Label 10

Home » » PM ; JANGAN JADIKAN PEMANDU TEKSI HAMBA MODEN !!

PM ; JANGAN JADIKAN PEMANDU TEKSI HAMBA MODEN !!

Written By AAKJ on Monday, June 25, 2012 | 11:00 AM

TR1MA teksi rakyat 1Malaysia


Perdana Menteri, pada Ahad semalam mengumumkan insentif hampir RM35 juta untuk golongan pemandu teksi di negara ini melalui program Teksi Rakyat 1Malaysia (TR1MA). 

Najib berkata di bawah program TR1MA ini, setiap pemandu pertama teksi akan menerima baucar subsidi tayar sebanyak RM520 bagi penggantian empat tayar untuk tempoh dua tahun. “Subsidi sejumlah RM34.84 juta yang disalurkan oleh 1Malaysia Development Bhd ini akan memanfaatkan seramai 67,000 pemandu teksi di seluruh negara,” katanya semasa melancarkan TR1Ma di hadapan 25,000 pemandu teksi di Stadium Bukit Jalil di sini.

Beliau berkata jenis teksi yang layak menerima subsidi ini ialah teksi bajet, teksi eksekutif, kereta sewa dan teksi lapangan terbang. Selain itu, Najib juga mengumumkan bahawa kerajaan melalui Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan akan menyediakan dana lebih daripada RM1 juta untuk menyediakan Skim Insurans Perlindungan Kemalangan Diri kepada 100,000 pemandu teksi di seluruh negara.

Beliau berkata, ini adalah inisiatif jangka pendek kerajaan untuk meringankan beban golongan pemandu teksi di negara ini.

PM minta d kaji semula kadar sewaan harian...!
Share this article :

+ comments + 1 comments

June 25, 2012 at 12:49 PM

Kadar sewaan harian adalah dari Company. Bila Govt jumpa Company, diaorg marah... biasalah org cina punya. Bincang punya bincang drp Jabatan, at last sampai kata sepakat. Cara Govt bleh buat hanyalah tolong dari segi Maintenance & Svc shj (kebanyakan ditanggung pemandu & bukan Co.). Tak caya try call n mintak report.

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger