Malaysiakini melaporkan mengenai mogok nelayan. Pendekatannya adalah nak menyalahkan kerajaan kerana masaalah mereka. Baca dahulu bahagian pertama laporan tersebut:
Nelayan mogok: Harga ikan didakwa naik 30 peratusMereka nak kerajaan disalahkan kerana kenaikkan harga ikan. Tetapi agaknya berapa orang yang sedar harga ikan naik kerana mereka enggan ke laut memprotes ugutan Dato Noh Omar?
Harga ikan dan makanan laut naik kira-kira 30 peratus sejak nelayan laut dalam dan pengusaha bot pukat tunda C2 mogok dua hari lalu, dakwa ahli parlimen DAP Nga Kor Ming, yang juga membidas kerajaan kerana gagal menyelesaikan isu berkenaan.
Nga (DAP-Taiping) berkata kerajaan sepatutnya membantu pihak yang terjejas itu dan bukannya mengeluarkan amaran dan ancaman terhadap mereka yang mogok itu.
Kira-kira 500 nelayan dan pengusaha bot tunda engan turun ke laut dan berkumpul di kompleks Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia di Kuantan bagi menuntut kerajaan mengembalikan subsidi super yang dinikmati mereka sebelum ini.
Berikut bertambah jelas perubahan isu dari harga ikan kepada ugutan Noh Omar...
Nga tidak ada sebab bagi Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar mengugut untuk menarik balik lesen nelayan di zon A, B dan C berkenaan.Masih tidak disebut kenapa mereka mogok dan diugut. Pendik di hujung baru dicerita ...
“Pendirian Pakatan adalah jumpa dan bincang segera dengan nelayan kelas C2 berhubung mogok itu,” kata Nga.
“Sejak mogok bermula, terdapat pengurangan kira-kira 30 peratus bekalan ikan dan tambahan 30 peartus harga ikan,” dakwanya.
Pemegang lesen C2 adalah mereka yang dibenarkan menangkap ikan di kawasan 30 batu nautika dari pantai manakala bagi pemegang lesen B dan C merupakan nelayan yang hanya dibenarkan menangkap ikan dalam lingkungan 20 batu nautika dari pantai.
Hanya pengusaha bot pukat tunda terbabit dengan keputusan pemotongan subsidi.Ceritanya adalahberkenaan subsidi diesel. Nelayan yang komplen giler adalah nelayan lesen C2 yang boleh menangkap ikan hingga 30 batu nautika dan bukan nelayan kecilan.
Kerajaan telah memansuhkan pemberian diesel subsidi super kepada sembilan kategori kenderaan di sektor pengangkutan barangan termasuk teksi limosin berkuatkuasa 1 Jun lalu.
Itu yang tidak faham, nelayan bermodal besar dan bot besar ini adalah dimana ketirisan minyak diesel kita yang disubsidikan berlaku. Di lautan luas, mereka menjual minyak diesel kita ke nelayan luar negara.
Mereka ini adalah smuggler dan bukannya nelayan sebenar. Ada lah mereka tangkap atau beli dari nelayan luar untuk jual ikan di tempatan sebagai cover. Sebenarnya mereka adalah smuggler yang menjual pelbagai barang kawalan dan bersubsidi yang murah, khususnya minyak.
Yang terlibat bukan saja Cina, tapi melayu juga. Ada tu berpangkat Datok.
Kepala sindiket adalah Cina dan disokong samseng bermodal besar yang terlibat dalam kerja-kerja haram ini. Mana ada gangster, adalah DAP. Siapa yang menyuarakan kemarahan mereka?
Ngah Ko Ham .... hehehe. Kaki kaki Ngah Ko Ham dan Nizar banyak di pusat penyeludup di Kuala Sepetang Bukit Gantang.
The Unspinners sokong dan setuju dengan keputusan kerajaan. Harap Dato Noh dan Dato Ismail Sabri kuatkan iman. Jangan berlembut!
Mereka bukan tolong dan sokong kita pun.
TQUNSPINNERS
Post a Comment