Label 10

Home » » prosiding pendakwaan trio Datuk T..ANWAR YG SEDAAAAP !!!

prosiding pendakwaan trio Datuk T..ANWAR YG SEDAAAAP !!!

Written By AAKJ on Sunday, June 26, 2011 | 1:15 AM

Antara adegan video yang didedahkan oleh Datuk T melibatkan wajah mirip tokoh pembangkang.




JURUBAHASA (J): Bahawa kamu pada 21 Mac 2011, antara pukul 10 pagi dan 12 tengah hari bertempat di Bilik Seri Makmur, Hotel Carcosa Seri Negara, Taman Tasik Perdana, Persiaran Mahameru, Daerah Dang Wangi, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur bagi mencapai niat bersama kamu telah didapati menayangkan secara terbuka benda yang lucah iaitu adegan seks di antara seorang lelaki dengan seorang perempuan; oleh yang demikian kamu telah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 292(a) Kanun Keseksaan dan boleh dihukum di bawah Seksyen 292 Kanun yang sama dan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan. Datuk Shazryl Eskay Abdullah, faham pertuduhan?

SHAZRYL ESKAY (SE): Faham (sambil mengangguk)
J: Mengaku bersalah atau tidak?
SE: Pohon tangguh sebentar kerana perlu berbincang dengan peguam dahulu kerana ada perubahan pada pertuduhan.
J: Datuk Shuaib Lazim, faham pertuduhan?
SHUAIB LAZIM (SL): Faham (sambil mengangguk)
J: Mengaku bersalah atau tidak?
SL: Pohon tangguh sebentar.
ZAMANI IBRAHIM (ZI): Tuan Majistret, pohon tangguh sebentar kerana terdapat sedikit perbezaan di dalam pertuduhan berbanding yang dinyatakan pada kami sebelum ini. Kami perlu berbincang dengan anak guam terlebih dahulu.
Kamaludin kemudian memohon agar pertuduhan ke atas Abdul Rahim dibacakan.
MUHAMMAD SHAFEE (MS): Tuan Majistret, saya pohon agar kes ditangguhkan sebentar, tak perlu baca dulu pertuduhan.

MAJISTRET (M): Kita baca dulu.
J: Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik. Bahawa kamu pada 21 Mac 2011, antara pukul 10 pagi dan 12 tengah hari bertempat di Bilik Seri Makmur, Hotel Carcosa Seri Negara, Taman Tasik Perdana, Persiaran Mahameru, Daerah Dang Wangi, Kuala Lumpur telah bersubahat dengan Shazryl Eskay Abdullah dan Shuaib Lazim untuk menayangkan secara terbuka benda yang lucah iaitu adegan seks di antara seorang lelaki dengan seorang perempuan; oleh yang demikian kamu telah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 292(a) Kanun Keseksaan dan boleh dihukum di bawah Seksyen 292 Kanun yang sama dan dibaca bersama Seksyen 109 Kanun Keseksaan. Faham?
ABDUL RAHIM (AR): Saya faham.

Majistret kemudian menangguhkan prosiding kira-kira 20 minit bagi memberi peluang kepada kesemua tertuduh berbincang dengan peguam masing-masing. Selepas mahkamah kembali bersidang, ketiga-tiga trio terbabit mengaku bersalah. Jurubahasa, Farahzainie Mohammed Redzuan kemudian menjelaskan sebab dan akibat pengakuan bersalah setiap tertuduh. Trio Datuk T mengekalkan pengakuan bersalah masing-masing.
KAMALUDIN (K): Oleh kerana semua tertuduh mengaku salah, saya pohon agar fakta kes dibacakan.

M: Fakta kes adalah bagi kesemua tertuduh?
K: Ya, kerana tertuduh Tan Sri Abdul Rahim didakwa bersubahat dengan dua lagi.
Jurubahasa mengambil masa kira-kira 10 minit untuk membacakan tiga muka surat fakta kes kepada semua tertuduh.
J: Datuk Shazryl Eskay, faham fakta kes? Akui?
SE: Saya faham, kecuali para (perenggan) yang terakhir bukan menyerupai tapi adalah Anwar Ibrahim. Saya setuju.
Shuaib dan Abdul Rahim turut mengakui fakta kes berkenaan.
MS: Tuan Majistret, kalau mengikut nas undang-undang terdahulu sebelum ini, banyak kes dibuang di peringkat rayuan atas alasan gambar atau klip tidak pernah dilihat oleh mahkamah bagi ditentukan sama ada ia benar lucah. Pohon ia dimainkan bagi disahkan kandungannya.
M: Berapa minit video tersebut?
K: Dalam 20 minit.

Pihak pendakwaan dan lain-lain peguam bela tidak mengemukakan sebarang bantahan. Klip tersebut ditayangkan menerusi dua buah televisyen. Satu daripada televisyen tersebut menghadap majistret manakala satu lagi menghadap kesemua pihak terlibat dalam prosiding dan orang ramai di galeri awam.
Sewaktu klip video dimainkan, terdapat beberapa peguam pelatih dan wartawan wanita yang menutup muka masing-masing atau menundukkan kepala mereka daripada melihat klip video tersebut.
Apabila pelaku seks wanita tersebut mula dilihat melakukan seks oral ke atas pelaku seks lelaki yang menyerupai Anwar, majistret mengarahkan agar paparan video tersebut dilajukan sehingga habis keseluruhan video.

Selepas selesai video klip tersebut ditayangkan, Muhammad Shafee memulakan hujah bagi mengurangkan rayuan dengan bahagian pertama menjurus kepada kesemua tertuduh sebelum memfokuskan kepada anak guamnya.

MS: Dalam kes ini, apa yang relevan ialah paparan video secara terbuka, benda yang lucah iaitu imej seorang lelaki dan wanita melakukan hubungan seks.
Ketiga-tiga tertuduh mengaku mengambil bahagian secara langsung atau tidak langsung dalam mendedahkan video tersebut kepada sekumpulan wartawan tempatan yang terpilih antaranya daripada The Star, New Straits Times, Bernama, Berita Harian, Harakah, China Press, Malaysiakini, Malaysian Insider, Utusan Malaysia dan beberapa lagi.

Anggota media mewakili sebahagian besar masyarakat. Isi kandungan video pula menunjukkan satu pasangan dalam satu aksi seks yang lengkap dan jijik (gross) bermula daripada seks oral kepada pelbagai posisi seks.

Pembuat video terbabit masih belum diketahui malah motif rakaman itu dibuat juga tidak diketahui sehingga hari ini. Kita tidak tahu apa niat pembuat video terbabit. Tetapi kita tahu apa niat ketiga-tiga tertuduh kerana mereka telah memberikan keterangan yang jelas dan terperinci kepada pihak polis sewaktu kes sedang disiasat.

Tuan Majistret, walaupun ketiga-tiga tertuduh berhadapan dengan video lucah, motif bersama mereka adalah bukan untuk menjatuhkan atau merendahkan akhlak masyarakat. Motif mereka merupakan satu tindakan yang terhormat iaitu bagi mendedahkan keruntuhan akhlak seorang tokok politik bernama Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ia juga bertujuan mendedahkan sikap hipokrit yang menjadi identiti ahli politik terbabit merangkap Ketua Pembangkang yang pada satu ketika dangerously close untuk menjadi seorang Perdana Menteri.
Saya menggunakan perkataan dangerously close bukan untuk menunjukkan rasa berat sebelah tetapi memetik alasan yang digunakan oleh Lord Denning ketika menangani isu keselamatan negara berhubung John Profumo (bekas Menteri Peperangan England).

Seorang tokoh masyarakat yang mendakwa menjadi pemimpin Kebangsaan Islam (National Islamic leader) yang menjalani dua kehidupan seperti Jekyl and Hyde akan memperjudikan apa sahaja dengan sesiapa bagi memastikan perbuatan salahnya tidak didedah atau dibongkar oleh pihak ketiga. Ini merupakan intipati keselamatan negara.

Trio ini, bukan sahaja ingin mendedahkan keruntuhan moral oleh seorang tokoh pemimpin tetapi mereka juga risau mengenai keselamatan negara sekiranya individu terbabit mendapat kuasa.
Kita sebagai orang awam sepatutnya berterima kasih di atas keberanian mereka mendedahkan perkara ini. Malangnya, mereka telah didakwa.

Pendedahan ini, sekiranya dibuat di negara-negara Komanwel yang lain seperti United Kingdom akan memberikan manfaat kerana terdapat ‘Pembelaan terhadap Kebaikan Awam (Defence of Public Good).
Ini hanyalah kesalahan teknikal. Mereka melakukan kesalahan kecil dalam usaha untuk mendedahkan kesalahan yang lebih besar.

Trio terbabit tidak mendapat sebarang faedah sama ada dari segi wang ringgit atau lain-lain, tidak mendedahkannya kepada kanak-kanak dan telah bekerjasama dengan pihak berkuasa malah menyerahkan segala bahan bukti kepada polis selepas pendedahan dibuat.

Anak guam saya, yang sudah berkahwin dan mempunyai empat orang anak, penyertaannya hanyalah sebagai individu yang menempah bilik di Hotel Carcosa Seri Negara bagi tujuan pendedahan itu.
Dia tidak pernah didakwa di mahkamah walaupun terdapat banyak khabar angin mengenai dirinya.
Kesemua mereka (tertuduh) di sini telah melakukan satu perkara baik kepada masyarakat. Harap diberikan satu hukuman yang ringan atau dilepaskan dengan syarat atau tidak bersyarat sebagaimana Seksyen 173A Kanun Tatacara Jenayah.

ZI: Datuk Shazryl Eskay dilantik oleh Raja Thailand dan Perdana Menteri Thailand sebagai Konsulat Kehormat Raja Thailand dari tahun 2004 hingga 2010. Dia telah berkahwin dan mempunyai empat orang anak.

Dia berkawan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak 1996. Dia melakukan pendedahan tersebut atas dasar kepentingan awam. Dia juga telah membuat sumpah laknat pada 29 Mac lalu di Masjid Amru Al-As dan sumpah itu masih belum dijawab oleh Anwar.

Apa yang dilakukan ialah untuk mendedahkan penyelewengan yang dilakukan oleh Anwar. Dia hanyalah seorang messenger (penyampai), dia tidak wajar dihukum dengan keras.
SUHAIMI SALLEH (SS): Tertuduh telah mengaku bersalah dan ini secara tidak langsung telah menjimatkan perbelanjaan negara dan masa mahkamah daripada terpaksa menjalankan perbicaraan yang lama dan memanggil saksi yang ramai.

Beliau pernah dipilih sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan pernah menjadi Senator dalam Dewan Negara. Tapi sekarang masih terus menyumbang sebagai AJK di Murabak (Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia) dan Perkasa.

Beliau merupakan seorang yang baik dan merupakan seorang bekas pendidik. Beliau pernah dipilih sebagai Ketua Bahagian di sebuah organisasi politik selama 15 tahun berturut-turut di Sungai Petani.
Apa yang dilakukannya adalah untuk memaklumkan negara mengenai sikap hipokrasi yang diamalkan oleh pemimpin terbabit yang bukan sahaja terkenal di Malaysia tapi di luar negara. Di atas faktor kepentingan negara dan awam, tertuduh perlu diberikan hukuman yang ringan.

Lagi pula tertuduh berusia 72 tahun dan menghidap penyakit kencing manis dan sakit jantung. Tertuduh telah berkahwin dan mempunyai lima orang anak dan dua daripadanya masih belajar di universiti.
Kes ini merupakan kes yang pelik dan unik kerana tertuduh didakwa setelah cuba melakukan perkara yang baik kepada masyarakat.

K : Mohon satu hukuman setimpal dan munasabah bagi mencerminkan keseriusan pertuduhan yang dikenakan terhadap mereka. Oleh kerana hukuman terletak di bawah bidang kuasa majistret, pendakwaan mohon hukuman setimpal.

Prosiding kemudian ditangguh sementara selama 15 minit. Selepas mahkamah bersidang semula, Aizatul Akmal menjatuhkan hukuman:

M: Dalam menjatuhkan satu hukuman yang sesuai, antara faktor yang dilihat ialah faktor kepentingan awam, fakta kes, eksibit termasuk peranan yang dimainkan oleh setiap tertuduh. Walaupun dalam menjatuhkan hukuman, faktor kepentingan awam hendaklah diseimbangkan dengan faktor kepentingan tertuduh.
Saya telah memberi pertimbangan sewajarnya terhadap hujah peguam, timbalan pendakwa raya dan faktor pengakuan bersalah seawal-awal prosiding, pesalah pertama dan latar belakang tertuduh.

Bagi kes melibatkan tertuduh pertama, Shazryl Eskay, kamu disabitkan dengan kesalahan dan didenda RM3,000, gagal bayar penjara tiga bulan berkuat kuasa mulai hari ini.
Tertuduh kedua (Shuaib), kamu disabitkan dan didenda RM1,500, gagal bayar penjara dua bulan, bermula hari ini.

Bagi kes terhadap tertuduh ketiga, kamu disabitkan dan didenda RM1,000, gagal bayar penjara satu bulan mulai hari ini.
Barang-barang kes diserahkan kepada pihak pendakwaan untuk tindakan selanjutnya.
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger