Label 10

Home » » DEDAH TERKINI !! SELANGOR PUN ADA KILANG PROSES "NADIR BUMI" !! JOM DEMO !!

DEDAH TERKINI !! SELANGOR PUN ADA KILANG PROSES "NADIR BUMI" !! JOM DEMO !!

Written By AAKJ on Friday, March 2, 2012 | 12:30 AM


Apanama telah berjaya mengesan sebuah kilang di Shah ALam terlibat dengan pengeluaran magnet dari bahan rare earth. 

Hoi! Ini merbahaya. Rare earth bahan radioaktif dan merbahaya pada penduduk bandaraya Shah Alam. 

Dijangka kerajaan PKR Selangor akan jawab pula, tidak rare earth bukan bahan radioaktif atau nuklear. Kalau mahu sebut reading Geiger Muller counter, memang setiap bahan ada laevel radioaktif tetapi amat rendah. 

Kalau kita timbulkan kata, memang rare earth bukan radioaktif, dikhuatari konsentrasi meningkat dalam bahan buangan yang akan dijadikan bahan buat jalanraya.

Dijangka kerajaan PKR Selangor akan jawab, ini telah dilakukan di Amerika Syarikat dan beberapa negara maju yang peka tentang alam sekitar dan keselamatan orang awam, dan tahap radiasinya tidak lebih dari radiasi hutan tropika.

BIla semua tidak terlayan, ada akan timbulkan pula kenapa kegiatan ekonomi yang tidak selamat dan merbahaya (lihat masih berdegil anggap ianya demikian walaupun tiada bahan sokongan), ditanya kenapa perlu kilang ini dibina di Shah Alam dan tidak Jepun.

Persoalan untuk menimbulkan syak saja ...tetapi tetap dijawab untuk menerangkan apa asas untuk dibawa kilang ke Malaysia dan khususnya Shah Alam. Kelebihan untuk ekonomi negara diterangkan juga. 

Puak yang tidak berpuashati pun adakan demo di SUK dan kerajaan PKR Selangor pun tuduh ini adalah demo kumpulan pencinta alam sekitar yang ditaja oleh UMNO yang bagaikan gila talak mahu merampas balik kuasa di Selangor.

Kilang ini pun didirikan pada zaman pemerintahan BN di bawah Khir Toyo, tuduh mereka. 

Eli Wong yang aktivis alam sekitar kononnya, hanya diam aje sebgaimana dia mendiamkan diri bila perlombongan pasir merosakkan alam sekitar. Mana lagi dia peduli bila bawah kain dia pun alam sekitar tak terjaga hingga ada jantan boleh dedahkan. 

Demikianlah senario kalau pendedahan Apanama sini benar menimbulkan keresahan aktivis alam sekitar hingga ada demo di SUK Shah Alam.

Tolong peringat ye jika ada pihak mereka ini ... Fuziah Salleh, Azan Ismail, DAP peka kah dengan isu Rare Earth ini. Harap pihak media sila talipon Fuziah Salleh untuk memberi jawapan balas.



TQUNSPINNERS
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger