Label 10

Home » , , » #NajibDengarlah : Masih Ramai Cina Tak Bayar "Corporate Tax"

#NajibDengarlah : Masih Ramai Cina Tak Bayar "Corporate Tax"

Written By AAKJ on Monday, June 10, 2013 | 9:00 AM


Tax..cukai..bunyinya menggerunkan..namun majoriti negara d dunia kenakan cukai dari hasil pendapatan perorangan ataupun dari hasil keuntungan perniagaan.

Aakj semalam bersembang dengan seorang korporat Cina yang berjaya yang aakj kenal dah lebih dari 15 tahun. Asalnya ingat nak jumpa bersembang serius hal politik..yelah sebab aakj niat nak tanya betul..kenapa Cina tolak POLISI Kerajaan BN..tolak Manifesto BN ketika PRU13..apa yang tak kena ..apa yang dendam sangat dengan Barisan Nasional..kalau ye pun tak suka cara MCA jaga bangsa Cina Malaysia..takkan tolak BN secara TOTAL ?

Banyak juga dia beri sebab..aakj boleh rumuskan bahawa mereka hilang keyakinan pada MCA..malah saat PRU13 tulah Chua Soi Lek cuba gertak Cina Malaysia kononnya kalau Cina tak pilih BN..tak sokong MCA maka MCA tidak akan terima apapun jawatan dalam Kerajaan BN kiranya BN menang PRU13..pergHHH rupanya Cina pantang d cabar..ada benarnya kata kawan aakj..kenapa nak cabar ketika Cina d lihat kuat dalam menguasai ekonomi Malaysia..sepatutnya MCA beri keyakinan bahawa parti pakatan haramjadah takkan mampu 'jaga' Cina Malaysia seperti Kerajaan BN jaga selama ini..

MCA seolah-olah d lihat takut untuk menonjolkan 'diri' seperti sebelum ini..MCA d lihat hilang kuku dan menari ikut rentak Dap..

OKlah..aakj bukan nak ceritakan apa yang dah berlalu..cuma aakj tertarik dengan cadangan tentang bagaimana Kerajaan BN perlu wujudkan cara yang terbaik supaya semua peniaga Cina dan peniaga-peniaga yang lain WAJIB membayar cukai secara daily..setiap hari..bukan tunggu hujung tahun baru Kerajaan BN sibuk nak kejar peniaga-peniaga supaya bayar CUKAI KORPORAT.

"..saya peniaga..saya tahu ramai yang tak bayar cukai dan kalau bayar pun mereka tidak istihar dengan betul..peniaga cina pun sama..ramai yang nak lari cukai.." ujar beliau dengan nada yang serius..

"..tidak salah kalau Kerajaan BN kenakan cukai korporat berjadual seperti yang d buat ke atas cukai pendapatan individu yang juga d kenakan berjadual..setiap bulan d potong dari gaji dan d selaraskan bila hujung tahun..ada lebih maka Kerajaan akan pulangkan..kalau tak cukup maka kena tambah.."..sambung beliau

Beliau memberi satu cadangan yang mudah dan angka potongan juga tidak akan membebankan semua peniaga..mekanisma yang mampu mendisiplinkan peniaga yang berniaga d negara yang kekal aman dan menikmati pelbagai kemudahan yang d sediakan oleh Kerajaan BN yang stabil.

'Potong Harian' akan d buat pada setiap kali peniaga 'bank-in' wang hasil perniagaan mereka ke dalam Bank mereka..dengan kata lain "per-transaction"

Kadar serendah 0.25 % sahaja yang d kenakan pada setiap wang hasil perniagaan yang d 'bank-in' kan bukanlah satu angka yang besar :

Contohnya :

RM 1,000,000.00 Cukai Korporat = RM 2,500
RM 100,000 Cukai Korporat = RM 250
RM 1000 Cukai Korporat = RM 25

Semuanya base on per- transaction

Kerajaan melalui Jabatan yang baru d tubuhkan bekerjasama dengan Jabatan Hasil Dalam Negeri akan membuat pelarasan akhir pada penghujung tahun.

Mekanisma detail akan d bentangkan dengan kewujudan Jabatan Baru yang bakal 'berfikir' bagaimana POLISI Kerajaan BN bakal memudahkan cara semua yang berkaitan dengan PENDAPATAN NEGARA agar tiada ketirisan yang berlaku.

Malah bukan semua jenis perniagaan yang akan d kenakan Corporate Tax Harian..contohnya seperti Bank..

Bagi aakj idea ini amat baik untuk Kerajaan laksanakan..ianya bukan nak menzalimi para peniaga..ianya untuk mendisiplinkan peniaga dan kalau Potongan Cukai Berjadual boleh d kenakan pada individu yang makan gaji kenapa ianya tidak boleh d kenakan pada peniaga ?

Harap PM Najib sudi mendengar cadangan demi kebaikan rakyat dan Kerajaan ini..

Kita tidak perlu tunggu Negara lain buat dulu baru kita nak ikut..itu cara lama..Kita bina Negara mengikut acuan kita sendiri dan PM Najib boleh berbangga kalau sistem ini d ikuti oleh negara lain dan kita sebagai pelopor..

Bangladesh bangga bila kita tiru skim pinjaman Mikro..malu kita dengan Bangladesh..

Aakj bersedia jumpa PM untuk bentangkan secara terperinci bagaimana nak kurangkan bebanan kutipan Tax ini dan tak secara langsung tiada siapa yang boleh lari dari tanggungjawab ini..LHDN bolehlah fokus cari siapa yang kaya berniaga tapi tidak tunaikan tanggungjawab ini..


..bersambung.."bagaimana cara kutipan cukai perkhidmatan @ Service Tax" yang berkesan..



Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger