Label 10

Home » » Video Gadis Melayu Islam Bermain Dengan Anjing

Video Gadis Melayu Islam Bermain Dengan Anjing

Written By AAKJ on Tuesday, July 30, 2013 | 9:30 PM

EKSKLUSIF: Saya Tiada Niat Hina Islam, Orang Melayu Terlebih Sensitif

“Saya tiada niat hina Islam”.
Itulah kata-kata yang diungkapkan oleh pembikin video yang kini menjadi viral di laman sosial Facebook, Chetz Yusof, yang merupakan seorang penganut Islam.
Menurut wanita berusia 38 tahun ini, tujuannya memuat naik video itu adalah untuk memberikan pendidikan kepada masyarakat di luar sana mengenai penjagaan anjing seperti mana yang dilakukannya.
“Saya takde niat pun hina Islam sebaliknya video itu adalah pada mulanya saya memang buat suka-suka tapi alang-alang baik saya ‘educate’ orang di luar mengenai penjagaan anjing dan kebersihan,” katanya eksklusif ketika dihubungi Mynewshub sebentar tadi.
Selain itu, Chetz yang merupakan seorang jurutera, turut berasa pelik apabila video yang sudah lama dimuat naik sejak 2010 itu, hanya kini hendak diperkatakan.
“Benda ni dah lama kenapa dia (video) timbul sekarang? Orang Melayu terlebih sensitif,” katanya yang memiliki lapan ekor anjing yang semuanya merupakan anjing jalanan.
Chetz turut menyatakan tujuan video itu direkod adalah untuk menunjukkan kebersihan dalam menjaga haiwan peliharaan selain menyatakan anjing itu tidak haram untuk dibela.
Anjing-anjing yang dibela itu kesemuanya merupakan anjing terbiar dan dibuang di jalanan malah ada di antaranya yang buta serta pernah dilanggar orang.
“(Bela) Anjing ini tak haram, kalau basah, kita samak,” katanya lagi.
Ketika ditanya tidakkah dia takut sekiranya pihak berkuasa bakal mengambil tindakan terhadapnya, Chetz mengatakan, “saya risau ambil masa saya, buat report polis, kena buat ‘statement’ kepada polis, itu yang saya risau sebab ia mengambil masa saya”.

Chetz yang masih bujang ini tinggal bersama dua lagi rakan serumahnya yang beragama Islam malah mereka turut sama menjaga anjing-anjingnya yang merupakan baka Mix Breed atau Mongrel itu.
Menurutnya lagi, keluarganya turut menyokong tindakannya menyelamatkan anjing jalanan dan terbiar walaupun ada di antara ahli keluarganya tidak bersetuju pada mulanya.
“Ada ahli keluarga pada mulanya tak bersetuju, tapi bila saya terangkan, mereka boleh terima benda ini,” katanya yang mengharapkan semua pihak tidak cepat melatah dengan perkara ini.
Menerusi video berdurasi satu minit 14 saat itu, Chetz meraikan Aidilfitri bersama tiga ekor anjingnya dengan berlatar belakangkan audio Takbir Raya sekali gus menimbulkan kemarahan segelintir pihak kerana dikatakan menghina umat Islam di Malaysia.

mynewshub
Share this article :

+ comments + 8 comments

Anonymous
July 30, 2013 at 11:30 PM

Kucing jalanan byk la bangang..nape menatang tu ko nk...

Anonymous
July 31, 2013 at 1:17 AM

Bahalol punya manusia banyak lagi menatang mu boleh bela...

Anonymous
July 31, 2013 at 2:36 AM

lepas ambil wuduk, kau ambilkan wuduk utk anjing tu eh? kepalahotak kau tu ialah cara penjagaan anjing.. tu cara batalkan wuduk adalah! dan pg latar dengan takbir raya tu mmg melampau!

Anonymous
July 31, 2013 at 7:20 AM

ntah apo apo mamat x do bondo lain ko nk di muat naik dlm facebook..

Anonymous
July 31, 2013 at 9:35 AM

Memang sial..dakwa je .baru dia tahu..

July 31, 2013 at 11:10 AM

Semua ckp mcm xde agama~ dok maki sesuka hati, tak puasa ke? or dh berbuka? Penah baca surah al-maidah x? atau baca tp xpaham sepatah haram pun? ape maksud binatang buruan dalam surah tu? ade orang bawak kucing gi memburu? Kalau xsuka pun xpayah la maki hamum. Kita orang islam, rasa² semua berpendidikan. Cakap cara elok & penuh fakta . Hmmm aku nk korang nak jawab dgn maki hamum jugak ke x komen ni~

Anonymous
July 31, 2013 at 12:47 PM

sesunguhnya Malaikat rahmat tak masuk kedalam rumahnya yg ada Anjing. Anjing harus dibela untuk tujuan menjaga harta dan memburu. ambil wuduk kat anjing apa maknanya dah takut baru beri alasan pelbagai.

Anonymous
July 31, 2013 at 10:24 PM

sebelum kita membuat sbrg komen..eloklah kita menuntut ilmu terlebih dahulu. amatlah salah jika kita bergaduh dan saling memaki semasa berdakwah...

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger