Label 10

Home » » Jabatan Agama Lepaskan Abby & Suami Tanpa Dakwaan ?

Jabatan Agama Lepaskan Abby & Suami Tanpa Dakwaan ?

Written By AAKJ on Monday, July 22, 2013 | 9:30 PM


Pernikahan secara sah mengikut rukun dan hukum Islam diletakkan dalam agama Islam setaraf mendirikan sebuah masjid. Hari ini pernikahan antara pasangan lelaki dan wanita secara amalinya terikat dengan peraturan kariah sebelah wanita. 


Mengikut prosedur kariah, bakal pengantin perempuan bagi kebanyakan negeri, pihak pengantin lelaki perlu menyerahkan surat akuan sumpah mengaku sama ada bujang atau surat kebenaran untuk berpoligami bagi yang sudah berkahwin.
Namun bagi pasangan yang berkahwin di sempadan dan nikah sindiket perkara ini sering diabaikan. Ini yang menimbulkan masalah di kemudian hari kerana urusan pendaftaran anak-anak dan pembahagian harta tertakluk kepada pendaftaran nikah kahwin mengikut enakmen setiap negeri.

Pendaftaran sesuatu perkahwinan adalah suatu perkara yang penting. Keperluan kepada pendaftaran perkahwinan pada hari ini merupakan suatu maslahah kepada pasangan yang berhasrat untuk berkahwin. 

Ini adalah untuk kebaikan kepada pasangan yang bakal berkahwin apabila timbul perkara –perkara berbangkit dalam urusan rumah tangga pada masa hadapan. Pendaftaran perkahwinan tidak terhad kepada pendaftaran dalam negeri sahaja tetapi undang-undang menghendaki perkahwinan yang berlaku diluar Malaysia perlu didaftarkan

Wilayah Persekutuan :

Perkara ini yang dinyatakan dalam seksyen 31, Akta Undang-undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan 1984. Termasuk juga bagi kes perkahwinan yang berlaku luar negeri mengikut hukum syarak tetapi tidak melalui kedutaan Malaysia. 

Perkahwinan yang dijalankan tanpa kebenaran kebenaran Pendaftar Nikah akan dikenakan hukuman. Peruntukan ini berdasarkan seksyen 19 Akta Undang- Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan 1984 yang yang memperuntukkan kesalahan yang boleh didenda tidak melebihi RM1,000 atau kedua-duanya sekali). Hukuman ini boleh dikenakan keatas suami dan isteri.

Itu antara ringkasan denda mengikut negeri dan Kelantan juga tidak terkecuali kalau tidak silap aakj..apakah kerana mangkok taik ni arti syang tak lau atau mangkok jamban ni penceramah paling popular bagi parti Pas celaka !

Anda semua boleh nilai sendiri sejauh mana bebasnya puok kera ni buat kesalahan dalam negara kita..jenis perjuangan begini kita nak ikut ? 

Abby taik mula berpusing tak tentu hala nak betulkan keadaan bila dia akhirnya mengaku bahawa beliau nikah d SIAM !! kenapa nikah d siam kalau dia tahu dia berstatus ibutunggal ? 



Share this article :

+ comments + 1 comments

Anonymous
July 23, 2013 at 9:19 AM

Kan dia dh ckp dia nk dahulukan perintah Allah...kemudian dia dah pun dah ckp akan uruskan hal2 tersebut ikut perundangan Msia...so trmasuk mndaftar semula yg pasti akan didenda...dia dah kata kenal 2 mggu..suami dia ajak kawen...so mgkin nk elak prosedur yg lama di Msia,sbb tu buat disana...jd bersangka baik lah pd org yg kawen dan nak elak zina @ maksiat...Nabi SAW pernah bersabda..3 perkara yg harus dipercepatkan...1- Solat...2- sempurnakan jenazah....3- apabila seorng janda telah berjumpa dgn jodohnya...

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger