Label 10

Home » » VIDEO !! AZHAR IDRIS WAJAR BERHATI-HATI KELUARKAN FATWA !! DIA BUKAN AHLI FATWA !!

VIDEO !! AZHAR IDRIS WAJAR BERHATI-HATI KELUARKAN FATWA !! DIA BUKAN AHLI FATWA !!

Written By AAKJ on Thursday, January 26, 2012 | 8:48 AM


Kata zahar : dalam syurga ada muzik ada nyanyian bermaknanya 2 benda ni benda molek sebab ada dalam syurga..hanya benda molek je boleh masuk dalam syurga..memang tak d nafi dalam syurga Allah sediakan bermacam-macam nikmat yang tak terjangkau dek akal manusia..tapi ianya bukan sebagai dalil kita boleh gunakan muzik dan nyanyian sebagai medium dakwah manusia pada Allah swt....

...adehhhh dalil masuk neraka d rujuk samada manusia atau gitar ? hahaha aku kadang-KADANG nok sukko dengan celoteh zahar yang cuba juga cari jalan nak halalkan sesuatu yang terang-terang Nabi saw tak buat !!


sambil-sambil baca tazkirah aku..dengar laa muzik ni hehe

Nabi saw tak tahu ke musik dan nyanyian tu ada dalam syurga ?? 
Nabi saw tak tahu ke dakwah guna muzik dan nyanyian adalah dakwah terbaik sebab dapat kumpul manusia dengan sejumlah yang ramai ?? 
Itukah penanda aras kejayaan Nabi saw ?? 
Gagalkah Nabi saw sepanjang dia jadi Nabi dan Rasul, dia hanya mampu Islamkan sejumlah 125 ribu sahabat ? selama 23 tahun..10 tahun d Mekah dan 13 tahun d Madinah ??

Azhar wajar hati-hati dalam penggunaan dalil maupun sirrah Nabi saw dan Sahabat r.a dalam penentuan Fatwa...


Cuba dengar elok-elok apa zahar cakap dalam video d atas...kerana orang yang tak reti kendalikan muzik maka dia akan masuk neraka..hehe dia nak juga betulkan cara dakwah yahudi..

aku harap puok-puok yang terlalu taksub dengan Parti Adat & Sukan jangan taksub giloo..guna akal..bukan akal lutut..hehe dengar molek gak...

Nak jadi penghibur pun ok jangan dok lalaikan manusia sebab dia ada basic ugama ?? kat mana laa zahar dapat sirrah ni..aku tak jumpa lagi cerita Sahabat-sahabat r.a berdakwah guna muzik selepas Nabi saw wafat...berat nanang mung ni zahar..pendakwah sejati dia nak orang tinggalkan apa yang bathil dan tuju pada hak walaupun ambil masa yang lama..bukan dok letak racun semua ok sebab ada basic atau asas agama !!

Kita sebagai Da'i seru manusia pada Allah swt dan kita serah pada Allah swt buat keputusan samada dia d beri Hidayah atau sebaliknya..satu kejayaan besar kalau tanpa paksaan manusia berubah menuju Rahmat Allah dengan amalkan Agama cara Nabi saw, bukan dok reka cara yang jauh dari Rahmat Allah !! cara yahudi tak pernah ada yang sama dengan cara Nabi saw !!


Ini pandangan 4 ulama muktabar yang jauh tinggi ILMU agama dan amal agama dalam hidupnya, aku kena letak berulang kali supaya azhar baca d sidang celoteh antar maghrib dan isyak d surau atau markaz pas :


Mazhab Hambali.
Haram: Segala alat muzik yang ditiup dan bertali seperti seruling dan gitar serta lain-lainnya.

Mazhab Shafie.
Haram: Segala alat muzik bertali, bertiup dan segala alat muzik yang dipalu melainkan kompang. Seperti seruling dan gitar serta lain-lainnya.

Mazhab Maliki. 
Haram: Menggunakan alat-alat muzik yang bertali seperti gitar dan lain-lainnya.

Mazhab Hanafi.
Haram: Semua jenis alat muzik kecuali kompang.



DALAM SYURGA PUN ADA ARAK !!

Firdaus, disediakan bagi orang-orang yang tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu, menjauhkan diri daripada perbuatan maksiat, tidak membuat kemungkaran, serta menjalankan segala yang diperintahkan-Nya. Allah menjadikan penghuni Surga ini sebagai kekasih-Nya.
Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal shalih, bagi mereka adalah Surga Firdaus menjadi tempat tinggal. (Al-Kahfi, 18:107)
Di dalam Surga Firdaus, terdapat empat sungai yaitu:
Di dalamnya juga diperolehi berbagai macam buah-buahan. Ada lagi empat mata air yaitu: SalsabilZanjabilRohiiq, dan Tasniim. Ada lagi dua mata air yang mengalir dan dua mata air yang memancar, yaitu Al-kaafuur dan Al-kautsar.
Di dalamnya juga disediakan segala sesuatu yang tidak pernah dilihat, tidak pernah didengar, tidak pernah terlintas dalam hati manusia.

Aku harap zahar tidak sewenangnya jual apa yang ada dalam syurga dengan amal soleh yang Allah swt kehendaki ketika hayat d kandung badan..
-arak dalam syurga dengan arak ciptaan manusia tidak sama.
-bunyi-bunyian dalam syurga adalah ciptaan Allah swt sebagai hadiah Allah swt kepada hambaNya yang taat semasa d dunia.
-muzik d syurga juga tidak sama dengan apa yang ada d dunia dan kita tak mampu bayangkan bagaimana Allah swt akan hiburkan kita d sana kelak !!
Aku harap zahar tidak bermain dalam soal fatwa halal haram kerana dia bukan pakar dan jauh sekali kita tidak tahu sejauh mana level pengajiannya tentang hukum halal haram !!

Sepatutnya zahar guna kelebihan yang Allah swt berikan padanya dengan mengajak manusia sujud pada Allah swt dengan hati yang salam..aman..tawadduk..dengan cara Nabi saw..bukan merosakkan akal fikiran anak muda yang masih bersih dan tercari-cari apa itu " Rahmat Allah "..apa itu Sunnah..apa itu hak dan apa itu cara hidup YAHUDI !!
-jangan sekali-kali ucapkan cara Yahudi pun ok walaupun zahar belum pernah ucap lagi..tapi dengan perbuatan pun d ambil kira...harap zahar telan walau pahit..ubah sebelum d ubah !! tq zahar 

Video "nasyid" antara team Islam dan Yahudi d pentas yang sama :

adehhhhh !! 



ehhh silap..bukan video ni..yang kat bawah tu hahahaha

RENUNG-RENUNGKAN

BACA KOMENTAR DARI SAHABAT SEAGAMA KITA YANG AMAT RESAH HATI TENTANG JARUM HALUS IBLIS SUDAH BERJAYA D INDONESIA..AKU TAK UBAH SIKIT PUN KOMEN YANG D LONTARKAN OLEH SAHABAT KITA DARI SEBERANG :

"Islam memang toleran kpd agama lain dalam hal bermasyarakat , tp soal aqidah ....LAKUM DIINUKUM WA LIYADIN.....ga seharus nya mrk berbuat seperti dlm video itu ....Islam tdk sama dengan kristen apalagi yahudi...islam mengakui nabi nabi terdahulu tp yg mengaku agama samawi selain islam tdk mengakui beliau Muhammad SAW adalah rosul Alloh .....tolong jangan paksa perbedaan menjadi satu ....(aqidah )!!!!! menghormati bukan berarti membuat jd satu...!!!!! "

bersambung pulops...

Share this article :

+ comments + 11 comments

January 26, 2012 at 9:31 AM

ostad azhar ni. dia memaki hamun kerajaan macam nak cepat jadi mb kelate je.. dia ni selalunya dok cakap sedap mulut dia je.. ostad apa kalau tak pandai kawal emosi.. ceh

January 27, 2012 at 12:13 AM

satu pembongkaran yang hebat , tahniah... nampaknya kena lebih berhati-hati .. mungkin beliau kurang sedar..

January 27, 2012 at 12:57 AM

isunya boleh ke tazkirah dengan alat muzik ?? ambo dan sahabat-sahabat yang lain tak tolak apa yang ada dlm syurga dan neraka..

January 27, 2012 at 1:04 AM

ambo jawab kat atas tadi bagi komen dari kawan kita yg ambo tak delete..ambo sempat copy apa yg dia tulis supaya tak keliru :

orang salji cairJan 26, 2012 08:48 AM
cuba rujuk Nahjul Balaghah, khutbah ali bin ali thalib "Daud a.s pemilik seruling dan penghibur penghuni syurga"

dalam Majma' al Bayaan, hadis Rasullah "di dlam syurga ada tempat berkumpul para bidadari, mereka melantunkan suara yang tidak pernah dedengar makhluk sebelumnya"

juga terdapat hadis yang menyatakan burung al-bulbul menyanyi dengan suara yang amat merdu.

Imam Jafar as-Sadiq pernah menjawab yang di dalam syurga ada sebuah pohon, lalu Allah perintah angin meniupnya, dan terhasil suara merdu yang tidak pernah didengar oleh mkhluk lain.

“Dan pada hari terjadinya Kiamat, di hari itu mereka (manusia) bergolong-golongan. Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal shalih, maka mereka di dalam taman (Surga) bergembira.” (Ar-Ruum: 14-15)
Di dalam kitab Tafsir disebutkan bahwa maksud kalimat ‘tuhbaruun’ adalah mendengar nyanyian.[Tafsir Al-Mawardi (III/259), Tafsir Al-Kasysyaf (I1I/471) dan Fathul Qadir (IV1218).]

Tidak syak lagi bahwa sebagian Salaf[Tafsir Al-Kasysyaf (III/471)] menafsirkan kata ‘al-habrah’ di dalam ayat tersebut dengan mendengarkan nyanyian merdu bidadari Surga. Bahwasanya bidadari-bidadari Surga akan bernyanyi dengan suara yang belum pernah terdengar suara semerdu itu oleh para makhluk. Mereka berdendang: “Kami adalah bidadari yang kekal tidak akan mati. Kami adalah bidadari yang selalu bergembira dan tidak akan murung. Kami adalah bidadari yang selalu ridha dan tidak akan marah. Beruntunglah orang yang mendapatkan kami dan kami menjadi miliknya.” [Ath-Thabrani dalam Mu’jamul Kabir ]


Abu Nu’aim menyebutkan dalam kitab Shifatul Jannah sebuah riwayat dari Sa’id bin Abi Maryam dari Muhammad bin Ja’far bin Abi Katsir dari Zaid bin Aslam dari Ibnu Umar ia berkata: “Rasulullah bersabda:
“Sesungguhnya para bidadari-bidadari yang merupakan istri penduduk Surga akan bernyanyi untuk suami mereka dengan suara yang sangat merdu yang belum pernah terdengar oleh seorangpun sebelumnya. Di antara nyanyian yang mereka senandungkan adalah: `Kami adalah bidadari-bidadari yang balk-balk lagi cantikcantik, kami adalah para istri hamba-hamba yang mulia, yang melihat dengan pandangan yang menyejukkan.’

Diriwayatkan juga dari jalur Al-Walid bin Abi Tsaur dari Sa’ad Ath-Thaa’i dari Abdurrahman bin Saabith dari Ibnu Abi Aufa ia berkata: Rasulullah bersabda:
“Sesungguhnya bidadari-bidadari Surga berkumpul sekali setiap pekan. Mereka bernyanyi dengan suara yang merdu yang belum pernah didengar oleh siapapun sebelumnya suara semerdu itu. Mereka menyenandungkan: “Kami adalah bidadari yang kekal tidak akan fana, kami adalah bidadari yang selalu gembira tidak akan murung, kami adalah bidadari yang selalu ridha tidak akan marah, kami adalah bidadari yang selalu menyertai tidak akan pergi, beruntunglah orang yang mendapatkan kami dan kami menjadi miliknya.

January 27, 2012 at 4:50 PM

salam...sy mengikuti prbincgn ini bkn krn sy mnyokong UAI...tp sy mengambil dr sudut sbg seorg yg pnh belajar subjek fiqh halal haram (sy pelajar universiti malaya)trdapat KHILAF ULAMA' tntg hukum main gitar..jd, andai ulama mu'tabar pun brbeza pndapat, apalagi ulama masa kini. bla trjadinya khilaf, ulama blh berijtihad utk brpegang kpd hukum yg mana satu... teguran saya, jika kita mengatakan sesuatu itu HARAM, haram itu jg memerlukn dalil.jika kita kata sesuatu itu HALAL, halal juga memerlukn dalil... saudara menulis, nama imam, dan hukum shja...apabila kita mgkaji ssuatu, lengkapkn brsama dalilnya samada dr firman allah, atau dr hadith nabi...

January 27, 2012 at 5:54 PM

brkenaan main alat muzik dan nyanyian ni, dr dlu smpi skrg, mmg brlaku khilaf..sdh diketahui oleh semua ulama.knp brlaku khilaf?krn...bla mkaji hukum, ulama akn mrujuk kpd semua dalil2 yg ada. ada dalil yg mnunjukkn ia HARAM, ttp ade jga dalil yg mnunjukkn ia HARUS. ini la sbbnya brlaku prbezaan pendapat.imam mujtahid 4 mengatakan muzik haram krn, ada hadith haram.panduan utama kita adalah al quran dan al quran akn dihuraikn lg oleh hadith rasulullah...jd, ulamak akn merujuk pula kpd hadith. di sinila brmulanya khilaf, ada hadith mengatakn haram, ada hadith mengatakn harus.
bg imam yg mengatakan muzik itu haram, mereka brpandukn hadith ini:

Bahawa Allah ‘Azza wa Jalla telah membangkitkan Aku menjadi Nabi dengan membawa hidayat dan rahmat kepada orang-orang mukminin dan Allah telah memerintahkan Aku supaya menghapuskan alat ma’azif (alat bunyi-bunyian), alat-alat mazamir (seperti seruling) dan alat-alat awtar (alat-alat muzik bertali), salib dan perkara-perkara jahiliah ………..( hingga ke akhir hadis ).
( Riwayat Abu Daud al Thoyalisi )

dan hadith ini:

Satu kumpulan daripada umatKu pada akhir zaman, ditukarkan mereka menjadi monyet-monyet dan babi-babi. Sahabat bertanya: Ya Rasulullah, adakah mereka orang-orang Islam ? Sabda Baginda: Ya, mereka mengucap dua kalimah syahadah iaitu mengaku bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan bahawa Aku adalah pesuruh Allah dan mereka mengerjakan puasa. Para sahabat bertanya: Mengapa mereka menjadi begitu, ya Rasulullah? Sabda Baginda: Mereka bermain dan berhibur dengan alat-alat bunyian dan penyanyi-penyanyi wanita dan dengan rebana serta mereka minum berbagai jenis arak dan mereka bermalam dengan minuman mereka dan hiburan riuh rendah mereka, maka pada pagi hari mereka telah ditukarkan rupa menjadi monyet dan babi.
ReplyDelete

January 27, 2012 at 6:03 PM

bg ulama2 yg mengatakan is harus pula;
setelah memerhatikn semua hadis yang datang daripada Rasulullah mengenai alat-alat muzik ini, dia akan mendapati larangan2 tersebut dikaitkan dengan menyebut ‘ al Malahi ’ iaitu perkara-perkara yang melalaikan dan juga menyebut tentang arak, penyanyi-penyanyi perempuan yang mendedahkan aurat, perkara-perkara keji dan kefasikan bersamanya. Ini bermakna ia dihukum haram dengan sebab perkara-perkara haram tersebut bukannya alat muzik itu sendiri. Hadis-hadis yang tidak menyebutkan perkara-perkara tersebut adalah hadis-hadis Ahad yang tidak boleh dithabitkan hukum dengannya secara qot’ie (putus dan muktamad). Bahkan hadis-hadis yang bersifat mutlak (umum) ini, dikhususkan oleh hadis-hadis yang menyebut tentang perkara-perkara haram yang mengiringi permainan muzik. Dengan itu, maka hadis-hadis yang menyebut tentang pengharaman alat-alat muzik hendaklah dilihat dalam konteks bahawa ianya disertai dengan perkara-perkara haram dan boleh menyebabkan kelalaian kerana di sana terdapat hadis yang melarang bermain muzik dikaitkan dengan perkara tersebut.

January 27, 2012 at 6:49 PM

lihat pada isu..ini bukan isu main muzik atau menyanyi dalam rumah..isu dia boleh ke kita berdakwah sambil bermuzik..itu saja..adakah Nabi saw buat tazkirah dengan alat muzik semata-mata nak tarik golongan remaja ??

bila seseorang tu taraf ustaz maka setiap geradan tutur kata akan jadi ikutan...saya cuba bawa pencerahan isu dakwah bermuzik bukan main muzik kat rumah atau buat konsert..terima ksih atas ulasan saudara vanda..terbaik..

January 30, 2012 at 4:14 PM

nie lah kalau ilmu dok cukup, kalau arak dakpe ke minum pasal dalam syurga ada jugok.... MAIN ALAT BERTALI dari kecik lagi ustaz kata dok baik... dok tahulah hukum halal dan haram boleh beruboh.... parok parok.... SELAMATKAN AKIDAH

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger