Label 10

Home » , , , , , » Lahad Datu Terkini !! Lanun Lepaskan Tembakan Pada Anggota Tentera Malaysia !!

Lahad Datu Terkini !! Lanun Lepaskan Tembakan Pada Anggota Tentera Malaysia !!

Written By AAKJ on Friday, March 1, 2013 | 12:11 AM



Kumpulan penceroboh Filipina, yang berkubu di Lahad Datu untuk minggu ketiganya, mengesahkan laporan mengenai tembakan dilepaskan kira-kira 24 jam lalu tetapi mendakwa mereka hanya melepaskan tembakan untuk memberi amaran kepada pasukan keselamatan Malaysia.

Azzimudie Kiram, adik kepada Sultan Jamalul Kiram III, memberitahu Malaysiakini bahawa pihaknya mengesan enam anggota tentera Malaysia mendekati Kampung Tanduo sekitar 5 petang semalam dan melepaskan tembakan ke udara.

"Semua orang bergegas pergi ke sana, jadi saya pun ikut. Bila sampai, saya tanya kepadanya (pengawal) apa yang telah berlaku.

"Mereka beritahu saya tembakan itu dilepaskan ke udara bertujuan untuk memberi amaran kepada mereka (tentera Malaysia) bahawa mereka telah dikesan. Menurut mereka terdapat enam askar Malaysia dalam tiga kumpulan dan mereka melarikan diri," katanya melalui telefon.

Bagaimanapun, beliau berkata kumpulannya seramai kira-kira 130 tidak niat untuk menyerah diri.

Beliau juga mengesahkan kumpulannya menerima risalah memberi amaran terakhir, dan menggesa kumpulannya supaya menyerah diri, tetapi beliau berikrar bahawa mereka akan terus "berada di situ sehingga keadaan itu diselesaikan."

Bagaimanapun, beliau bertegas bahawa kumpulannya yang bersenjata - yang mahu menuntut wilayah Timur Sabah sebagai sebahagian daripada Kesultanan Sulu atas sebab-sebab bersejarah - tidak berniat untuk mencetuskan konflik.

Mengenai bekalan makanan untuk kumpulannya, Azzimudie berkata kepungan ketat pasukan tentera sekitar Kampung Tanduo telah dihalang penghantaran makanan menyampaikan, sambil menambah: "Kami, rakyat Suluk, sudah biasa hidup dalam hutan".

Share this article :

+ comments + 19 comments

Anonymous
March 1, 2013 at 1:23 AM

apa punya bangang kerajaan ni bagi muka sangat pada penceroboh aku pun tak tau !!! takkan nama ISLAM je mengelabah nak pujuk rayu, basuhkan berak kencing diorg... tembak je semua biar MAMPOSSSS !!!!

Anonymous
March 1, 2013 at 1:34 AM

mana pegi askar malaysia??? kenapa menteri bisu dan buta jer?? ini soal maruah negara. dah 3 minggu tak nak balik, teembak je gampang tu semua, yg menteri bangang ni bagi muka kenapa???? kalau org malaysia masuk bersenjata ke sana, baru sehari dah jadi mayat berulat tau tak????
askar malaysia semua pegi minum teh tarik kot !

Anonymous
March 1, 2013 at 1:40 AM

Bai..ko pikir la sikit..yg dtg 100 org..yg kat filipina beribu askar ada bai..klu tembak mati semua.mesti yg kat filipina tu nak balas dendam.ko mudah nal tulias tp rakyat sabah ug kena..bangang tul lah mamat nih

Anonymous
March 1, 2013 at 1:58 AM

btl2...anon2 yg suke2 ati nk balun kutuk2 tentera kita ni semua nyer otak letak kt lutut...ini bkn psl nk tunjuk sape yg paling kuat...setakat bper kerat tu, mmg xde hal pun tentera kita nk bg abis...benda2 cmni, msia kena btl2 berhati2...filipina...amerika...semua tggu masa jer cr alasan nk lancar perang.. pastu...rkyt sabah pun kena pikir gak...

March 1, 2013 at 2:56 AM

jet pejuang shukoi boleh lepas bom bertubi bertubi , askar darat boleh masuk serang hendap tapi berhati hati takut takut askar sulu pasang jerangkap samar dan kena jaga jaga di bahagian pantai kalau kalau askar mnlf masuk campur nak tolong askar sulu ..

Anonymous
March 1, 2013 at 7:13 AM

Ini peluru terakhir Anuwar, sekiranya terjadi pertempuran, Anuwar akan jemput Australia, Amerika dan Israel utk mengambil alih... seterusnya darurat di istihar PRU13 akan terbantut... Terselamatlah Anuwar... :)

Anonymous
March 1, 2013 at 7:45 AM

ni saiko lbh. kt halang mknan diorang. kt sekat dunia luar diorang. nanti dah x than nyerah la tu.

Anonymous
March 1, 2013 at 9:39 AM

Hati-hati dgn permainan org di sebalik insiden ini. Mereka memang suka jika tentera Malaysia buat "fire engagement" dgn kumpulan lanun tu..itulah perancangan mereka yg kemudiannya akan dijadikan isu unuk menyalahkan kerajaan... dalam berdepan dgn kes seumpama ini dan menyelesaikannya kita perlu ambilkira beberapa faktor lain utk dipertimbangkan termasuklah soal keselamatan rakyat / orang ramai yg tinggal di persekitaran yg menjadi keutamaan selain implikasi jangka panjang yg lainnya..

Anonymous
March 1, 2013 at 10:56 AM

Malu nyer.... baru tembakan amaran dah lari huhuhuhuhuhu...

Anonymous
March 1, 2013 at 12:15 PM

kes ini masih di bawah PDRM..
yg menyusup masuk itu adalah pga dr gerakan 69 komando mereka..
ATM..
masih blm di beri lampu hijau utk ambil alih dr PDRM..

harap bersabar..

Anonymous
March 1, 2013 at 1:01 PM

tentera yg ceroboh ni dari group mnlf kumpulan yang terpinggir dari perjanjian damai baru2 ini di sulu sendiri mereka tak dapat sokongan sebab tu mereka cari pasal dengan malaysia sebab kerajaan bantu milf sekaligus menyebabkan populariti mnlf merudum...

Anonymous
March 1, 2013 at 1:12 PM

apa citer terkini.. dah bertembak ke?

Anonymous
March 1, 2013 at 2:03 PM

sbr.. lahad datu x darurat ag.. dye org smua ngah berusaha nk slmt malaysia.. kalo malaysia kne serang, british, china, amerika akan turun utk selamat kn negara kte ni.... krn malaysia mempunyai hbgn yg baik dgn 3 buah negara tu..

Anonymous
March 1, 2013 at 9:21 PM

APA BANGANG NYA SI SULUK NI .. KALAU KAU PIKIR NAK SABAH BERHUBUNG DGN SEJARAH .. KAU PERGI LA TUNTUT DI ICJ ..KAU ADA BUKTI KAU BAWA LA.. BODOH PUNYA SULUK .. SETAKAT TENTERA KAU BANYAK TU JGN LA PIKIR KUAT SANGAT.. 1 HARI JEW BOLEH DI SELESAIKAN DGN TENTERA MALAYSIA .. TAK FAHAM LAGI KER? ORG SURUH BALIK CARA AMAN TU TERIMA LA.. INI LA DI KATAKAN BILA "KATAK DAH NAIK JUNJUNG" MELEBIH LA PULAK ..
TENTERA DGN POLIS NI KESIAN JE DGN KAU OG PUN KAU TAK TAU.. TAK SEDAR DIRI.. ADUHYAIII ...

Anonymous
March 3, 2013 at 3:39 PM

Itu kata nya sikepala pemberontak....kaulah yg patut malu.
Tembak mampos ja hang nie....bagsat

Anonymous
March 3, 2013 at 3:42 PM

Pegi mampos la hang..ngan anak bini hang..ngan mak bapak hang.

Anonymous
March 3, 2013 at 3:44 PM

Dah tembak dah pun.....check punggong hang tengok...ada bau x..hahahha

Anonymous
March 3, 2013 at 3:49 PM

Takziah buat mereka yg terkorban...baik dpihak kitau atau pun mereka..
Cuma kalau dah ceroboh negara org dan bersenjata lagi wat onar...terimalah akibatnya...
Cuma kesal ada jugak bangang yg nk tjk pandai kat sini dok mengata kat polis ngan askar...

Wey bangang kalau hang tera hang pi la sana....

Otak tadak....maunya suruh tentera ngan polis tu tembak mampouih hang dulu.

December 11, 2013 at 12:26 PM

baru aja ada penceroboh kecil sudah pake pesawat F-18...kah kah kah...picik nih malay, kalo berani turunkan tentera bersarung malay...kah kah kah

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger