Label 10

Home » , , » Eksklusif !! Pengganas Kiram III Bukan Militan ?!!!

Eksklusif !! Pengganas Kiram III Bukan Militan ?!!!

Written By AAKJ on Saturday, March 30, 2013 | 3:00 PM



Kehadiran lebih 100 warga asing bersenjata api yang menceroboh masuk ke pesisiran Pantai Tandao berdekatan Felda Sahabat 17, Lahad Datu dekat sini kelmarin bukan kumpulan militan.

Sebaliknya, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, kehadiran mereka yang ingin dikenali sebagai Tentera Diraja Kesultanan Sulu Filipina bertujuan menuntut supaya rakyat Sulu yang berada di negeri ini tidak dihantar pulang ke negara jiran itu.

“Mereka tidak mahu dilibatkan dengan mana-mana kumpulan militan, malah memberi jaminan akan meninggalkan negara ini dalam kadar segera setelah membuat perbincangan dengan pihak perunding negara menerusi saluran yang betul," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Yang turut hadir, Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Seri Salleh Mat Rasid dan Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib.

Ismail semalam mengeluarkan kenyataan sekumpulan orang asing yang bersenjata api telah menceroboh masuk ke kawasan Lahad Datu kelmarin dipercayai berikutan masalah yang berlaku di Selatan Filipina.
Pihak keselamatan telah mengambil tindakan mengepung kawasan tersebut dan mengarahkan kumpulan itu meletakkan senjata serta menyerah diri.

Mengulas lanjut, Ismail berkata, perbincangan yang dilakukan bersama kumpulan tersebut berlangsung baik dan tidak berlaku sebarang suasana tegang di kawasan perkampungan itu.

Katanya, kumpulan itu tidak bermaksud datang ke negeri ini bagi menggugat ketenteraman rakyat sebaliknya mahu menyampaikan maksud mereka berhubung tuntutan yang ingin dikemukakan kepada negara ini.

“Tiada pertumpahan darah berlaku di kawasan tersebut seperti yang dilaporkan oleh blog dan laman sosial. Tidak berlaku isu tawanan dan suasana tegang. Saya berharap orang ramai tidak mempercayai khabar angin yang disebarkan," katanya.


Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger