Label 10

Home » » DOSA KAPAL YAHUDI MASUK MALAYSIA SAMA DENGAN DOSA AZHAR IDRUS & PAS MASUKKAN AMALAN YAHUDI DALAM ISLAM ?!!

DOSA KAPAL YAHUDI MASUK MALAYSIA SAMA DENGAN DOSA AZHAR IDRUS & PAS MASUKKAN AMALAN YAHUDI DALAM ISLAM ?!!

Written By AAKJ on Friday, February 24, 2012 | 9:00 AM

BILA BICARA TENTANG SUNNAH MAKA KENA DENGAN ILMIAH..BUKAN DENGAN IBLISIAH !!

Asy-Syathibi mengatakan, “Ulama su’ adalah ulama' yang tidak beramal sesuai dengan apa yang ia ketahui.” 



ehsan rmf 7

** “Barangsiapa yang merekacipta sesuatu dalam urusan agama yang bukan daripada (amalan) kami, maka perbuatan itu ditolak (tidak diterima)”. Hadis yang diriwayatkan Imam Muslim
** “Barangsiapa mengerjakan sesuatu amal perbuatan, yang bukan dari suruhan kami, ia ditolak”.diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada ‘Aishah r.a


Pengertian bida’ah dari segi syarak, terdapat banyak ta’rif yang diutarakan oleh para ulamak mengikut fahaman masing-masing, Cuma saya hanya memetik ta’rif yang dinyatakan oleh Syeikh Izzudin bin Abdus Salam didalam kitabnya ‘Qawa’id al hikam’ yang menyebut:
‘Bida’ah ialah pekerjaan (amalan) yang tidak dilakukan dizaman Rasulullah s.a.w.’
Difahamkan dari pengertian dan ta’rif diatas, jelaslah kepada kita bahawa apa jua pekerjaan, perbuatan mahupun amalan yang ada kaitan dengan agama termasuklah segala amalan atau apa jua pekerjaan yang baik-baik sekalipun, asalkan tidak dilakukan oleh baginda Rasulullah s.a.w. atau tidak berlaku dizaman Rasulullah s.a.w., maka semuanya termasuk kedalam erti bida’ah (mengikut pengertiannya).

مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ
Maksudnya: barangsiapa yang meniru sesuatu kaum, maka ia termasuk dari kalangan mereka. – riwayat Abu Daud.
Perkataan تشبه  di dalam hadis ini  bermaksud meniru, iaitu berusaha untuk menyerupai sesuatu kaum dengan usaha dan sengaja. Berbeza dengan perkataan شبه yang bermaksud menyerupai sesuatu sama ada secara sengaja dan usaha atau tidak sengaja dan tanpa usaha.
Hadis di atas adalah hadis yang sahih melalui riwayat Abu Daud. Di sana terdapat pelbagai riwayat dengan pelbagai lafaz yang memberikan maksud yang sama seperti riwayat Tarmizi yang berbunyi:
لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَشَبَّهَ بِغَيْرِنَا
Maksudnya: bukan dari kalangan kami orang yang meniru golongan yang lain.
 

 Pesan nabi SAW berkenaan perkara syubhat:
فمن اتقى الشبهات استبرأ لديه وعرضه ، ومن وقع في الشبهات وقع في الحرام ، كراع يرعى حول الحمى يوشك أن يواقعه ، ألا وإن لكل ملك حمى ، ألا وإن حمى الله في أرضه محارمه
Maksudnya: Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat, maka ia telah selamatkan agamanya dan maruahnya. Dan barangsiapa yang terjatuh (melakukan) perkara syubhat, maka ia terjatuh ke dalam perkara haram, sama seperti pengembala yang mengembala berhampiran dengan kawasan larangan, maka mudahlah (gembalaannya) menceroboh kawasan larangan tersebut. Ketahuilah, bahawa sesungguhnya bagi setiap raja mempunyai kawasan larangannya, dan ketahuilah kawasan larangan Allah di bumi ini adalah larangannya (perkara yang haram). Hadis sahih riwayat muslim

Syubhah bermaksud halal dan haramnya tidak jelas. Sabda nabi Saw:
الحلال بين ، والحرام بين ، وبينهما أمور مشتبهات ، لا يعلمها كثير من الناس ،
Maksudnya: Halal itu nyata dan haram itu nyata, dan di antara keduanya terdapat perkara syubhat, kebanyakan manusia tidak mengetahuinya. – Hadis sahih riwayat muslim dan lain-lainnya.
SAMBIL2 BACA..DENGAR APA KATA ULAMA MUDA AMBO NI HEHE:


bersambung derr...

aku letak azhar dan pas sebab depa dok kalut canang 1 malaya yang depa je Islam..

Share this article :

+ comments + 4 comments

February 24, 2012 at 9:40 AM

wali songo yang berdakwah dengan wayang kulit dulu pun kira yahudi jugak ke?

February 24, 2012 at 12:17 PM

ada yang lebih hebat dari Nabi saw ??

February 24, 2012 at 9:51 PM

Bagaimana ulama2, ilmuwan2 Islam dulu pun bermain alat muzik?? mereka tetap terbaik dlm segala2nya..yg penting Allah melihat pd hati kita slagi acara atau majlis itu tidak mengabaikan solat dan tarbiyah kpd zikrullah. Lbh baik majlis ust azhar smpena new year drp majlis sambutan besar2an yg ramai pulak org Islam tmasuk artis2 bercampur gaul,dedah aurat dsb..kita negara Islam,buatlah cr Islam..wujudkan satu bulan khas tuk menutup aurat...xpenah pn ada iklan suruh tutup aurat kat tv..knpa ye??? xnak ke share pahala free..kecewa btl..Nabi SAW pn da bgtau kita kna sabar dlm berdakwah.

February 25, 2012 at 12:37 AM

siapa kata azhar buat itu terbaik..nas dan dalil mana dol? hehe Islam bukan boleh d pikir dgn kepala lutut..siapa nama ulama itu..jgn sekadar tulis..jgn kerana kita lambang politik yg sama maka semua ostak politik kata semua betul..semua yang ostak politik buat kalau bercanggah dgn Nabi maka sesat..so simple dol..

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger