Label 10

Home » » TERDEDAH !! AIR ASIA SUMBANG DANA KHAS UTK PAKATAN HARAM ??

TERDEDAH !! AIR ASIA SUMBANG DANA KHAS UTK PAKATAN HARAM ??

Written By AAKJ on Thursday, October 6, 2011 | 10:10 AM

Kedua-duanya memang tycoon besar. Tony memang seorang ‘player’ ekonomi yang chameleon. Hidup zaman semua PM. Kalau Tony lahir awal sedikit; agaknya dia akan berada dalam circle Tun Razak, Tun Hussein, Tun Mahathir, Pak Lah dan PM sekarang.

Ini memang skills Tony. Hidup dalam semua zaman. Guna pakai segala PR skills dalam memastikan dia dapat mengecap kemewahan yang berterusan. Kalau terpaksa guna jentera dan duit kerajaan (wang rakyat), Tony peduli apa. Dia akan sebat. Janji hidup.

Vijay Mallya pun ada syarikat penerbangan tambang murah sendiri. Kingfisher. Hebat juga syarikat ini. Memang mencetuskan segala macam momentum baru di dalam senario ekonomi India. Macam juga Air Asia. Nampak fresh. Nampak bertenaga. Nampak ‘cool’.

Tapi akhir-akhir ini Vijay tidak boleh berselindung bahawa Kingfisher berdepan dengan masalah ekonomi. Syarikatnya underperformed. Banyak masalah. Tempahan kapalterbang yang Kingfisher buat tak beberapa lama dahulu sudah pun mula menampakkan masalah. Pendapatan syarikat pun tidak seperti yang diharapkan.

Apa options yang ada pada Vijay? Dengan hakikat Air India pun bermasalah – jalan mudah bagi usahawan seperti Vijay adalah ambil alih Air India – pegang konsesi dan kepentingan yang lebih besar. Cantik juga. Tapi, itu tidak dilakukan Vijay kerana dia tahu – tindakannya itu akan mewujudkan masalah politik kepada kerajaan India.

Vijay tidak mahu disebabkan masalah syarikatnya, kerajaan terpaksa menanggung imej buruk. Hebat usahawan seperti Vijay yang sedar dengan soal politik.

Kingfisher Airlines Got Vijay Mallya’s Guarantee

“….The company did not reply to detailed queries regarding the need for collateral from Mallya and the exact details of the loans and other liabilities for which he had to furnish his personal guarantee.

However, Mallya told shareholders during his address at the AGM that he “personally stepped in to provide a third level of comfort to the lenders who have been extremely supportive of Kingfisher.”

Kingfisher, which claims to be the country’s single largest airline with a market share of about 20 per cent, is taking various steps to improve its operating performance and as part of these efforts, has decided to phase out its low-cost service, Kingfisher Red, in about four months”…

Vijay punya connection di tahap yang paling tinggi di India. Top leadership. Tapi tidak pernah Vijay nak gunapakai hubungan baiknya untuk kepentingan sendiri.

Berbeza sungguh nampaknya dengan usahawan kita. Tony Fernandes dapat THE BEST DEALS IN THE WORLD. Tukar saham. Dapat berada di dalam Malaysia Airlines. Siapa tak nak? Siapa yang lebih hebat antara Vijay dan Tony?

Kadang-kadang inilah jadinya kalau kita menjadi terlalu rapat dengan usahawan seperti Tony. Serba salah nak buat keputusan. Walaupun pada hakikatnya, kepentingan Negara perlu lebih didahului berbanding seorang usahawan seperti Tony.


Apakah kita nak pakai rasional lama; sewaktu kerajaan bersusah payah nak selamatkan RENONG; kononnya untuk menyelamatkan puluhan ribu pekerja Melayu?


Apa jadi dengan pekerja MAS? Buat-buat lupa?

  • moga QPR dapat mencatatkan keputusan yang baik dalam BPL; sekaligus memberikan nilai tambah kepada ekonomi Bumiputera di Malaysia…
  • tubuh pulak Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM), kalau hak dan kepentingan pekerja MAS tak boleh nak pertahan…baik tak payah ada NGO….

Blog Gelagat Anwar
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger