Label 10

Home » » SEA GAMES JAKARTA 2011 !! KILAU EMAS DARI ATLET PALING MUDA !! TAHNIAH !!

SEA GAMES JAKARTA 2011 !! KILAU EMAS DARI ATLET PALING MUDA !! TAHNIAH !!

Written By AAKJ on Saturday, November 19, 2011 | 1:15 AM

tahniah aaliyah yoong

tahniah aaliyah yoong
adik si alex yoong
walau cuma setinggi 145cm
walau cuma seberat 28kg
walau cuma usia 8 tahun
masih juga mampu
menyumbang sebutir emas
di temasya sukan sea 2011
tahniah aaliyah yoong

Aaliyah muncul atlet termuda Sukan Sea pernah raih emas


Doa yang dikirimkan guru dan kehadiran ibu bapa memberi sokongan menjadi titik kejayaan atlet termuda negara, Aaliyah Yoong Hanifah. Hanya memiliki ketinggian 145 cm dan berat 28kg, Aaliyah, 8, melakar sejarah Sukan Sea apabila muncul peserta termuda pada temasya ke-26 dengan meraih emas acara ski air.


Adik tiri kepada bekas pelumba formula satu (F1), Alex Yoong itu membuktikan kehebatannya apabila mengenepikan peserta lebih berusia malah mengejutkan kakak tirinya yang jauh berpengalaman, Phillipa Yoong Hanifah yang menduduki tempat ketiga dalam acara tricks.


Ski air terus menceriakan kem negara di Palembang apabila Phillipa terlebih dulu menghadiahkan emas permata dalam acara slalom manakala Alex menyumbangkan perak acara sama. “Kami tidak pernah memaksanya terbabit dalam ski air. Penyertaan ini hanya sebagai pendedahan kepada Aaliyah. Dia memang begitu berminat dalam ssukan ini. Saya pernah menyekatnya untuk terrbabit dalam acara ski air, tapi minatnya itu tidak dapat dihalang. Pada usia lima tahun dia sudah menunjukkan bakatnya.


 Pada mulanya dia mendapat tunjuk ajar daripada ayahnya selain mengikut abang dan kakaknya berlatih biarpun tidak mempunyai papan luncur yang sesuai,” kata ibunya, Norzeela Sulaiman.
Aaliyah mengumpul 5770 mata untuk menewaskan peluncur Thailand, Sareeya Promsuntisit, 4980 mata manakala Phillipa ketiga, 3750 mata. Anak sulung dari tiga adik beradik hasil perkahwinan kedua Hanifah Yoong pernah muncul juara bawah 17 tahun di Kejohanan Asia yang berlangsung di Putrajaya, Oktober lalu.


Mengulas kekalahan Phillipa kepada adiknya itu, dia berkata Aaliyah memang layak untuk menang. “Dia berusaha keras menjalani latihan sebelum beraksi di Sukan Sea ini. Saya gembira dengan kejayaan Aaliyah,” katanya yang menghadiahkan satu emas dan satu gangsa pada kali terakhir acara ini dipertandingkan di Sukan Sea Jakarta 1997.


Sumber : Harian Metro
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AAKJ World - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger