Label 10

Home » » VIDEO !! BETAPA BODOHNYA RAFIZI !! SALAH & CUBA BABITKAN SULTAN ?!!

VIDEO !! BETAPA BODOHNYA RAFIZI !! SALAH & CUBA BABITKAN SULTAN ?!!

Written By AAKJ on Friday, August 3, 2012 | 10:00 AM



Kononnya hebat masa belajar d luar negara dulu..kononnya semua anjing dap dok julang lembu anwar ni hebat segalanya...rupanya bengap dan bingai !! hahahaha

Anak aakj yang masih d sekolah rendah ketawa terbahak tengok video d atas..."so stupid" itulah yang terkeluar dari mulut anak ambo..selama ni aakj malas nak tulis hal lembu anwar ni..bukannya apa..wat letih jari je ketuk lappy..huhu..tapi sebagai penghargaan kepada anak aakj maka aakj ambik keputusan tulis jugalah kebodohan lembu anwar ini !!

Tengok cara dia berlagak nak tunjukkan betapa dia seorang yang hebat bila berhadapan dengan kamera...dia kona juga dan cuba kaitkan nama Sultan...

Yang salah tetap salah..anak aakj kata..sesapa pung tak suka akaun bank mereka d dedah..samada yang ada duit maupun yang hanya ada baki Rm 3.00...ini bukan isu nak dedah penyelewangan..ini nak hancurkan reputasi INSTITUSI BANK yang kita beri amanah jaga hak kita. 

Lembu anwar ni nak glamor..anda semua masih tak nampak lagi ke..kalau betul mangkok bekas pekerja bank itu datang dan cuba bagitahu ada sesuatu yang mencurigakan..kenapa Rafizi tak bawa ke pihak yang bertanggungjawab dalam hal ini ? seperti SPRM ? kenapa nak dedahkan sendiri ? alasan apa lagi lembu anwar yang bodoh ni nak beri ?

Jawapannya mudah je kata anak aakj...dia nak glamor dan akhirnya dapat bertanding d PRU 13 sebagai calon Parlimen...kat mana tu lembu ? Kemaman lah kalau berani..itukan kampung hang hahaha takut ke telor masuk ke dalam atau telor tiba2 hilang ?!! (yang bab telor tu ayat aakj bukan ayat anak aakj hahaha)

Tambah anak aakj lagi..yang kerani bank tu teringat nak beri laporan sulit duit orang kat lembu anwar tu samada dia kawan lembu atau memang lembu anwar yang pengaruhi dia..harap peguam lihat dari sudut ini !! Apakah ada unsur rasuah d sini..cek akaun mangkok jamban bank tu..cek akaun seluruh ahli keluarganya..cek semua sekali !!

Kesian lembu anwar..hajat hati nak bertanding PRU 13..tapi tak merasa...kempunan sampai mati hahahaha




Baca dokumen penting d bawah ni..TQMIM ;


Seperti yang kita semua tahu, Rafizi Ramli didakwa di bawah Seksyen 97(1) Akta Bank dan Institusi Kewangan 1989 (BAFIA) di Mahkamah Seksyen Shah Alam. 

Apakah maksud Seksyen 97(1) BAFIA? 
Jika kita rujuk akta tersebut seksyen 97 adalah mengenai kerahsiaan (secrecy)


Terjemahkan maksud Seksyen 97(1) menggunakan google translation :
Tiada pengarah atau pegawai mana-mana institusi berlesen atau mana-mana biro luar yang ditubuhkan, atau mana-mana ejen yang dilantik, oleh institusi berlesen untuk menjalankan mana-mana bahagian perniagaannya, sama ada dalam tempoh jawatannya, atau semasa tempoh pekerjaannya, atau selepas itu, dan tiada seorang pun yang atas apa-apa sebab, mempunyai dengan apa-apa cara akses kepada mana-mana rekod, buku, daftar, surat-menyurat, atau apa jua pun dokumen lain, atau bahan, yang berhubungan dengan hal ehwal atau, khususnya, akaun, mana-mana pelanggan tertentu institusi, hendaklah memberi, mengemukakan, membuka, mendedahkan, menyiarkan atau selainnya mendedahkan, kepada mana-mana orang, atau membuat suatu rekod bagi mana-mana orang, apa-apa maklumat atau dokumen apa jua yang berkaitan dengan hal ehwal atau akaun pelanggan itu.
Walau pun Seksyen di atas jelas menunjukkan kerahsiaan sebarang dokumen institusi perbankkan dan kewangan, terdapat beberapa lagi Seksyen yang berkaitan dengan Seksyen 97 :

1. Seksyen 98 (Disclosure for facilitating performance of functions by Bank)

2. Seksyen 98A (Disclosure for facilitating performance of functions by Malaysia Deposit Insurance Corporation)
3. Seksyen 99 (Other permitted disclosures)


Seksyen-seksyen di atas ada menyebut klaus membenarkan pendedahan dokumen dan informasi tetapi ianya perlu melalui saluran yang betul iaitu melalui perintah mahkamah.

Dan jika merujuk kepada Fourth Schedule dalam BAFIA 1989, pesalah Seksyen 97(1) boleh dikenakan hukuman denda RM3 juta / penjara 3 tahun.




Di bawah adalah perincian lain yang menarik dan perlu kita faham tentang kes Rafizi Ramli. Di antaranya :
Dibawah BAFIA, terdapat beberapa perkara yang perlu dikenalpasti sebelum sebarang maklumat pelanggan boleh dikeluarkan.

Akta ini memastikan agar pegawai-pegawai bank tidak mendedahkan sebarang maklumat pelanggan. Perkara ini juga diaplikasikan kepada mereka yang telah meninggalkan sektor perbankan.

Anda mungkin mempersoalkan bahawa Rafizi dan bekas pegawai bank tersebut berbuat demikian untuk mendedahkan kes rasuah yang melibatkan syarikat NFC.

Anda juga mungkin mempersoalkan bahawa kerajaan perlu melindungi beliau dibawah Akta Perlindungan Pemberi Maklumat.

Bagaimanapun, bagi perkara ini, apa yang Rafizi lakukan bukanlah sesuatu yang dianggap ringan.

Segala maklumat yang mereka peroleh, oleh seorang yang pernah berkhidmat di sektor perbankan (secara terang telah dilarang oleh BAFIA) telah didedahkan melalui sidang akhbar dan segala maklumat telah didedahkan.

Beliau tidak membuat laporan kepada pihak berkuasa dahulu; sebaliknya, memberitahu rakyat bahawa pihak berkuasa tidak membuat sebarang siasatan terhadap perkara tersebut.

Akta Perlindungan Pemberi Maklumat adalah satu Akta untuk memerangi rasuah dan salah laku lain dengan menggalakkan dan memudahkan pendedahan kelakuan tidak wajar dalam sektor awam dan swasta, untuk melindungi orang yang membuat pendedahan itu daripada tindakan yang memudaratkan, untuk mengadakan peruntukan supaya perkara yang didedahkan disiasat dan diuruskan dan untuk mengadakan peruntukan bagi perkara lain yang berkaitan dengannya.

Apa yang didedahkan oleh Rafizi adalah sesuatu yang melanggar undang-undang kerana dokumen-dokumen tersebut dilindung dibawah BAFIA dan hanya beberapa individu yang dibenarkan untuk melihat maklumat-maklumat tersebut., mereka tidak dibenarkan untuk membocorkan maklumat tersebut kepada orang awam dan hanya boleh diberikan kepada pihak berkuasa untuk menjalankan siasatan lanjut.

Rafizi bukanlah kes pertama bagi perkara yang melibatkan BAFIA. Terdapat beberapa kes lain yang melibatkan kesalahan yang tidak disengajakan.

Bagaimanapun, segalanya jatuh kepada undang-undang.Beberapa tahun lalu, terdapat kes dimana seorang lelaki telah berjaya menyaman sebuah bank di Malaysia kerana membocorkan maklumat.

Pada April 1997, lelaki ini membuka akaun semasa, akaun simpanan dan akaun deposit tetap dibawah nama beliau dan anak-anak dan telah memberikan pihak bank alamat-alamat tertentu.

Pada 17 Mac 2007, tanpa kebenaran daripada lelaki berkenaan, pihak bank tersebut telah menghantar kenyataan akaun kepada alamat yang salah.

Daripada itu, isteri plaintif mendapat tahu bahawa perkara ini telah memberi masalah antara mereka.PIhak bank mengaku bahawa lelaki ini tidak pernah diberitahu akan pertukaran alamat tersebut dan tidak pernah memberitahu pihak bank agar menukar alamat.

Hakim kemudiannya menyatakan bahawa pihak bank telah menyalahguna maklumat terhadap akaun lelaki ini yang kemudiannya membolehkan beliau mendapat kadar faedah sebanyak 8% setahun.

Dan baru-baru ini, seorang pegawai bank telah dipecat kerana mendedahkan nombor akaun yang melibatkan seorang VIP.

Tiada sesiapa yang lebih tinggi daripada undang-undang, tidak kira Rafizi mahupun pengarah-pengarah NFC...klik seterusnya..



Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger