Label 10

Home » » Mati Dalam Lokap: Kadang – Kala Memang ADIL

Mati Dalam Lokap: Kadang – Kala Memang ADIL

Written By AAKJ on Thursday, June 6, 2013 | 10:00 AM


Makin lama makin ramai suspek atau pesalah yang ditahan dalam lokap meninggal dunia sama ada kerana mati mengejut ataupun akibat dipukul oleh pihak polis sewaktu menjalankan siasatan.

Saya akur memang pesalah yang ditahan oleh pihak polis dan mereka mempunyai hak untuk menyoal siasat bagi mendapatkan maklumat . Saya juga tahu ketahap mana mereka akan pergi jika ingin mendapatkan maklumat penting daripada seseorang penjenayah tetapi memukul sehingga tenat adalah kaedah tidak sesuai dan patut diabaikan oleh pihak polis.

Saya faham perasan pegawai polis yang muak untuk tengok penjenayah kesalahan berat yang sama, selalu keluar masuk balai kawasan mereka.

Siapakah kebanyakkan si mati ini? Pembunuh, perogol, peragut penghisap dan pengedar dadah. Kebanyakkan masyarakat sememangnya mahu golongan ini untuk terus ghaib dari muka bumi.

Tak percaya, pergi tanya dengan sesiapa sahaja rakyat biasa, apa pendapat mereka tentang penjenayah semua ini?

Rata – rata akan menjawap lebih baik mereka mati ditangan polis daripada membunuh sebilangan besar masyarakat yang lain.

Kehilangan satu nyawa jahat adalah lebih baik daripada mengorban berpuluhan yang lain.

Ada yang akan marah dengan penulis selepas membaca artikel ini tetapi sedarkah anda bahawa isu kematian dalam lokap ini diapi – apikan oleh pihak pembangkang khususnya dari Parti Keadilan Rakyat demi kepentingan politik mereka?


Share this article :

+ comments + 4 comments

Anonymous
June 6, 2013 at 10:05 AM

aku tak marah baca artikel nih....aku suka, aku suka, aku suka.....dah nak mati dalam lokap, nak buat macam mana. sampai masa mati, mati lah. luar lokap pon boleh mati. baik mati daripada hidup menyusahkan masyarakat...

Anonymous
June 6, 2013 at 10:17 AM

Betul2...da ajal,bila2 masa pn boleh mati

Anonymous
June 6, 2013 at 10:30 AM

Masalahnya isu ini dimainkan oleh pembangkang. Anggota polis hanya menjalankan tanggungjawab bagi mengemskini siasatan yang diperlukan. Berurusan dengan penjenayah tak kan lah nak berlembut. Cuma secara kebetulan dalam masa yg sama tiga india mati..... Itu je isunye. Kalau dah sampai ajal ataa perut pun mati kan....... Ada kerajaan pulak terlalu berlembut... Nak jaga hati rakyat konon.. Habis hati 3 polis yg diruduh tu macam mana. Mereka hanya menjalankan tugas siasatan dan tak ada pun niat untuk membunuh.

Anonymous
June 6, 2013 at 12:04 PM

Pada pihak "hak asasi manusia", penjenayah jugak ada right for fair trial... tunggu la puak2 ni rogol, bunuh, aniaya, rompak adik beradik, sedara mara, jiran depa dlu... baru tau langit tinggi rendah...

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger