebih mengetahui apa sebenarnya berlaku kerana mereka sanggup menghantar peguam mereka untuk mengendalikan kes ini. Apa yang kita harapkan dari PAS adalah penjelasan bukannya men'divert' isu tersebut dengan menuduh UMNO sebagai dalangnya. Lagi lama PAS menyimpan hakikat kebenaran yang berlaku di DUMC, makin teruk prasangka orang ramai terhadap aktiviti tersebut.

PAS PERLU JELASKAN ISU, BUKAN BERDALIH!!!

SUMBER MYMASSA
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger