Label 10

Home » » KEDAH REBAH !! TANAH RIZAB MELAYU JADI JIRAT CINA !!

KEDAH REBAH !! TANAH RIZAB MELAYU JADI JIRAT CINA !!

Written By AAKJ on Friday, March 23, 2012 | 4:00 PM

alt

Ahli Parlimen Padang Serai N.Gobalakrishnan mendesak agar Kerajaan Negeri Kedah menarik semula kelulusan Projek sebuah Syarikat Pemaju  yang telah  merampas Tanah Rizab Melayu berkeluasan 76.5 Hektar untuk membina Tanah Perkuburan Cina.

Rampasan Tanah yang berlokasi di Sungai Kob, Bukit Karangan ini telah menyebabkan majoriti penduduk bertindak memprotes tindakan tidak bertanggungjawab Kerajaan Negeri dan pihak Pemaju tersebut.

"Mereka protes bukan sahaja rampasan tanah rizab semata-mata, akan tetapi turut dipersoal (Projek Pembinaan) kubur Cina itu dibina di kawasan yang 95% merupakan penduduk Melayu. Malah kawasan Projek berkenaan di kelilingi dengan kampung-kampung Melayu," jelas beliau ketika ditemui wartawan.

alt


Gobala juga  telah memaparkan bukti berbentuk salinan Sijil Carian Rasmi dikeluarkan pihak Pendaftar Surat-Surat Hak Milik Tanah Kerajaan Negeri Kedah yang jelas mengikhtiraf kawasan tapak projek sebagai Tanah Rizab Melayu kepada pemilik  bertarikh 29 Ogos 2005 di kawasan tapak Projek.


alt

Namun setelah kurang dari 8 tahun pemilikan tanah rizab tersebut, pihak Pendaftar mengeluarkan satu lagi Sijil bertarikh yang sama akan tetapi telah memadamkan terus pengisytiharan yang diberikan. Ini jelas kata beliau ada usaha sabotaj dan bentuk pengkhianatan terhadap rampasan tanah rizab berkenaan.

"76.5 hektar tanah ini telah diisytihar sebagai tanah rizab Melayu. Malah (tidak rasional) projek Tanah Perkuburan Cina ini dibina di kawasan yang tiada langsung penempatan bukan Melayu terutamanya dari kaum Cina dan India," tegasnya lagi.

giloO doOH puok ni...mehh sini..klpos ada cerita ;
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger