Label 10

Home » , , , , , » Terkini !! Lahad Datu !! Pemberontak Menyerah Dan Ada Yang Di Buru !!

Terkini !! Lahad Datu !! Pemberontak Menyerah Dan Ada Yang Di Buru !!

Written By AAKJ on Friday, March 1, 2013 | 4:05 PM


10 from Kiram group surrender; others on the run

MANILA - The Department of Foreign Affairs (DFA) on Friday said 2 Malaysian police officers were killed and one wounded after being shot at by followers of Datu Raja Muda Agbimuddin in Sabah, Malaysia.

"Malaysian authorities, particularly the Malaysian police, are now pursuing the group. Two were killed and 1 wounded from the Malaysian police after their vehicle(s) were fired upon by the Kiram group. The ambassador said the standoff is now over," Foreign Affairs spokesman Raul Hernandez said in a statement. 

Hernandez said the DFA is still validating a report from the group of Sultan Jamalul Kiram III that 10 followers of Raja Muda were killed while 4 others were wounded in the shooting. 

"What we have from the Malaysian ambassador is that 10 men of the Kirams surrendered and 1 owner of the house where Kiram stayed was killed. From the Malaysian authorities, 2 were killed and 1 was wounded after the Malaysian police vehicle was fired upon by the Kiram group," he said. 

Two of Kiram's men also escaped and ran towards the sea, according to the Malaysian ambassador. Hernandez said they have no information if those who left Kiram's group were able to escape.  

He said Foreign Affairs Secretary Albert del Rosario asked the Malaysian ambassador to the Philippines for a full briefing of the operations conducted by Malaysian forces in Lahad Datu. 

He said del Rosario submitted a note verbale to the ambassador, asking for full access to Raja Muda's group so that the Philippine government could give medical treatment to the wounded and provide consular assistance to the rest of the group

"Secretary del Rosario also requested clearance for the Philippine Navy ship AT-296 BRP Tagbanua to proceed to Lahad Datu to enable Philippine medical personnel abroad to attend to the wounded and ferry them and the remaining members of the group back to their respective homes and families," he said. 

Share this article :

+ comments + 21 comments

March 1, 2013 at 4:34 PM

JANGAN BENARKAN MEREKA PULANG KE FILIPINA. MEREKA MESTI DIADILI DENGAN UNDANG-UNDANG MALAYSIA.

MEREKA TELAH MELANCARKAN PEPERANGAN KE ATAS KITA. HUKUMAN MATI ADALAH MANDATORI.

Patriot
March 1, 2013 at 4:36 PM

DARAH DIDAYAR DENGAN DARAH!

Anonymous
March 1, 2013 at 4:38 PM

Datang ke bumi malaysia berani buat hal....barua

Anonymous
March 1, 2013 at 4:57 PM

kuburkan shj mereka di sini. tiada ganti pejuang kita yg terkorban.

March 1, 2013 at 5:02 PM

SETUJU...

Anonymous
March 1, 2013 at 5:11 PM

meluap rasanya... dapatkan kepalanye dulu yg mengaku sultan sulu dan kerabatnya yg lain tu.. mereka ini yang patut di gantung dulu.. dasar perasan hebat sangat nak tuntut tanah air yg keturunan mereka sendiri gadai pada orang lain.. boleh belah lah woii.. memang layak la mereka merempat macam ni sekarang..... tak pasal pasal org yg tak bersalah jadi mangsa...

Anonymous
March 1, 2013 at 6:33 PM

HANCURKAN SAHAJA KUMPULAN TU ..."KATAK DAH NAIK JUNJUNG" APA LAGI KITA NAK BELEMBUT..

Anonymous
March 1, 2013 at 9:12 PM

berita terkini..sebenarnya mereka lebih dari 400 orang yg telah berjaya
menyusup masuk ke lahad datu...kita fikirkan sejenak bagaimana mereka boleh ada mortar dan senjata cangih..kalau x ada tangan ghaib (filipin) yg membantu...renung2kan....ini lah kalau dah gila kuasa tanah air sangup digadaikan...

Anonymous
March 2, 2013 at 1:50 AM

wah, philiphine hantar kapal nak rawat n hantar pulang ke keluarga mereka, mcm xd wat apa2 kesalahan plak, dah langgar negara orang pastu cuci tangan mcm tu je.

Anonymous
March 2, 2013 at 12:21 PM

Kenapa kita lambat bertindak. Dah 2 orang askar kita meninggal masih nak bincang apa lagi.

Tembak aja bagi mati. Lain kali tak berani buat hal. Jadikan kan ini sebagai 1 pengajaran. Jangan nak berlembut. Ini tanah tumpah darah kita bukan bapak diaoranng punya.

Anonymous
March 3, 2013 at 1:13 AM

Btw sebahagian dari tentera sulu di lahad datu adalah special unit tentera pinoy... ni adalah covert operation mereka yg gagal...perundingan sedang dilakukan dgn philipine utk pemulangan tentera mereka yg menyamar....adalah pelik kenapa philipine sanggup htr kapal tentera utk selamatkan or bantu tentera sulu...sampai 6 kpl plak tu...kedua negara cuba hlg maklumat ini di hidu....statement dlm paper luar dan dlm negeri adalah utk cover up dr kedua gomen..

March 4, 2013 at 12:49 PM

kasi hancur sja 6 kapal pilipin tu,apa guna ada kpal selam scorpin ni la masanya tunjukn pda dunia yg kpal selam kita boleh brprang,bkn stkat jdi perhiasan saja,klau stkat lncarkn 6 torpedo xjdi mslah,kasi stu kpal 1 topedo,.yg pilipin d darat ni kasi letup sja smua bgi mati hbis crita,kita bukn slh dorng yg ceroboh pduli apa,jgn bagi muka sama palipin sial ni

March 4, 2013 at 1:16 PM

mcm taik saja kau kiram mau klim sabah siapa kau oo..siapa iktiraf kau jadi sultan,haram jadah kau punya orang,.cermin muka kau tu,.you are not sultan but pirates of sulu sea..

March 5, 2013 at 10:42 AM

ini semua angkara PEMBANGKANG...

March 5, 2013 at 10:43 AM

Harapan agar semua rakyat bersatu tanpa mengira fahaman...
Ini Malaysia negara kita...

March 6, 2013 at 2:31 PM

rejam jak hukman nya donk

March 6, 2013 at 2:32 PM

aduh mana bisa kayak gitu.. main tipu. buat hal kat malaysia terus balik kampun.. mana eee chaii

March 7, 2013 at 2:16 PM

politik buang jauh la,lu org tau cakap saja ma,wa ada sini hutan.

March 7, 2013 at 2:17 PM

politik buang jauh la,lu org tau cakap saja ma,wa ada sini hutan.

March 7, 2013 at 2:17 PM

politik buang jauh la,lu org tau cakap saja ma,wa ada sini hutan.

March 7, 2013 at 2:18 PM

politik buang jauh la,lu org tau cakap saja ma,wa ada sini hutan.

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger