Label 10

Home » » BEZA KETARA ANTARA PROGRAM PERMATA NEGARA DAN TADIKA D GAZA !!

BEZA KETARA ANTARA PROGRAM PERMATA NEGARA DAN TADIKA D GAZA !!

Written By AAKJ on Sunday, July 22, 2012 | 10:00 AM


Bukan niat aakj nak rendahkan pertunjukkan anak-anak tadika Gazza, masing-masing punyai pandangan..kita bebas beri pandangan tanpa menghina usaha orang lain..ini hanya pandangan aakj...

Anak-anak umpama kain putih..ini yang biasa kita dengar..kita sebagai ibubapa yang corakkan mereka..kita yang d beri amanah untuk didik mereka..putih kita didik maka putihlah mereka...

Bagi aakj..agak keterlaluan pendedahan "jihad" ini kepada mereka..umur mereka terlalu muda untuk tafsir apa iti "jihad"..untuk kenal erti tegakkan negara dengan senjata...

Walaupun ini hanya lakonan yang d persembahkan ketika hari Tadika d depan ibubapa..ianya agak keterlaluan..terapan nilai "angkat senjata" mula d semai seusia muda begini..

Mungkin mereka nak ceritakan penderitaan yang mereka lalui..tapi masih tidak sesuai dengan umur mereka..ini pandangan aakj..anda ?

Sayanglah..ada d antara mereka mungkin punyai IQ yang tinggi..kanak-kanak istimewa anugerah ilahi..kalau kita tidak ambil peluang untuk kembangkan anugerah atau keistimewaan yang mereka ada maka rugilah kita..

Maka d kesempatan ini, hasil tinjauan DS Rosmah d luar negara, maka lahirlah  Program Permata Negara..satu program untuk kenalpasti bakat anak-anak kecil yang ada, banyak negara berlumba "membeli' bukan setakat pelajar atau anak pintar tersebut, bahkan tawaran untuk satu keluarga..negara terdekat dengan kita pun giat "memancing" mereka yang istimewa..tawaran termasuk menjadi rakyat mereka !!

Mereka wajar d terap dengan makna keamanan hidup..negara yang aman tanpa pertelingkahan..bersatu hati..dan segala nilai positif..

Aakj pernah tulis d SINI tentang apa itu Permata Negara..konsep dan fungsi serta matlamat penubuhan pusat melahirkan produk "human capital" yang terbaik !!


beberapa foto persembahan pelajar tadika d gazza








Istilah jihad sering disalahfahami oleh yang tidak mengenal prinsip-prinsip Din Islam sebagai 'perang suci' (holy war); istilah untuk perang adalah Qital, bukan Jihad.
Jihad dalam bentuk perang dilaksanakan jika terjadi fitnah yang membahayakan kewujudan umat (contohnya serangan dari luar). Jihad tidak boleh dilaksanakan kepada orang-orang yang tunduk kepada aturan Allah atau mengadakan perjanjian damai ataupun ketaatan.
Dalam Islam, erti kata Jihad (جهاد) ialah berjuang dengan bersungguh-sungguh. Mereka yang berjihad digelar Mujahid.

Wallahualam...
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger