Label 10

Home » , , » Live Update : Perhimpunan Blackout 505

Live Update : Perhimpunan Blackout 505

Written By AAKJ on Sunday, May 26, 2013 | 12:15 AM



11.20pm: Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam ucapannya menggesa orang ramai membuat laporan polis terhadap dakwat kekal yang hilang apabila dibasuk selepas selesai mengundi.

"Kita ikut pertahankan cara yang aman. Kita akan berhimpun dan bergerak bila perlu tapi mulai Ahad dan Isnin, buat laporan dan kita mahu puluhan ribu laporan dibuat," katanya.

11.05pm: Pengerusi Badrul Hisham Shaharin meminta lampu di Dataran PJ dipadamkan dan meminta hadirin menggunakan telefon dan pemetik api untuk menerangi tempat tersebut.


Idea ini ialah untuk meraikan pembebasan Adam Adli, seorang aktivis pelajar yang berdepan dengan tuduhan menghasut. Adam kini berada di Pulau Pinang mengunjungi ibunya yang sakit itu.

Hadirin memenuhi permintaan tersebut dengan menjulang telefon mereka dan suasana di situ kelihatan seperti sekumpulan kelip-kelip.

Badrul Hisham menganggarkan jumlah hadirin telah meningkatkan kepada 70,000.

10.45pm: MP Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar mengumumkan Pakatan akan mengheret SPR ke mahkamah berhubung isu pilihan raya.

 

"Mula minggu depan, kita akan saman pimpinan tertinggi SPR berkenaan dakwat kekal.

"Kamu (SPR) tidak akan lepas dari cengkaman undang-undang.

"Kita akan pastikan mereka bayar harga 'jenayah' mereka dan keadilan ditegakkan.

"Ingat, masa yang sukar tidak kekal lama tapi orang yang kuat dan tegar, kekal lama.

"Kita akan tunjukkan kekuatan kita kepada BN," katanya.

10.40pm - Haris Ibrahim menggesa orang ramai supaya memboikot organisasi media yang berat sebelah atau memihak kepada BN.

Berikutan itu, beliau mengumumkan bahawa kumpulan ABU (Asalkan Bukan Umno) telah menyediakan klip video untuk menunjukkan bagaimana BN telah menipu dalam pilihan raya umum.

"Kami mahu anda membawa video ini ke kawasan luar bandar, bagi menunjukkan bagaimana mereka telah ditipu oleh BN," kata Haris.

 

10.30pm - Selepas berkongsi lokap di Jinjang, Tian Chua (kiri) dan Haris Ibrahim berkongsi pentas pula malam ini.

"Jangan berfikir tangkapan itu akan menakutkan rakyat. Kami tidak akan gentar," katanya.

10.20pm - Pengerusi Bersama BERSIH 2.0, Datuk S Ambiga berkata, beliau tidak dijadualkan untuk berucap hari ini tetapi penahanan Adam Adli, Tian Chua, Haris Ibrahim dan Datuk Tamrin Ghaffar telah mendorongnya untuk berucap.

Beliau menggesa mereka yang mempunyai bukti penipuan pilihan raya supaya mengemukakannya kepada tribunal rakyat BERSIH.

Sehubungan itu, katanya, seandainya SPR masih mempunyai maruah, maka mereka mesti meletakkan jawatan sekarang dan kegagalan penggunaan dakwat kekal merupakan alasan yang sudah cukup untuk mereka berbuat demikian.

 

9.45pm - MP Pandan Rafizi Ramli (kiri) berkata tidak akan ada penjara yang mencukupi untuk kerajaan memenjarakan semua orang yang menyuarakan bantahan terhadap penipuan pilihan raya.

Rafizi, yang mempengerusikan jawatankuasa Pakatan menyiasat penipuan pilihan raya, berkata rakyat telah hilang keyakinan terhadap SPR kerana telah melanggar janji mereka.

"Jika rakyat berkata terdapat penipuan, bukan tugas mereka untuk menyiasat?" tanya Rafizi.

"Mulai minggu depan kita akan failkan 29 petisyen pilihan raya dan kita minta semua istiqamah,. Kita akan berjumpa di Dataran Merdeka selepas ini sehinggalah tuntutan kita dipenuhi," katanya.

Rafizi membayangkan kemungkinan akan adanya himpunan BERSIH 4.0.
Share this article :

+ comments + 12 comments

Anonymous
May 26, 2013 at 12:33 AM

nampak sangat dah SPR kena main belakang dgn PR berhubung penggunaan dakwat kekal. itulah, ikutkan sangat kehendak gila mrk, mcm mrk yg berkuasa membuat keputusan.

kalau dulu pakai sistem biometrik rasanya tak jadi mcm skrg.

Anonymous
May 26, 2013 at 1:25 AM

Dulu seingat aku papagomo da buat demo pasal dakwat kekal akan hilang tak kira kekal mcm mana pun, tp SPR dan jawatan kuasa parliment di tubuhkan dan bersetuju..dan ramai memberi pandangan Dakwatbkekal akan di jadikan ISU..Nak ambik kau, Padan Muka, Najib dan pegawainya da kena liwat, SPR kena blowjob...padan muko

Anonymous
May 26, 2013 at 2:08 AM

Dah takde cerita pasal bangla ke? Kalau macam tu..kena report jugak pada pihak Polis sebab Anwar kata ada 40 ribu bangla mengundi semasa PRU13..

Anonymous
May 26, 2013 at 5:40 AM

ORANG YANG KUAT DAN TEGAR JUGA TIDAK AKAN KEKAL LAMA. MEREKA AKAN MATI JUGA AKHIRNYA. MEREKA YANG MENGHASUT RAKYAT JUGA TIDAK AKAN TERLEPAS DARIPADA CENGKAMAN UNDANG-UNDANG. TIDAK TAKUT TANGKAPAN TAPI BILA POLIS NAK TANGKAP BUAT PERANGAI MACAM BUDAK KECIK. PIIRRRRAHHH! DAN KEPADA RAFIZI GAY HANG JUGA JANGAN INGAT HANG BOLEH BEBAS DENGAN AKTIVITI GAY HANG TU...SATU HARI HANG ANKAN TERIMA PEMBALASANNYA JUGA. MAINLAH LUBANG BELAKANG JANTAN PUAS2.

Anonymous
May 26, 2013 at 6:12 AM

mereka ingat bila dah ramai begitu,mereka sudah cukup kuat,
boleh buat apa saja,sama juga dengan adam, bila ada sikit penyokong yang terpengaruh, dah rasa kuat sangat la tu- itu perasan namanye.selepas pru13 org dah mula celek,dah banyak sangat, putar belit, fitnah,tuduhan tak berasas,provokasi yang melampau, maki hamun,cerca nista yg akhirnya letih sendiri.
black out 505 ?? kantoi - org kuat DAP mengaku sendiri - itu semua rekaan !! 40,000 bangla ?? - kantoi juga !!

Sdr Anwar bin Ibrahim - sifat tuhan itu maha mengetahui, maha melihat, maha mendengar - cukup2 lah tu... Saya kadangkala kesihan melihat Sdr Anwar yg mencari jalan dan menempatkan diri sdr pada suatu tahap seolah2 spt tuhan itu sudah tidak lg mengetahui,mendengar dan melihat.
Pd kesempatan yg masih ada,
badan masih lg sihat
dan sdikit lagi umur yg masih berbaki,
ruang masih lg terbuka,
masih bernafas secara normal,
ingatlah pd tuhan banyak2,
tuhan kita yang hanya satu tu
sangatlah maha penyayang...

Anonymous
May 26, 2013 at 6:24 AM

Dakwat kekal - klau.di.sental, ditonyoh, ... Bukan setakat dibasuh mmgla akan hilang. Sedangkan permenant maker yg pkai flourecent pun hilang, apatah lg klau dakwat. Satu yg patut kita ambil perhatian, SPR dah bgtau bhw,.dakwat kekal nie sbg langkah keselamatan tambahan shj, klau seorang tue mmg saje2 nk.discredit atau inscredible SPR mmgla balik2 umah pakay sental. Mmg ilang la dakwat tue... Tp klau basuh biasa2 ajer, mcm aku sendri, dkt.smenggu ader lg kat celah jari... Jd pada aku trpulangla lat individu. Nawaitu masing2 hanya Allah yg tau... By the way, tidak ada apa di atas dunia ini yg kekal melainkan Allah SWT... Tp for sure red bean takkan caye punyer.hihihi

Anonymous
May 26, 2013 at 6:54 AM

Eh.... eh..... dakwat kekal nie kan idea bodoh dan banggang yang sudah ketinggalan zaman daripada pembangkang.... itu pun diorang bangkang jugak... sememang nya pembangkang yang membangkang segala-galanya
Ha... ha.... ha....
PRU14 nanti guna bio metric yer... SPR sila bangungkan sistem itu sekarang yer....

Anonymous
May 26, 2013 at 6:56 AM

Kumpulan2 yg memang suka buat onar, ...Kalau SPR guna sistem Biometrik pun mereka akan timbulkan hal lain pula. Konon eletrik terpadam, sarung kotak undi dijumpai dalam bonet kereta org, kertas undi dijumpai di kampung sekian2 dan sebagainya. Kerana mereka bukan target SPR, mereka target nakkan kerajaan. Apa yg dibuat semua nya konon tak betul walau pun kita ada pemerhati bebas dan wakil2 mereka sendiri ada dipusat mengundi. Kalau ikhlas, buat repot pada SPR... kita kan ada peraturan. Tetapi mereka lain, dah lah mereka tu sikap tak betul, nak ajak dan hasut rakyat jadi pelik sama macam mereka... Malang sungguh bangsa melayu ada org2 macam ini disini....

May 26, 2013 at 8:01 AM

Melayu pkr yang bebal.Maka jadilah kamu Barua kekal Dapig laknatullah.

Anonymous
May 26, 2013 at 9:55 AM

Mereka ni sebenarnya sakit hati kerana tak dapat projek, tak naik pangkat , tak dapat kuasa dan kedudukan serta sanggup buat apa saja kerana sakit hati dan berdendam.

Anonymous
May 26, 2013 at 10:52 AM

Kenapa la perempuan ice cream ni...anak bapak gila talak..meroyan..si bapak terdesak nk jd pm.si anak terdesak nk jd timbalan pm.anwar bnyk2 lah bertaubat..dunia ni bukan kamu yg punya..drp meroyan x tentu pasal baik bnyk2 kn taubat nasuha...

Anonymous
May 26, 2013 at 10:54 AM

Si kafir tu mmglah laknat...si melayu yg konon islam ni pun nk jd laknat jgk ke...pkr bebal dungu..

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger