Label 10

Home » » 5 Tahun Lelaki Ini Memikul “Rumah”

5 Tahun Lelaki Ini Memikul “Rumah”

Written By AAKJ on Thursday, August 8, 2013 | 12:00 PM



Dengan kulit kulit yang telah hangus dibakar matahari dan kasut yang lusuh, Liu Lingchao berjalan sehari2 sambil membawa 1.5 meter lebar, 2.2 meter “rumah” di atas bahunya. Selepas berjalan kira-kira 50 meter, dia meletakkan ke “rumah” itu dan mula mengutip sampah sarap yang boleh dikitar semula atau sampah yang masih boleh diguna pakai, dia mengulangi ini berulang2 kali. 
Liu Lingchao berumur 38 tahun berasal dari wilayah Guangxi Liuzhou bandar Rong’an daerah bandar Tantou. 20 tahun yang lalu, beliau meninggalkan kampung halamannya untuk mencari kerja di kawasan Guangzhou dan Shenzhen. 
Atas desakan hidup yang miskin, 5 tahun yang lalu dia telah membuat sebuah “rumah” sampah kira2 seberat 60kg dan berjalan dari Guangdong untuk pulang ke kampung halamannya. Sepanjang perjalanan, Liu Lingchao enggan menerima bantuan sesiapa, bergantung hanya pada mengumpul sisa dibuang untuk hidup dari hari ke hari. 
Sehingga hari ini (27 Mei 2013) hanya mempunyai kira-kira 20 kilometer lagi sebelum tiba di kampung halamannya. Sungguh gigih.!







myinfohub
Share this article :

+ comments + 1 comments

January 4, 2022 at 4:51 PM

Lovely blog thanks for taking the time to share this

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger