Label 10

Home » , » Kedah Kembali Kepada BN - Surat Khabar Cina

Kedah Kembali Kepada BN - Surat Khabar Cina

Written By AAKJ on Sunday, January 27, 2013 | 4:00 PM

Sinchew Daily News

Tajuk:

Bagaimana Pakatan Rakyat kehilangan Kedah

Tajuk ini boleh dilihat apa yang sedang berlaku, apa yang belum berlaku  dan apa yang sudah berlaku.

Jika dianalisa mengikut susunan masa, keadaannya ada yang berat dan juga yang ringan.

Contohnya, dalam ramalan BN menunjukkan ia seperti sudah berlaku , BN anggap mereka akan menang besar di negeri Kedah, dianggap ia sudah di dalam genggaman.


Sebaliknya dalam Pakatan Rakyat pula dalam keadaan belum berlaku, anggap ia masih belum lagi muktamad, tetapi jika Pakatan Rakyat ada kehilangan mana-mana kuasa negeri, yang paling utama adalah negeri Kedah.

Walaupun Pas negeri Kedah dalam keadaan akan berlaku, mirip dan condong kepada sedang berlaku, walaupun masih belum lagi rasa kecewa akan hadapi pasti kalah, dan mereka juga semakin rasa dan akui telah kehilangan sokongan dari rakyat, dimana kuasa mereka kini sedang dalam keadaan terhakis.

Sebab itu ramai orang akan tertanya-tanya, sedangkan Pakatan Rakyat dan Pas sudah tahu keadaan sebenar yang tidak memihak kepada mereka, kenapa mahu pergi gali kubur lagi untuk diri sendiri, cipta pelbagai isu yang membuat orang ramai semakin marah, contohnya kenapa mereka kemukakan dan menyekat aktiviti-aktiviti hiburan Perayaan Tahun Baru Cina di negeri Kedah?

Adakah Pas negeri Kedah tidak tahu ia hanya akan menyinggung perasaan orang Cina, dan juga telah menaikkan kemarahan orang-orang Cina di seluruh negara?

Ramai orang tidak faham cara dan pemikiran kerajaan negeri Pas negeri Kedah

Saya kemukakan 3 sebab:

Yang pertama, pola pusat parti ini memikirkan nilai-nilai agama Islam sahaja, condong kepada keagamaan, apabila mereka dapat kuasa memerintah, semuanya perlu ikut cara dan peraturan polisi keagamaan, ini dikatakan tanggungjawab agama, sama dengan maksud jalankan tugas-tugas yang maha Esa.

Sistem pengIslaman boleh dilakukan secara perlahan-lahan, ia juga boleh dipercepatkan, tetapi kena lihat sama ada ia boleh dilakukan ataupun tidak, jika tidak boleh dilakukan, ia hanya akan merosakkan agama dan akan merosakkan peluang memerintah kerajaan yang amat payah diperolehi ini.

Yang kedua, antara kepimpinan Pas, ada puak konservatif dan ada juga puak amali; Menteri Besar Kedah Azizan tidak juga dianggap puak konservatif, boleh dikatakan beliau berdiri di tengah-tangah antara puak, beliau boleh ke kanan dan boleh ke kiri.

Apabila dalaman parti ataupun grass-root parti beri tekanan, mahu beliau laksanakan undang-undang Islam, pada beliau itu bukan masalah, tetapi beliau terpaksa terima tekanan dari orang-orang bukan muslim dan Pakatan Rakyat supaya jangan laksanakan polisi Islam.

Azizan mahu tenteramkan puak kanan dan puak kiri, sebab itu beliau cuba perlambatkan dan buat sedikit-demi sedikit, bermulanya dari isu robohkan pusat penyembelihan khinzir, larangan pusat hiburan beroperasi di bulan Ramadhan, lakukan sekatan kepada pusat-pusat hiburan, sehingga sekat aktiviti hiburan untuk kaum wanita di tahun baru Cina, itu semua menunjukkan beliau lakukannya satu persatu, bukan beliau tidak lakukan, tetapi beliau buat sedikit demi sedikit.

Yang ketiga, orang-orang bukan Melayu di negeri Kedah hanya 25 peratus (15 peratus orang Cina) tidak lah begitu banyak; Pas negeri Kedah amat memahaminya, dalam perlaksanaan beberapa peratuan Islam mereka sudah kehilangan sokongan dari kaum Cina, ditambah pula dengan kemelesetan ekonomi di negeri itu serta kuota perumahan Bumiputera dan lain-lain masalah, mereka telah menakutkan pengundi-pengundi kaum Cina; kini sudah pun terjadi begitu, sebab itu beliau teruskan sahaja agenda Islamnya.

Masalahnya Pas telah kehilangan sokongan orang-orang bukan Islam, pada masa yang sama masyarakat tidak puas hati terhadap prestasi kerajaan negeri.

Selepas Pas memerintah, aktitivi ekonomi negeri kelihatan dingin, Bandar utama seperti Alor Setar, Sungai Petani, Kulim sehingga ke Pulau Langkawi, keadaan Bandar-bandar ini sudah tidak meriah seperti dulu.

Kerajaan negeri kurang pakar-pakar pengurusan kewangan, tidak mampu membuat perancangan, tidak mampu tarik pelabur asing, mereka selaraskan 50 peratus kuota perumahan Bumiputera, menyebabkan pembinaan perumahan terhenti, pemaju tidak sanggup melabur, industri hiliran yang berkaitan juga terancam, sedangkan sub-kontraktor juga hadapi banyak masalah.

Keadaan seperti ini berlaku, menyebabkan peniaga peniaga Melayu dan golongan pertengahan tidak puas hati terhadap kerajaan negeri.

Perkembangan ekonomi akan datang, pastinya kutipan duit kerajaan negeri akan semakin berkurangan, sudah tentu mereka tidak akan dapat laksanakan polisi kebajikan, menyebabkan orang-orang Melayu golongan berpendapatan rendah dan sederhana kecewa terhadap Pas.

Azizan cuba rapat kepada perlaksanaan polisi Islam, cuba dapatkan kembali tiket-tiket sokongan undi dari kalangan orang-orang Melayu, kelihatan ia tidak dapat membantu; sebaliknya orang-orang Cina di seluruh negara menjerit, Pakatan Rakyat pula menggelabah, apabila parti pusat campur tangan, beliau tarik balik kenyataan, bagi beliau ini buat kali kedua beliau terima padahnya.



sumber
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger