Label 10

Home » » woOO !! PASANG CCTV D BILIK TIDUR ANAK PEMPUAN ?? SAPA PUNYA KERJA NI ?? SEKS MERDEKA ??

woOO !! PASANG CCTV D BILIK TIDUR ANAK PEMPUAN ?? SAPA PUNYA KERJA NI ?? SEKS MERDEKA ??

Written By AAKJ on Thursday, November 10, 2011 | 2:33 PM


GAMBAR HIASAN

KUALA LUMPUR: Pemasangan kamera litar tertutup (CCTV) di sekitar rumah terutama di bilik tidur anak perempuan boleh mendatangkan aib kepada si anak yang membesar menjadi remaja.

Pensyarah Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya (UM), Profesor Madya Dr Mariani Md Nor berkata, meskipun ibu bapa mempunyai niat baik mahu menjamin keselamatan anak, namun tidak elok dibabitkan bilik tidur.

“Perkara ini (pasang CCTV hingga bilik tidur anak) tidak seharusnya berlaku dalam rumah tangga (keluarga) yang tinggi nilai ketimurannya...ia langsung tidak sesuai, lebih-lebih lagi kalau bapa yang menjadi pengawal gerak geri,” katanya ketika dihubungi, di sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas tindakan seorang bapa yang memasang CCTV di seluruh rumah untuk menjejak ‘lembaga hitam’ yang sering dikesan di kawasan rumahnya akhirnya membawa kepada penemuan mengejutkan kerana lembaga itu teman lelaki anaknya yang menyelinap masuk.

Berikutan itu, Dr Mariani berkata, ibu bapa yang mahu memasang CCTV sebagai alternatif mengawal pergerakan anak harus berfikir secara menyeluruh khususnya risiko pemasangan alat berteknologi itu.

“Apapun, mengintai apa yang anak buat terutama anak perempuan bukanlah satu tindakan wajar kerana banyak lagi pendekatan yang lebih elok untuk mendidik mereka.

“Anak ini kadangkala dia tahu dia bersalah, tentu dia malu (apabila ditangkap bersalah), tapi bila dia dapat tahu bapanya menyaksikan semua pergerakannya itu lebih memalukan,” katanya.

tqHM 10/11/2011
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger