Label 10

Home » » EKSKLUSIF - AMAL SOLEH !! BERGITAR SAMBIL 'BERZIKIR' ?!! SIAPA NAK TANGGUNG DOSA ?!!

EKSKLUSIF - AMAL SOLEH !! BERGITAR SAMBIL 'BERZIKIR' ?!! SIAPA NAK TANGGUNG DOSA ?!!

Written By AAKJ on Saturday, January 21, 2012 | 3:16 PM


Rasulullah SAW bersabda (Sahih Bukhari):

 إِنَّ أَتْقَاكُمْ وَأَعْلَمَكُمْ بِاللَّهِ أَنَا
Terjemahan: “Sesungguhnya yang paling bertaqwa dan yang paling mengenal Allah di kalangan kamu ialah daku”



Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata:

Jibril datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh nabi s.a.w.: “Mengapa aku melihat kau berubah muka?

“ Jawabnya: “Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikhabarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman daripadanya.“


Fikirkanlah..aku bukan nak tuduh azhar sesat atau sekolah tak tinggi..sekadar nak jelaskan bahawa jangan buat benda yang Nabi saw tak buat sebab anda tu buka kitab atas masjid..sorry zahar..aku tegur mung :

Warisan Rasulullah SAW bukanlah emas berlian atau harta duniawi, melainkan ilmu syar'i. Dan beliau mewariskannya kepada para ulama. 

Maka ulama memiliki keutamaan yang begitu mulia. Dan kepada siapa lagi para ahlul ilmi mencari ilmu selain kepada para ulama. Namun hati-hati dalam tolabul ilmi, karena tidak sedikit ulama yang telah menyimpang dari Al-Haq, yang bisa membawa pada kesesatan.
 
Ciri-ciri umum ulama yang sesat antara lain:
  • Mendahulukan aqli (akal) daripada naqli (dalil syar'i; Qur'an dan Sunnah)
  • Tidak mengagungkan nash-nash syar'i, dan berlapang hati dalam penyimpangannya. Dan terkadang meremehkannya
  • Berani memberi fatwa dalam masalah-masalah yang besar, dan terburu-buru dalam hal itu tanpa berpikir panjang
  • Tidak menampakkan pengaruh Sunnah dalam ibadah, penampilan dan perilaku mereka
  • Mencela ulama Sunnah dan meremehkan mereka
  • Meremehkan urusan bid'ah dan terkadang mempropagandakannya
  • Mencela sahabat radiallahuanhum atau sebagian dari mereka.

** mencela Sunnah Nabi saw tak perlu dengan suara !!



Dari jalan Abi Mughiroh (dia berkata) menceritakan kepada kami Assafar bin Nusair Al-Azdi dan selainnya dari Hudzaifah bin Al-Yaman, beliau berkata : 

“Wahai Rasulullah sesungguhnya kami dahulu dalam keburukan lalu Allah menghilangkannya dan mendatangkan kebaikan melalui anda. Apakah setelah kebaikan ini akan datang kejelekan?”. 

Beliau berkata : “Ya”. Hudzaifah bertanya lagi : “Apa kejelekan tersebut?” 

Beliau menjawab : “Akan muncul banyak fitnah seperti malam yang gelap gulita, sebagaimana mengikuti yang lainnya dan akan datang kepada kalian hal-hal yang samar-samar seperti wajah-wajah sapi yang kalian tak mengetahuinya” [HR Ahmad 5/391]



Allah berfirman;


“Barangsiapa yang menyelisihi Rasul setelah jelas baginya petunjuk dan dia mengikuti jalan selain orang-orang yang beriman maka kami palingkan dia kemana dia berpaling dan kami akan memasukkannya kedalam neraka jahannam. Dan itulah seburuk-buruk tempat kembali” 


[An-Nisa : 116]


Hukum Muzik Dalam ISLAM -  Azhar Idrus


Assalamualaikum Ustaz Azhar Idrus,

Saya sudah lama berniat untuk belajar bermain gitar untuk hiburan diri saya sendiri apabila saya memerlukannya (sekadar untuk menghiburkan hati dan tidak keterlaluan).
Tapi niat saya terbatas kerana saya pernah dengar bahawa hukum bermain alat muzik bertali adalah haram.
Saya ingin mendengar penjelasan Ustaz sendiri mengenai hal ini dan bolehkah ustaz membawa dalil yang kuat untuk hal ini.
Terima kasih ustaz...
-----------------------------------------------------------
W.salam

Berikut beberapa kesimpulan dari pandangan ulama-ulama mazhab berkenaan penggunaan alat muzik bertali seperti gitar dll:

Mazhab Hambali.
Haram: Segala alat muzik yang ditiup dan bertali seperti seruling dan gitar serta lain-lainnya.

Mazhab Shafie.
Haram: Segala alat muzik bertali, bertiup dan segala alat muzik yang dipalu melainkan kompang. Seperti seruling dan gitar serta lain-lainnya.

Mazhab Maliki. 
Haram: Menggunakan alat-alat muzik yang bertali seperti gitar dan lain-lainnya.

Mazhab Hanafi.
Haram: Semua jenis alat muzik kecuali kompang.



Suara kaum Hawa itu boleh jatuh kepada bahagian-bahagian aib (aurat) jika bersabit dengan beberapa perkara, antaranya ialah:

1. Bercakap antara kaum Adam dan Hawa yang bukan muhrim akan perkara yang sia-sia, mengajak kepada perkara maksiat serta melalaikan.

2. Sesungguhnya suara wanita bukanlah aurat kecuali ketika dia menyanyi.  Maka pada saat itu suaranya aurat. [Imam al-Ghazali]

3. Syeikh Atiyah juga memetik beberapa pendapat ulama terdahulu mengenai perkara ini.  Al-Qurtubi berkata suara wanita ketika berkata-kata bukanlah termasuk aurat kecuali ketika dia menyanyi.

 


Video diatas menunjukkan sekumpulan muslimah-muslimah Pas yang turut disertai oleh Ketua Muslimah Pas Pusat,Siti Zailah sedang ‘berhibur’ di sekitar Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur semalam semasa menunggu keputusan perbicaraan Anwar Ibrahim.



TAZKIRAN GITAR KARAN AAKJ :
"Di antara fitnah dalam suara wanita ialah hilai ketawa, suara yang memberahikan, nyanyian yang bertujuan menggoda dan melalaikan.  Ia dilarang bagi menjaga martabat sebagai seorang wanita"


Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger